AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Heisan, Jeg tok turen til legen i vinter etter ukevis med å være fullstendig utslitt. Jeg kom meg så vidt gjennom dagen på jobb og så gikk jeg rett hjem og la meg på sofaen. Våknet om morgenen med vondt i kroppen fordi jeg var så sliten. Legen kom fram til at jeg var helt frisk, men med litt lite d-vitamin (39, minimumsverdi i Norge er 50). Jeg har spist d-vitaminer i 2 måneder nå og er mye bedre. Nå kan jeg trene lett et par ganger i uka, men da er jeg også kjempesliten til helga. Våkner om morgenen og kjenner meg sliten og nesten vondt i kroppen. Er det noen som har lignende erfaringer? Hvor lang tid skal man slite med symptomene etter litt d-vitaminmangel? Anonymkode: 0dd47...938
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Jeg har hatt D-vitamin mangel i åresvis. Har vært helt nede i 8. Nå, etter å ha brukt tilskudd i flere år er jeg oppe på 38 ved sist sjekk. Så det går sakte men sikkert oppover Legene vet ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde på D-vitaminene så om noen har noen tips så hjertelig takk. Anonymkode: 80cbc...920
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Mitt beste tips er å ta d-vitamin om kvelden. D og C virker litt annerledes og fremmer ikke hverandres opptak. C vitamin og jern er gode venner til morgen eller dagen. Og kalsium/magnesium og d-vitamin er gode venner om kvelden. Kroppen tar bedre opp kalsium og d-vit på natta når du sover. Jeg tar multivitamin og jern + c vitamin eller frukt til frokost, kalsium og d-vitamin og en trankapsel om kvelden før tannpuss. Sliter med både jern og d-vitamin. Har alltid lave nivåer, men holder jeg denne rytmen så klarer jeg å holde fine nivåer. (jeg er hverken helsepersonel eller farmasøyt) Anonymkode: 036ff...40c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 Har du målt verdiene dine igjen? Kanskje lurt å gjøre, så kan legen finne ut om du tar rett dose. Ellers er d-vitamin fettløselig, så det kan øke opptaket om du tar dem sammen med mat som inneholder fett. Anonymkode: 217a6...b55
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt D-vitamin mangel i åresvis. Har vært helt nede i 8. Nå, etter å ha brukt tilskudd i flere år er jeg oppe på 38 ved sist sjekk. Så det går sakte men sikkert oppover Legene vet ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde på D-vitaminene så om noen har noen tips så hjertelig takk. Anonymkode: 80cbc...920 Da høres det jo ut som du tar tilskudd med for lav dose. Du har jo hatt mangel på d-vitamin i flere år, dette er svært skadelig for helsen. Anonymkode: c2829...092
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 Jeg tok d-vitamin lenge uten særlig effekt på nivået. Da fikk jeg også påvist jernmangel som påvirker opptaket av d-vitamin. Har du sjekket nivå av jern? Anonymkode: a9d84...782
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da høres det jo ut som du tar tilskudd med for lav dose. Du har jo hatt mangel på d-vitamin i flere år, dette er svært skadelig for helsen. Anonymkode: c2829...092 Jeg tar bare det som legen har foreskrevet, men vurderer en sverigetur for å kunne kjøpe noe med litt mer krutt i. Er mye ute i sola og spiser variert så tror ikke kostholdet har skylda (selv om man helt sikkert kunne spist enda sundere). Ja, har forstått at det ikke er bra pluss at man er jo alltid fullstendig utslitt og det er jo sykt slitsomt i lengden... Anonymkode: 80cbc...920
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heisan, Jeg tok turen til legen i vinter etter ukevis med å være fullstendig utslitt. Jeg kom meg så vidt gjennom dagen på jobb og så gikk jeg rett hjem og la meg på sofaen. Våknet om morgenen med vondt i kroppen fordi jeg var så sliten. Legen kom fram til at jeg var helt frisk, men med litt lite d-vitamin (39, minimumsverdi i Norge er 50). Jeg har spist d-vitaminer i 2 måneder nå og er mye bedre. Nå kan jeg trene lett et par ganger i uka, men da er jeg også kjempesliten til helga. Våkner om morgenen og kjenner meg sliten og nesten vondt i kroppen. Er det noen som har lignende erfaringer? Hvor lang tid skal man slite med symptomene etter litt d-vitaminmangel? Anonymkode: 0dd47...938 Du opplever helt vanlige problemer tilknyttet vitamin D mangel. Mange innvandrere med mørk hud har samme plagene og må spise D vitaminer året rundt i årevis. Legen din avtalte vel at du skal tilbake til kontroll for å se at blodprøven viser økning i D vitaminer? Mange får og tilsvarende symptomer ved mangel på Folsyre, men det sjekket vel legen i blodprøve? Ellers skal du aldri presse kroppen mer enn den tåler. Når du blir utslitt etter lett trening så er det for mye selv om du mener det er lite og lett. Hva som eksakt utløser ME vet vi ikke, men vi vet at folk som har presset seg ut over kroppens tålegrense er utsatt for å ende med ME problematikk. Noe du bør være obs på. Anonymkode: 266e0...047
Eidfrid Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du opplever helt vanlige problemer tilknyttet vitamin D mangel. Mange innvandrere med mørk hud har samme plagene og må spise D vitaminer året rundt i årevis. Legen din avtalte vel at du skal tilbake til kontroll for å se at blodprøven viser økning i D vitaminer? Mange får og tilsvarende symptomer ved mangel på Folsyre, men det sjekket vel legen i blodprøve? Ellers skal du aldri presse kroppen mer enn den tåler. Når du blir utslitt etter lett trening så er det for mye selv om du mener det er lite og lett. Hva som eksakt utløser ME vet vi ikke, men vi vet at folk som har presset seg ut over kroppens tålegrense er utsatt for å ende med ME problematikk. Noe du bør være obs på. Anonymkode: 266e0...047 Jern er lavt, men innenfor normalen, og jeg spiser lavdosejern. Folsyre var innenfor normalområdet det også. Jeg ble ikke ebdt om å komme tilbake, virket ikke som om det var så nøye på legen. Var litt redd for dette med trening ja. Føler meg jo fantastisk rett etter ei treningsøkt, men er veldig sliten dagen etter. Jeg får vurdere å trappe den ned og heller smøre meg med tålmodighet. Ellers takk for hyggelige svar! Skal prøve å ta d-vitamin på kvelden med noe med fett, kanskje det hjelper på Lykke til til "anaonym bruker" med veldig lave nivåer, du har min sympati!
