Gå til innhold

Flytte usentralt pga økonomi og miste sosial omgang eller bo sentralt og dyrt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor nå veldig sentralt, jeg kan lett gå ut spontant og treffe noen, det trengs ikke planlegging, og jeg kan lett få besøk.
Jeg har en kronisk sykdom så det er ikke lett for meg å reise langt for å reise på besøk til noen eller være sosial så det er veldig fint å bo sentralt. Etter jeg flyttet hit har jeg gått fra å være isolert og ensom til å kunne være sosial når jeg er i form.

Men det er dyrt. Jeg har ikke en krone til overs å spare.

Mine venner jobber mye, har barn og familie og forpliktelser, og jeg tror ikke jeg vil få besøk om jeg flytter til andre utkant av byen, sånn som det er nå stikker de oppom på vei til og fra jobb siden jeg bor sentralt på veien, eller vi møtes til lunsj osv siden vi er sentrale.

Hvis jeg flytter vil jeg spare 2-3tusen kr i mnd på boutgifter, men jeg vil bli isolert og lite sosial igjen.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 27048...6cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte har du ork til å være sosial? Om du er sosial 2 ganger i måneden, så kan du like gjerne bo billig. Om du er sosial 2 ganger i uken er det kanskje mer slitsomt. 

Jeg tror jeg hadde flyttet noen år for å spare. Sparepenger kan man sette inn i fond og over tid kan man muligens få en bedre fremtid. 

Anonymkode: 7a5d6...a9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på livskvaliteten din og hvordan du vurderer... Hva er viktigst? Å være sosial eller å kunne spare litt til ferier og unne seg litt ekstra? 

Jeg bor usentralt og dyrt, men for meg er det viktigste å ha det stille og rolig rundt meg, samt ha en ok standard inne siden jeg er såpass mye hjemme... Andre ville kanskje prioritert en dårligere standard for å ha mer penger, eller mer sentralt og mindre penger igjen... Derfor er det bare du som kan veie opp fordelene og ulempene.. 

Anonymkode: 5ff19...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sosiale er viktigst for helsa di, tror jeg! Vennskap er viktigere enn økonomi/ensomhet!

Anonymkode: 35069...e23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har du ork til å være sosial? Om du er sosial 2 ganger i måneden, så kan du like gjerne bo billig. Om du er sosial 2 ganger i uken er det kanskje mer slitsomt. 

Jeg tror jeg hadde flyttet noen år for å spare. Sparepenger kan man sette inn i fond og over tid kan man muligens få en bedre fremtid. 

Anonymkode: 7a5d6...a9c

Ja det er bare 2 ganger i måneden ca. Men det er veldig greit å ha muligheten til å være sosial de 2 gangene jeg kan, og ikke måtte sitte fast hjemme fordi jeg bor for langt unna til å gjøre et reiseprosjekt ut av det.

Vil gjerne spare, men bare redd jeg vil mistrives og angre på å flytte.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det kun er 2-3.000 du sparer på å flytte, ville jeg heller undersøkt om det finnes noe du kan gjøre for å oppnå dette i ekstrainntekter for eksempel? Du har en kronisk sykdom, men kanskje kan du jobbe hjemmefra litt eller lage noe som du kan selge? 

Anonymkode: d80d2...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor sentralt, eier selveier og har boutgifter under 6000 totalt. Men så har jeg valgt å kjøpe en liten ettroms og har kommunalt lån med tilskudd gjennom kommunen fordi jeg passet inn i kravene for å få tildelt dette.

Jeg vurderte det samme som deg tidligere, å flytte mer usentralt for å kanskje bo enda billigere, bo nær natur og slippe litt unna baksidene ved å bo så sentralt. Etter grundige undersøkelser viser det seg at det faktisk er billigere på lengre sikt å bo her. Bedre er det også for den sosiale biten og for å være mest mulig selvhjulpen.

For den sosiale biten fant jeg ut at det ville være sosialt selvmord å flytte for jeg kjenner svært få mennesker og ville ikke orket å forsøke å bli kjent med nye mennesker på landsbygda. Så jeg blir her jeg er.

Spørsmålet blir da; leier eller eier du? Det har mye å si for økonomien. Hva er din økonomiske situasjon? Jobber du? Det samme gjelder størrelsen på boligen.

Hvis du bor i en stor og dyr bolig kunne det kanskje vært en mulighet å kjøpe seg en mindre bolig. Hvis det kun er økonomiske grunner som gjør at du vurderer å flytte kunne du kanskje også levert inn søknad på bostøtte og evt få hjelp til å vurdere hvordan du kan endre budsjettet ditt om det er mulighet for det.

Anonymkode: 0c8e4...f1c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det kun er 2-3.000 du sparer på å flytte, ville jeg heller undersøkt om det finnes noe du kan gjøre for å oppnå dette i ekstrainntekter for eksempel? Du har en kronisk sykdom, men kanskje kan du jobbe hjemmefra litt eller lage noe som du kan selge? 

Anonymkode: d80d2...e2c

Har jo tenkt på muligheten for å jobbe hjemmefra noen timer i uka, men finner ingen måter å tjene penger hjemmefra på?!
Man ser jo massevis av disse "make money from home" pop-up linkene, men det er jo bare scam...

Kjøpte smykker fra nett og solgte en periode, men det dreide seg om å tjene 2-300 kr på flere måneder.

Skrevet

For meg er det å bo sentralt og sosialt verdt mye - jeg har prøvd begge deler og er ikke i tvil som hva som gir meg best livskvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Ville prioritert etter trivsel hvis du kan det. 

Anonymkode: 8902c...78c

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor nå veldig sentralt, jeg kan lett gå ut spontant og treffe noen, det trengs ikke planlegging, og jeg kan lett få besøk.
Jeg har en kronisk sykdom så det er ikke lett for meg å reise langt for å reise på besøk til noen eller være sosial så det er veldig fint å bo sentralt. Etter jeg flyttet hit har jeg gått fra å være isolert og ensom til å kunne være sosial når jeg er i form.

Men det er dyrt. Jeg har ikke en krone til overs å spare.

Mine venner jobber mye, har barn og familie og forpliktelser, og jeg tror ikke jeg vil få besøk om jeg flytter til andre utkant av byen, sånn som det er nå stikker de oppom på vei til og fra jobb siden jeg bor sentralt på veien, eller vi møtes til lunsj osv siden vi er sentrale.

Hvis jeg flytter vil jeg spare 2-3tusen kr i mnd på boutgifter, men jeg vil bli isolert og lite sosial igjen.

Hva ville dere gjort?

Har du et grunnleggende behov for sosial omgang? Hvis ja, - ikke flytt.

Du må velge mellom livsnødvendigheter eller økonomiske spillerom.

Hvis å være sosial kun fungerer sentralt, og hvis ikke fungerer du ikke i samfunnet, - så vet du svaret selv.

Har du ingen options som er en mellomting?

Anonymkode: 0653e...243

Skrevet

Ryddet for reklame.

Edie, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...