Gå til innhold

Har lyst å studere ernæring eller fysioterapi. Hadde du reagert negativt på at jeg er veldig overvektig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er en jente på 20 år som har søkt skole til høsten og der er ernæringsfysiologi og fysioterapi noen av valgene mine. Ernæring er førstevalget. Jeg har høyere karaktersnitt enn det som var opptakskravene i fjor i Oslo så jeg er ganske sikker på at jeg kommer inn på førstevalget også. Men jeg bekymrer meg litt for om medstudenter og lærere kommer til å tenke noe negativt og ikke minst mennesker man skal jobbe med i praksis og turnus og i jobb etter hvert. Jeg har en bmi på 40. Men greia er at jeg elsker sunn mat! Jeg spiser så mye kylling, avokado og bær. Jeg spiser junk kanskje to ganger i måneden og nei.....det er aldri femten burgere på en gang..jeg er også kjempe glad i å være i aktivitet og jeg har ikke fysiske plager på grunn av overvekten min. Hadde slitt med å løpe maraton så klart og jeg er ikke noe glad i løping generelt. Men jeg liker å styrke kroppen gjennom yoga, klatring og styrketrening med apparater.

Vet jeg hadde egnet meg i disse jobbene for jeg er et skikkelig medmenneske som bryr seg om alle og ønsker å hjelpe mennesker som har de utfordringene. Men jeg er så redd for å bli utestengt fordi jeg kanskje skiller meg veldig ut:( 

Anonymkode: 3e6d7...f0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål til. Kjenner du noen overvektige mennesker i disse yrkene?

Skrevet (endret)

Nei. Vet om en fysioterapeut som nok defineres sim overvektig, men han er ikke direkte tjukk.

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvert fall ganske tydelig at du spiser alt for mye, uansett hvor sunt du mener det er. Om jeg havnet i møte med en veldig overvektig ernæringsfysiolog, hadde jeg vært i tvil om jeg kunne stole på vedkommende.

Anonymkode: b14e7...55d

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen overvektige mennesker i disse yrkene nei. 

Jeg tenker litt på troverdigheten, for folk vil kanskje tenke at en ekstremt overvektig ernæringsfysiolog har problemer med mat/overspising/ osv selv. 

Hvorfor er du såpass overvektig hvis du spiser sunt og er i aktivitet? Det henger ikke helt på greip. 

Anonymkode: 8325f...f80

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Med bmi på 30-40 så hadde jeg nok som kunde tenkt at du ikke visste helt hva du pratet om når det kom til den ernæringsbiten og ville nok heller ikke klart å ta deg så seriøst. 

Utdanner du deg og tar tak i det underveis så skjønner jeg ikke at det skulle være et problem, da ville det heller vært en styrke det å faktisk klare å få en sunnere og normal kropp og du ville vært en god rollemodell.

Anonymkode: 8e285...237

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til noen overvektige mennesker i disse yrkene. Når det kommer til jobben som ernæringsfysiolog, så tror jeg nok at jeg hadde tenkt at det var litt spesielt at du skulle gi meg råd om hva jeg skulle spise, med tanke på at du sannsynligvis ikke klarte å hjelpe deg selv med det samme. Men du kan jo begynne å trene, spise sunn mat og ta din egen helse og overvekt på alvor. På den måten vil du sannsynligvis ha klart å komme deg ned til en BMI nærmere normalen.

Anonymkode: bed13...748

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen overvektige mennesker i disse yrkene nei. 

Jeg tenker litt på troverdigheten, for folk vil kanskje tenke at en ekstremt overvektig ernæringsfysiolog har problemer med mat/overspising/ osv selv. 

Hvorfor er du såpass overvektig hvis du spiser sunt og er i aktivitet? Det henger ikke helt på greip. 

Anonymkode: 8325f...f80

Fordi jeg spiser veldig mye selv om det er sunt. Et neve nøtter funker for eksempel ikke for meg. Det går med en hel pose. Og mye sunn mat er jo fullt av kalorier som fks nøtter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange overvektige som påstår at de spiser sunt og liker å trene, men jeg kjenner ingen overvektige som faktisk gjør det.

