Gå til innhold

FIRE - Financial Independence, Retire Early

Gjest Cwtch

Anbefalte innlegg

Hei!

Ikke lenge etter at jeg flyttet utenlands (UK) for 5 aar siden, ble jeg introdusert for et konsept de kaller FIRE. Financial Independence, Retire Early.

Det gaar kort fortalt ut paa at man i teorien kan leve av rentene paa investeringene sine hvis man har invistert 25 ganger sitt aarlige forbruk. Da er man oekonomisk uavhengig - man trenger aldri mer jobbe for aa ha penger til aa leve.

Jeg har aldri hoert on noen som jobber mot FIRE i Norge. Ettersom jeg planlegger aa en gang flytte hjem igjen saa hadde det vaert interessant aa hoere on det er noen andre som er interessert i FIRE, eller som allerede lever etter prinsippene?

Hva er deres FIRE tall? Hvor langt er dere paa vei? Hva er deres spareprosent? Andre detaljer dere er villige til aa dele? Spoersmaal?  Her er mine tall:

FIRE tall (leanFI): 2.6 millioner NOK (£240 000)

% paa vei: 17%

Spareprosent: >50%

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo målet ja :) men jeg følger ikke en bestemt filosofi, men har et delmål på kr 500 000, jeg har nå kr 250 000 i fond, og delmålet vil gå til 1 mill, så snart jeg når de 500 000 osv Jeg tar det slik jeg :) og jobber jevnt og trutt med sparingen :) 

Anonymkode: 35906...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan i alle dager klarer noen å spare seg opp 25 ganger årlig forbruk? Spesielt ikke med studielån og boliglån? Selv har jeg ca. 5000 i måneden som går til sparing. Mer enn det går ikke pga. studielån og boliglån. 

Anonymkode: d8a1d...771

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke på den måten akkurat, men vi sparer og investerer, og håper å leve godt av avkastning etter hvert. Men våre tall inkluderer bolig, hytte og andre ting, samt et relativt høyt forbruk.

Jeg skjønner ikke dine tall, er forbruket ditt på drøye 100 000 i året? Det var da ekstremt lavt? Da må da spareraten være mye mer enn 50% hvis du har normal inntekt? Er ikke bolig- og andre levekostnader inkludert?

Vi (er to) har mer enn 2,6  på konto nå, vi anser det ikke på langt nær å være nok til å pensjonere oss akkurat, da må vi jo leve fattig resten av livet?

Anonymkode: c8b65...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det. Jeg har sett på forumer og blogger at enkelte andre nordmenn har gjort det også, men det er ikke akkurat vanlig. Jeg vil anbefale at du satser et høyere beløp siden vi er belemret med formueskatt, som gjør at skatten spiser opp merkbart mer enn i andre land.

Utover det er Norge et ganske bra land å FIRE i. Lønningene er høye, og du slipper å budsjettere med høyt forbruk mot slutten av livet siden staten betaler helsevesen og du får pensjon. Forbruket kan lett holdes under 100 000 i året for en person utenom nedbetaling og renter på bolig. Hvis du lar være å gå ut på ting og reise på ferier kan det lett holdes under 50 000. Vær prisbevisst og les tilbudsavisene fra kjedene, så trenger det ikke gå mye penger til mat.

Tenk gjennom alle ting du gjør så ikke du ender opp med unødvendige utgifter. Kjøp f.eks. leilighet med internett i husleia, og et sted der du ikke trenger bil. Hvis leiligheten ikke ligger i øverste eller nederste etasje bruker du mindre penger på oppvarming, men ulempen er mer støy. Sjekk området, og unngå steder der de ser ut til å bruke veldig mye penger på pynting av fellesområdene. Det går rett på husleia. Du bør ikke leie siden skattereglene i svært stor grad er lagt opp til å gjøre det billigere å eie.

Husk at det er mulig for alle, spareraten din påvirker bare hvor lang tid det tar. En vanlig motivator er å regne på hvor mye færre dager du må jobbe for hvis du kutter en kostnad. På den andre siden, jo kortere tid du har igjen til pensjonsalder, jo mindre penger trenger du.

Anonymkode: 895b9...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg driver å leser meg opp på det samtidig som jeg sparer så mye jeg kan. 

Kjøpt leilighet uten felleskostnader så ser for meg å betale den ned iløpet av få år, så øker spareraten 🤸‍♀️😁 

25år 680000 i lån

og 300000 spart 

Første store målet mitt var 1 mill i formue, men har det allerede 🙈 så da blir det tilbake til delmålene og i år har jeg satt 150000 som sparemål, nærmer meg 90000 så det går nok 😁

tjener dårlig, men har ikke noe liv så får spart Ca 50% av lønna hver måned 🤪 

Anonymkode: 9ecf5...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 29.4.2018 den 11.27, Cwtch skrev:

Det gaar kort fortalt ut paa at man i teorien kan leve av rentene paa investeringene sine hvis man har invistert 25 ganger sitt aarlige forbruk. Da er man oekonomisk uavhengig - man trenger aldri mer jobbe for aa ha penger til aa leve.

Jeg har aldri hoert on noen som jobber mot FIRE i Norge. Ettersom jeg planlegger aa en gang flytte hjem igjen saa hadde det vaert interessant aa hoere on det er noen andre som er interessert i FIRE, eller som allerede lever etter prinsippene?

Hva er deres FIRE tall? Hvor langt er dere paa vei? Hva er deres spareprosent? Andre detaljer dere er villige til aa dele? Spoersmaal?  Her er mine tall:

FIRE tall (leanFI): 2.6 millioner NOK (£240 000)

% paa vei: 17%

Spareprosent: >50%

:)

25 ganger «forbruk». Tenker du 25 ganger nettoinntekt for en person som bruker opp hele lønna si?

Anonymkode: 40797...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikter mot 3 000 000 kr foreløpig, og ligger også litt i overkant av 50% sparing. Hvordan ser du for deg å leve av 100 000 kr i året? Selv planlegger (og lever) jeg alt annet enn et A4-liv, men klarer ikke få et regnestykke på under 120 000 kr året til å med sikkerhet gå opp i lengden uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Anonymkode: e2778...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cwtch
9 hours ago, AnonymBruker said:

25 ganger «forbruk». Tenker du 25 ganger nettoinntekt for en person som bruker opp hele lønna si?

Anonymkode: 40797...d5a

Hvis du bruker hele lønna så trenger du lønna ganger 25 ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cwtch
8 hours ago, AnonymBruker said:

Sikter mot 3 000 000 kr foreløpig, og ligger også litt i overkant av 50% sparing. Hvordan ser du for deg å leve av 100 000 kr i året? Selv planlegger (og lever) jeg alt annet enn et A4-liv, men klarer ikke få et regnestykke på under 120 000 kr året til å med sikkerhet gå opp i lengden uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Anonymkode: e2778...f86

Jeg kan overleve på 100 000 kr i året her jeg bor nå med min nåværende livsstil. Jeg anser det å kunne overleve som frihet, men etter at jeg har nådd det målet så kommer jeg nok til å spare til jeg også dekker reise, litt luksus ++

3 millioner er en god milepæl å sikte etter! Jeg ser den at 100 000 i året er litt snaut, derav LeanFI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man kaller det fire eller passiv inntekt eller hva som helst annet er uinteressant. Hovedtingen er prinsippet, og det er det MANGE som gjør her i landet også selv om de kanskje ikke tenker slik på det. Hovedsakelig dreier det seg om bolig/eiendom som innvesteringsobjekt her i landet. Hvor man kjøper seg boliger eller hytter som man leier ut, eller man leier ut noen rom i egen bolig.

Og å innvistere i bolig er for det meste en veldig lukerativ og samtidig veldig sikker innvestering. Og det er en sammenheng som så og si aldri skjer ellers i finnans eller forretningsverden. Da som regel mer av den ene betyr mindre av den andre. Høy profitt gir som regel høy risiko, og høy sikkerhet gir som regel lav avkastning. Men bolig/eiendom er altså en enhjørning i omvendtland her.

Anonymkode: 9efca...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...