Gå til innhold

Ulike typer havregryn (oppskrifter på engelsk) og bruksområde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har googlet meg frem til at det er en forskjell på Rolled og Instant Oats, og at oversettelsen på disse kan være store og lettkokte havregryn. Og at forskjellen ligger i hvor mye de er bearbeidet, noe som blant annet vil gi forskjell i koketid, men også i egenskaper. I mange oppskrifter på engelsk, så er det Rolled Oats som er brukt, ser jeg. Så langt henger jeg med, men det jeg lurer på, er hvilke egenskaper store havregryn vil ha i en rett, som lettkokte ikke har, bortsett fra koketid? Om jeg skal tippe, så tenker jeg at store gryn har mer "tekstur" enn lettkokte, og at lettkokte fort blir mer melete. Jeg antar det er åpenbart, men jeg har da altså ikke brukt store havregryn før.:biggrin:

Jeg vil lage denne suppa, hvor grynene ikke bare skal kokes, men også ristes først.  Jeg  lurer på om resultatet vil bli veldig annerledes om jeg bruker lettkokte.

Nå kan jeg jo selvsagt bare kjøpe meg store havregryn og følge oppskriftene jeg finner, men 1: jeg har veldig mye lettkokte havregryn, og 2: jeg ble litt nysgjerrig på når folk bruker store og når de bruker lettkokte. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker helt ærlig ikke forskjellen, men.. 

Bruker store havregryn for eksempel i smuldrepai

Lettkokte bruker jeg til grøt, brød, smoothie, yoghurt m.m. Kjøper som oftest kun lettkokte og bruker de til alt jeg da

Anonymkode: 81571...953

Gjest Overrasket
Skrevet

Nå er jeg vel ikke en havregrynsekspert, men jeg mistenker at: 
"Rolled Oats" er rett og slett bare "havregryn". 
"Jumbo Rolled Oats" er "store havregryn".
"Instant oats" er som regel et klar-til-bruk-produkt der man bare tilsetter varm væske og rører om, så er det klart til å spises. Instant oats hadde jeg nok ikke brukt i andre oppskrifter.
Så finnes det noe som heter "quick oats". Det er nok "hurtigkokte havregryn".

Det jeg tror du sier i åpningsinnlegget, er at du har en oppskrift der det brukes vanlige "havregryn", og at det du har i huset, som du kaller "lettkokte havregryn", rett og slett bare er "havregryn".

AnonymBruker
Skrevet

Man ser jo på bildet og at det er store havregryn så ville brukt det i denne oppskriften :) har aldri brukt havregryn i suppe før men tenker meg at de store holder på formen sin bedre og gir litt tekstur som du sier

Anonymkode: ce7a0...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...