Anonymkode: 66970...ff7

• Liker 17
Skrevet

Helt ærlig, ja, jeg hadde syntes det var litt rart om jeg gikk til ernæringsfysiolog som var tjukk. Men spørs jo litt hvor mye overvekt det er snakk om, da, hadde du vært kraftig overvektig hadde jeg nok hatt litt problemer med å stole på deg. Men med det sagt så er det kunnskapen som teller når alt kommer til alt og det blir jo fort tydelig om du kan sakene dine eller ikke. Som de andre sier tenker jeg også at det ikke henger helt på greip at du spiser sunt men likevel er overvektig. Da spiser du vel for mye? Med mindre du går på medisiner eller har sykdommer, da. 

Men når det er sagt, hvis du brenner for det synes jeg du skal kjøre på :) Vi trenger faktisk flinke ernæringsfysiologer med alle helseplagene som kommer som følge av kostholdet vårt i dag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

da må du rett og slett ta tak i det. Liv og lære må henge sammen, skal det være noen troverdighet i det synes jeg.

Anonymkode: e2a0f...9d1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hatt problemer med troverdigheten til denne personen tror jeg. Ville nok evt brukt studietiden på å gå ned i vekt om det er dette du ønsker.

Anonymkode: ec69a...a05

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg spiser veldig mye selv om det er sunt. Et neve nøtter funker for eksempel ikke for meg. Det går med en hel pose. Og mye sunn mat er jo fullt av kalorier som fks nøtter.

For mye mat er ikke sunt uansett om hver matvare i seg selv er sunn. 

Anonymkode: 66970...ff7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sunn mat blir usunn når man inntar ekstreme mengder av den.

Det finnes ikke sunn og usunn mat per definisjon. Det er en kombinasjon av næringsinnhold og mengde av de ulike tingene man spiser som avgjør om et kosthold er sunt.

Anonymkode: 938f2...08d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det svekker troverdigheten. Man spiser ikke sunt om man er overvektig- å overspise er ikke å spise sunt, uansett på det er på gulrøtter eller iskrem

Samtidig virker det ikke som om man tar innover seg kunnskapen om ernæring og viktigheten av å ha en frisk kropp som fungerer. Om man tok innover seg kunnskapen hadde man ikke vært overvektig, med mindre man har en spisefortyrrelse, og jeg ville ikke blitt veiledet av noen som hadde sykelig forhold til mat. 

Jeg pleide være skinnyfat, men etter å ha lært litt om ernæring og gelse, så begynte jeg veldig kjapt å trene noe (selv om jeg er syk og ikke kan trene mye) og spise bedre og merker resultater gradvis fra uke til uke 

Anonymkode: 61f09...ca1

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke. Du kan være flink i jobben din uansett om du er overvektig. 

Jeg studerer medisin i øst-europa og her er det maaaange overvektige. Og det er stort forbruk av røyk, alkohol, marihuana og prestasjonsfremmende droger her. Så bare fordi man vet bedre og forteller pasienter hvordan de skal leve et sunt liv, så betyr det ikke at alle leger gjør det heller. Men dette kan ikke pasientene se da. 

Hadde jeg vært overvektig så hadde jeg fulgt drømmene mine alikevel ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor spiser du det da? Du vet jo at du må begynne å stramme inn på mengden. 

Helt klart fungerer det ikke for deg, du klarer ikke å forbrenne den mengden.

Det å spise sunt innebærer også det å ikke spise for meget.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok følt meg nærmere knyttet til deg, og kanskje følt at du forstod mer. Ville anbefalt å gå ned så du i det minste kommer nærmere 30 i bmi, det gjør jo en vesentlig forskjell. 

Anonymkode: 9fdfd...741

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

En overvektig person, i slike yrker, hadde jeg ikke klart å ta seriøst.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok følt meg nærmere knyttet til deg, og kanskje følt at du forstod mer. Ville anbefalt å gå ned så du i det minste kommer nærmere 30 i bmi, det gjør jo en vesentlig forskjell. 

Anonymkode: 9fdfd...741

Men ville du ikke følt deg mer sett, forstått og tryggere hos henne om hun hadde kommet seg mer mot normalen vektmessig og heller hatt et bilde av seg selv stående fremme?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...