Skadeskutt Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 (endret) Jeg var nede i 9 på D-vitamin (50-150). Etter ca 10 uker med 40 mikrogram per dag så er jeg nå oppe i 120. Har gått ned til 20 mcg per dag nå. Sliten hele tiden er jeg uansett og har i tillegg hatt alvorlig jern-mangel, så føler ikke jeg har blitt noe bedre egentlig, men det kan like gjerne ha med psyken å gjøre. Endret 29. april 2018 av Skadeskutt
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 29 minutter siden, Eidfrid skrev: Jern er lavt, men innenfor normalen, og jeg spiser lavdosejern. Folsyre var innenfor normalområdet det også. Jeg ble ikke ebdt om å komme tilbake, virket ikke som om det var så nøye på legen. Var litt redd for dette med trening ja. Føler meg jo fantastisk rett etter ei treningsøkt, men er veldig sliten dagen etter. Jeg får vurdere å trappe den ned og heller smøre meg med tålmodighet. Ellers takk for hyggelige svar! Skal prøve å ta d-vitamin på kvelden med noe med fett, kanskje det hjelper på Lykke til til "anaonym bruker" med veldig lave nivåer, du har min sympati! Tusen takk og det samme tilbake! Lykke til! Håper du blir bedre kjapt Anonymkode: 80cbc...920
Raven Emerald Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 (endret) Jeg fikk veldig lave verdier i den tiden jeg utviklet gikt. I følge reumatologen, er det helt alminnelig at man ikke opptar d-vitaminer skikkelig i forbindelse med giktsykdom. Jeg har fortsatt ikke helt normale verdier, men de er langt bedre nå, etter tilskudd. Jeg fikk påvist gikt og d-vitaminmangel for omtrent 1.5 år siden. Jeg merker lite til det fysisk, sånn normalt. Trener (så sant gikten er under kontroll) hver dag untatt helgene. Dog er det mulig det er derfor jeg føler meg deprimert? =/ Endret 29. april 2018 av Raven Emerald
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 Jeg følte meg også nedtrykt og sliten en periode. Var nok det at jeg ikke fikk i meg nok variert næring. Begynte hvertfall med Vital5 combo pakka fra forever, og følte meg straks mye bedre. Ble forhandler også, slik at jeg skulle få rabatt på pakken selv Anonymkode: 179b8...8b4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar bare det som legen har foreskrevet, men vurderer en sverigetur for å kunne kjøpe noe med litt mer krutt i. Er mye ute i sola og spiser variert så tror ikke kostholdet har skylda (selv om man helt sikkert kunne spist enda sundere). Ja, har forstått at det ikke er bra pluss at man er jo alltid fullstendig utslitt og det er jo sykt slitsomt i lengden... Anonymkode: 80cbc...920 Du kan bestille d-vitamin fra f.eks. iherb på blant annet 2500 eller 5000 iu (henholdsvis 62,5 og 125 mikrogram). Jeg bruker denne på 5000 iu: https://no.iherb.com/pr/MRM-Vegan-Vitamin-D3-5-000-IU-60-Vegan-Capsules/50385 De har mange forskjellige og det er billig sammenlignet med norske priser. Har tatt denne en god stund, og sist jeg tok blodprøve, var nivået på 75. Har tidligere hatt mangel. Tar d-vitamin hele året med mindre jeg er i syden eller på Sørlandet (bor i Nord-Norge, så er sjeldent mye sol). Når det gjelder kosten, er det ganske vrient å skulle få nok d-vitamin kun fra kosten alene. Sola er hovedkilden til d-vitamin, og når denne ikke lenger er der, blir det vanskelig å få dekt behovet. Derfor anbefaler Helsemyndighetene alle bosatt i Norge til å ta tilskudd av d-vitamin i vinterhalvåret (dvs. alle måneder med "r" i seg). Anonymkode: c2829...092 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå