AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Foreldrene har siden jentene (nå 6år) vært veldig bevisste på at de oppdrar to individer, og kjører aldri samme antrekket etc. på jentene. De er veldig på at vi i familien og omgangskretsen skal gjøre det samme, det vil si at det er fy-fy å kjøpe like ting til jentene. Vi fikk blant annet negativ tilbakemelding på julepresangene jentene fikk jula som var (de fikk begge mariusgenser i den originale fargen) samt ved øvrige anledninger hvor vi har gjort bommerter. Vi prøver så godt å innrette oss etter ønskene (fra foreldrene) men jeg merker at jeg har noe prestasjonsangst rundt dette med å kjøpe gaver. Det er i og for seg ikke noe problem å kjøpe ulikt, men når vi spør hva *Sofia* eller *Selma* ønsker seg så får vi de samme svarene, når jeg spør om favorittfarge så har de ingen konktrete men ramser opp 3-4stk som begge jentene liker, favorittfigurer likeså. Jeg selv opplever at jentene har veldig like preferanser, vi har blant annet vært nødt til å sette bort ”kjærlighetskoppen” i mummikoppsamlingen når de er på besøk for der er det alltid krangel om den. Og vi kjører likt sengesett når de er på overnatting da det har vært rebalder der tidligere hvor ungen som kom ”dårligst” ut nektet å sove i det tildelte settet. Jeg har tidligere prøvd meg på en fellespresang, noe jeg for øvrig har gjort til andre familier med aldersforskjeller, men det var totalbom i øynene til foreldrene. Når jeg spør om de har tips til hva vi kan kjøpe til Sofia og hva vi kan kjøpe til Selma så får vi beskjed om at vi kan tenke selv og de blir glad for alt Er det noen som har tips til hva vi kan kjøpe? Finnes det en måte å vinne på her uten å tråkke enten barna eller foreldrene på tærne? Ps. Vi har tidligere ved en anledning gitt penger som jentene kunne kjøpe seg noe de ønsker seg for, men penger må tjenest ved arbeidsoppgaver som jentene har, så det er også utelukket. Anonymkode: 1f5d2...d83
Outlander Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 (endret) Synes foreldrene her høres ut som idiotiske utakknemlige drittsekker egentlig. Kjøp det samme og la disse ‘voksne’ ta seg en bolle. Endret 29. april 2018 av Outlander 8
Ella1 Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Er gavekort innafor? Kjøp et gavekort på HM og et på en lekebutikk, så kan de evt. kjøpe litt hver på hver butikk eller fordele som de vil. Klær og leker er jo noe de fleste småjentene liker. Enig med hun over her, synes foreldrene virker veldig "vanskelige". 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 20 minutter siden, Ella1 skrev: Er gavekort innafor? Kjøp et gavekort på HM og et på en lekebutikk, så kan de evt. kjøpe litt hver på hver butikk eller fordele som de vil. Klær og leker er jo noe de fleste småjentene liker. Enig med hun over her, synes foreldrene virker veldig "vanskelige". Gavekort er en utmerket idé, jeg vet de har klagd på hvor upersonlig det er når svigermor gir det, men hun gir jo til alle anledninger. Takk for tips:) Anonymkode: 1f5d2...d83 1
Forundret.. Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 Hva med like gensre, jakker eller lignende med påtrykket navn? Likt men samtidig ikke likt. Ellers virker foreldrene helt idiotiske ut, de burde være glade for at dere gir ungene noe. Jeg har svigermor som stresser slik som deg, det jeg har sagt til henne er at jentungen blir glad for det meste. Er det noe hun har fra før eller noe som ikke passer så bytter vi det jo bare, ikke verre enn det.
Ulrikke Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 Så ingenting er "bra nok", de har en drøss med forutsetninger/krav/ønsker overfor giverne, men kommer ikke med tips og vil at givere skal tenke selv? Da er man i overkant vanskelig, synes jeg.... Det skal jo være hyggelig å gi, det skal ikke føles som å gå opp til eksamen.... Gavekort på kinobilletter da? Evt. et "gavekort" på en opplevelse med dere (høres ut som om dere omgås innimellom), en tur på badeland/spise pizza etterpå osv... Altså, en opplevelsespresang istedenfor noe materielt....
