AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Vi har en gutt på 13 år. Han spiller fotball fire dager i uken, og har alltid vært sammen med gutta fra fotballen/klassen. Nå har han begynt å få nye venner, som faren og jeg ikke liker at han henger med. Hans beste venn har foreldre som ikke aner hva han driver med, mens vår sønn forteller oss alt. Han har fortalt at en av hans nye venner skal ha blitt truet med kniv av en fyr fra østkanten. I denne nye gjengen er det også en fyr han kjenner fra fotballen(da han var tatt ut med de beste på kretsen). denne gutten har vi sport opp på sosiale medier og vi er bekymret. Han er fra Irak, og det ser ut som at alle vennene hans er bad guys. I tillegg til disse to vennene som er de vi mener er problemet, er det også noen jenter, og noen nye guttevenner. Disse guttene er bra gutter. Vi har sagt at han ikke får lov til å henge med to av disse gutta, men det blir jo ett problem når de andre vennene hans er med/får lov. Han kan jo ikke bare bli sittende inne alene heller. Vi har mye regler, f.eks ikke bevege seg for langt unna hjemme, ikke dra til Majorstua, være hjemme kl 2000 dersom de bare henger rundt etc.. Vi har en veldig konflikt i disse dager, da han mener vi er alt for strenge. Vi er bare livredde for at han skal komme inn i miljøer som kan være skadelige for ham. Han går på alle treninger og gjør alle leksene sine, og er ellers en åpen og ærlig gutt. Hva tenker dere? Er vi for strenge her?Hvor mye skal man slippe en 13 åring? Anonymkode: e7dcd...7a7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Jeg tenker at dere har vært heldige som har en sønn som forteller dere mer enn hva fe fleste tenåringer gjør til foreldre. Imidlertid kan det høres ut som dere allerede har ødelagt dette båndet litt om han mener dere er for strenge. Jeg kan dog ingenting om pedagogikk, men min personlige erfaring med strenge foreldre var at jeg fikk et stort behov for å bryte løs og vise at jeg kunne takle alt det de var redde for at jeg skulle gjøre. Anonymkode: f5adf...cde 2
sommermor Skrevet 30. april 2018 #3 Skrevet 30. april 2018 Jeg synes dere høres fornuftige ut. Strenge og klare innetider, og kontroll på hvem og hvor ungdommene befinner seg, er fornuftig. De fleste tenåringer synes at foreldrene sine er strenge og teite. Jeg skjønner veldig godt at du ikke ønsker at han skal få feil venner og havne i et dårlig miljø. 1
Bonusmammaen Skrevet 30. april 2018 #4 Skrevet 30. april 2018 Så takknemlig å ha en gutt som åpner seg å sier det rett ut. Jeg ville vært litt forsiktig med å være for streng, det kan virke mot sin hensikt og han kan gjøre opprør mot dette! Kl 20 innetid for en 13-åring kan oppleves like strengt som å legge seg kl 18 for en 8-åring. Mange kino forestillinger er jo ikke ferdig før 21 tiden. Hvis han må tidligst hjem skjønner jeg han synes det er urettferdig og sikkert flaut. Å henge rundt kan jeg forstå dere kan være bekymret for, men de kan likevel lære mye bra sosialisering av dette. Hva med ungdomsklubber og andre ting som er bedre å henge på? Gi han ansvar og vis du stoler på hans vurderingsevne. Tenåringer vokser mye på det. Han lærer ikke nødvendigvis fornuft med å bli overbeskyttet. Ville absolutt prøvd å få han til å unngå disse to guttene, men dette er likevel vanskelig å overstyre. Prøv å veilede han så godt dere kan inn i riktig miljø? Evt skifte fotballlag. Noen ganger må man ty til sterkere midler for å hente dem inn, men vær forsiktig med å være for streng! La han bli hørt og lag en avtale som kan være akseptabel for alle.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #5 Skrevet 30. april 2018 Viss dere ikke gir han litt frihet så tvinger dere han til å holde tilbake info eller å begynne å lyve. En del av det å bli voksen er å selv bestemme hvem man skal ha et forhold til, og en 13 åring bør absolutt få ha den friheten. Det eneste dere oppnår er å dytte han fra dere. Å være så streng virker mot sin hensikt. Det husker jeg svært godt fra min egen barndom/ungdomstid, at de som hadde foreldre som dere gikk det til H til med en periode. Anonymkode: 4f1e6...2ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå