Gå til innhold

Tips til å male inne med farger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vil gå fra hvite vegger til vegger med farger, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Har omtrent bestemt meg for at jeg vil ha en blåfarge på mitt soverom, gult på barnerommet, og grønn stue. Gangen og kjøkkenet er det jeg er usikker på... 

Blir ille nødvendigvis nøyaktig disse fargene, men kommer til å ha noe ala dusty blue på soverom og laurbær i stua, kunne egentlig tenkt meg å bruke blushing peach et sted og. Men blir det rart/for mye å ha alle rommene i forskjellige farger? Blir det bedre å ha samme farge i stue, gang og kjøkken? Evt at gang og stue eller gang og kjøkken er likt? Hva hadde du gjort? :) Alle rommene er delt av hverandre med vegger og dører, absolutt null åpne løsninger.

Legger med to bilder så man kan se ca tenkte farger og sånn ca planløsning også. :)

https://imgur.com/gallery/6Zho36n

https://imgur.com/gallery/1xiZoLy

Anonymkode: 1055d...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker at det ikke er noe problem å male i ulike farger når det ikke er åpen løsning så lenge de passer sammen på et vis (ulike nyanser av samme farge, ulike farger i samme styrke, komplimentærfarger osv). 

Har du vurdert å male gang, kjøkken og stue i en farge, men i ulike nyanser? Synes jeg husker en artikkel fra et boligmagasin hvor eier hadde malt i lysere nyanser av blått jo lenger inn i leiligheten man kom. Det var veldig fint, og skapte en fin helhet. 

Ellers vil jeg anbefale å bli medlem i facebookgruppen Interiør - moderne, skandinavisk og minimalistisk. Det er garantert noen som har malt med de fargene du har sett på, og som har tips. 

Du kan også stille spørsmål på jotuns hjemmeside for fargeråd. De kan sakene sine, og kanskje kommer de på en løsning som du ikke har tenkt på før? 

Min favorittfarge de siste årene har vært Oslo, og det klør i fingrene etter å male den på soverommet vårt. Gult eller grønntoner på et kjøkken kunne jeg også tenkt meg - farger som man blir glad av ☺️. Dessverre leier vi, så vi må nok leve med Hvit base i hele leiligheten noe lenger 🙊

Et siste tips: se på fargen på gulvene, listverk, dører og vinduer før du bestemmer deg. Noen farger kræsjer, og noen hvitfarger får et uheldig gul- eller grønnaktig skjær sammen med andre farger. 

Endret av gohege
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...