onyx Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Jeg er mor til tvillingjenter selv, men aldri har jeg lagt slike føringer på andre! Ja, jeg foretrekker jo at jentene gjerne har ulike farger etc, men det er ikke tvang og det viktigste er at barna får noe DE ønsker seg uavhengig av om det er likt eller ulikt.. Jeg tenker også at individualitet ikke ligger i fargene på klærne eller tingene de får, men i dem selv uavhengig av personlig smak. Det viktigste er å se dem som individer med egne tanker, følelser og ønsker og det innebærer at man faktisk gir dem det de ønsker seg, om det når er likt eller ulikt... Det verste er jo å ignorere barnas ønsker og velge slik foreldrene vil? For eksempel om begge ønsker seg barbiehest er det jo egentlig blodig urettferdig om en får barbiehest og den andre lego (fordi foreldrene vil det skal være ulikt). 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Herre. Om du kjenner dem og vet at de liker det samme så kjøper du det du vet at de vil like. Foreldrene høres ut som noen naut.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 Fellesgave er en uting. De er to ulike barn. Tvillinger blir ofte sett på som like og sammenlignet. Derfor er det godt å kunne føle at en er et individ og ikke alltid må dele/bytte. Om de ønsker seg noe likt, så synes jeg det er OK å kjøpe det samme. Om ikke så er det greit med noen ulikheter, som farger, slik at de ikke føler at de hele tiden er lik, ligner osv. Er tvilling selv. Ikke kjekt at ingen kunne se forskjell på oss fordi foreldrene mine kledde oss likt, vi måtte dele på mange gaver og vi ble mindre selvstendig fordi alt skulle skje likt/vi hadde like ting. Og følte ikke vi selv fikk bestemme om vi ville være lik/ikke lik. Alle valgene ble liksom tatt for oss. Anonymkode: 2e9a2...78d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 -Hver sitt spill. Da får de hver sin gave, men samtidig kan de ha utbytte av gavene sammen. -Hobbypakker som de selger på f.eks. Panduro. Med noe ulikt innhold, ulik figur som skal males/lages e.l. -Perler og perlebrett (ulike perlebrett, her kan de jo bytte og dele som de selv ønsker) -Klesplagg. En genser hver f.eks. Men selvfølgelig sørge for at det ikke blir slik at en får med motiv av yndlingsfiguren deres/det som er "populært" for tiden, men den andre noe helt annet. -Hårpynt -Bøker -Gavekort på kino, lekeland, badeland e.l. -Ting til baking hvor de f.eks. får noen egne pepperkakeformer hver, ulik farge på kjevle, ulikt mønster på forkle e.l. -Tegnebøker Anonymkode: 7556c...f75
Gjest GoldenLioness Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fellesgave er en uting. De er to ulike barn. Tvillinger blir ofte sett på som like og sammenlignet. Derfor er det godt å kunne føle at en er et individ og ikke alltid må dele/bytte. Om de ønsker seg noe likt, så synes jeg det er OK å kjøpe det samme. Om ikke så er det greit med noen ulikheter, som farger, slik at de ikke føler at de hele tiden er lik, ligner osv. Er tvilling selv. Ikke kjekt at ingen kunne se forskjell på oss fordi foreldrene mine kledde oss likt, vi måtte dele på mange gaver og vi ble mindre selvstendig fordi alt skulle skje likt/vi hadde like ting. Og følte ikke vi selv fikk bestemme om vi ville være lik/ikke lik. Alle valgene ble liksom tatt for oss. Anonymkode: 2e9a2...78d Men det er jo ikke tilfellet her. Her er foreldrene på randen til manisk motsatt vei. At de sr så opptatt av at folk skal behandle dem som ulike individer så de nekter andre å kjøpe to like gaver når Ts her vet at de har samme smak og ønsker de samme tingene. Da synes jeg det blir for dumt at hun ikke skal få kjøpe hver deres gave lik når de ønsker seg samme ting. Altså, ikke en felles på deling, men f.eks om begge ønsker seg Elsa fra Frost så skal hun kun gi Elsa til den ene fordi de MÅ få ulike gaver?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #12 Skrevet 30. april 2018 LOL surprise er veldig populært nå. Da får de likt, men antageligvis forskjellig figur. Bøker. Hva du vil. Si til foreldrene at dette blir for vanskelig, krev konkrete ønskelister fra/for hvert enkelt barn, og står det det samme, kan dere kjøpe det samme. Er det forskjeller, så er det det. Anonymkode: 005e7...ff6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå