AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Hvordan prater dere med pasienter og kollegaer på jobb? Synes dette er litt vanskelig og klarer ikke helt å være komfortabel. Er ikke noe god på småprat, merker dette veldig godt når vi sitter med pasientene å spiser. Vet ikke helt hva jeg skal si alltid. Merker også at de tuller mye og sånt så prøver jeg bare å spille med likevel. De faste som jobber der kjenner jo dem veldig godt og de har mye interne greier mellom seg og da synes jeg det blir vanskelig å bare si noe fordi jeg er redd for at det blir feil osv. Da jeg var på besøksdag observerte jeg en del for å bli kjent med hvordan de prater med hverandre og hvordan pasientene er. Neste gang jeg kommer dit må jeg jobbe litt selv og. Merker jeg gruer meg litt til dette. Synes også det er mer utfordrende når vi er mange og de faste er tilstede. Klarer ikke helt å være med selv. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 78c79...58f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Du blir god på det etterhvert, for de gamle er så flinke til å dra i gang en samtale. Ofte hører de dårlig og, så ofte er det mer at noen tar seg tid til å høre på dem og vise interesse selv om de forteller den samme historien for 10. gang. Anonymkode: 9c1af...18b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Det er alltid litt vanskelig å være helt ny på en arbeidsplass. Man vet ikke riktig hvordan det går og hvordan man passer inn. Du må bare gi det tid og være deg selv, så kommer det til å gå seg til. Anonymkode: 4e83c...e9b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 Det kommer med erfaring. Ikke tenk så mye på det i starten og tillat seg selv å være ny. Anonymkode: a0e02...c3a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 Ja, det kommer etter hvert, gi det tid. De fleste vil ha forståelse for at du er litt ukomfortabel. Og bare så det er sagt, mange pasienter kan sette pris på litt rolige folk også. Enkelte pleiere på sykehjem prater veldig mye og er sååå gira og godmoooorgen Olsen, nydelig vær i dag, her skal du få en deeeeilig kopp kaffe, det blir vel godt! Jeg ser at noen pasienter blir stressa av det, men det går ikke an å korrigere slike pleiere heller, for de har jo lært at man skal prate og samhandle og være blid. Jeg tror som sagt at mange pasienter kan sette pris på deg. Det viktigste er at du gjør en god jobb, ikke hvor mye du ler og tuller. Anonymkode: 90fe2...ce3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 Studerer du noe innenfor helse eller er du pleieassistent? Altså, jeg er en stille sjel og sjenert som bare det, men jeg syntes eldre er de LETTESTE å snakke med. De er vanligvis høflige og svarer deg med respekt, de lytter til hva du har å si og de setter mye pris på at du faktisk ser dem. Det er så mange som ikke gidder å ta tid og sosialisere med beboerne.... Skal du på opplæring? Syntes det er vanskelig i begynnelsen dersom man IKKE har erfaring. Når jeg begynte på sykehjem så hadde jeg null erfaring og det ble mange kleine øyeblikk, men det går over så lenge man ønsker å stå på! Anonymkode: d0f43...2dd
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Studerer du noe innenfor helse eller er du pleieassistent? Altså, jeg er en stille sjel og sjenert som bare det, men jeg syntes eldre er de LETTESTE å snakke med. De er vanligvis høflige og svarer deg med respekt, de lytter til hva du har å si og de setter mye pris på at du faktisk ser dem. Det er så mange som ikke gidder å ta tid og sosialisere med beboerne.... Skal du på opplæring? Syntes det er vanskelig i begynnelsen dersom man IKKE har erfaring. Når jeg begynte på sykehjem så hadde jeg null erfaring og det ble mange kleine øyeblikk, men det går over så lenge man ønsker å stå på! Anonymkode: d0f43...2dd Er enig i at det er lett å snakke med eldre. Hvis man ikke finner på noe selv, så kan man finne ting på rommet til beboeren å snakke om, som et bilde osv. Den eldre begynner ofte å snakke om det da. Når du sier at mange ikke gidder å ta seg tid til å sosialisere beboerne, mener jeg at du har feil. Idag har man rett og slett ikke tid til sosialisering. Det kuttes ned på ressursene/bemanningen selv om oppgavene blir flere. Man springer det meste av tiden på jobb og har knapt tid til lunsj. Anonymkode: 4e83c...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enig i at det er lett å snakke med eldre. Hvis man ikke finner på noe selv, så kan man finne ting på rommet til beboeren å snakke om, som et bilde osv. Den eldre begynner ofte å snakke om det da. Når du sier at mange ikke gidder å ta seg tid til å sosialisere beboerne, mener jeg at du har feil. Idag har man rett og slett ikke tid til sosialisering. Det kuttes ned på ressursene/bemanningen selv om oppgavene blir flere. Man springer det meste av tiden på jobb og har knapt tid til lunsj. Anonymkode: 4e83c...e9b Nå forsnakket jeg meg, egentlig. Der jeg jobber så er det nok sånn at mange ikke gidder å bruke tid med beboerne. Det kommer selvsagt an på avdeling og arbeidsbelastning, men du har nok et viktig poeng i at kutt i ressursene og bemanning skader kvaliteten på liv på sykehjem... Anonymkode: d0f43...2dd
Serafin Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid litt vanskelig å være helt ny på en arbeidsplass. Man vet ikke riktig hvordan det går og hvordan man passer inn. Du må bare gi det tid og være deg selv, så kommer det til å gå seg til. Anonymkode: 4e83c...e9b Signerer denne. Du må bare gi det litt tid og så blir du kjent med de etter hvert. Det er ikke noe negativt å være litt stille i begynnelsen. Det hadde vært mer slitsomt med en helt ny kollega som skravler i ett kjør. Se ann pasientene og kollegaene dine og så finner du ut om det passer seg å si noe til de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå