Gå til innhold

Utsetter du å få barn? Les dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var usikker på hvor jeg skulle poste denne. Ville ikke poste i Prøvere og ufrivillige barnløse. Ønsker ikke å såre noen, og vet selvsagt at det er mange årsaker til at folk har vanskeligheter med å få barn. Eller til at man venter med å få barn. Og at det er vondt å prøve å få barn, mens "alle andre" rundt en får barn.

Men, dersom du vet at du vil ha barn og også har mulighet til å bli gravid: Ikke vent for lenge. Det er en grunn til at 34-35 års alder oppgis som den "magiske grensen". Etter dette er det for mange kvinner vanskelig å bli gravid, selv om det ikke vil gjelde for alle.

Jeg tok en fertilitetstest da jeg 36. Tilbakemeldingen fra legen var at jeg innen 1-2 år ville være i full overgangsalder. Mest sannsynlig ville jeg allerede ved tidspunkt for testen ha vanskeligheter med å bli gravid igjen, dersom vi skulle ønske å prøve. Vi valgte ikke å prøve igjen - vi var utrolig heldige som allerede hadde to barn. Disse barna fikk vi "i litt for full fart" relativt kort tid inn i forholdet. Fordi jeg maste en del. Jeg ville ikke vente lenger, for barn det skulle jeg ha. Og da visste jeg ikke en gang om det faktum at jeg ville komme "tidlig" i overgangsalder. Jeg skal innrømme at mitt "stress" med å få barn slet en del på forholdet. Men i dag er vi begge lykkelige over at det ble som det ble.

Dette var min erfaring. Deler dette fordi jeg vet at jeg fort kunne havnet i gruppen av kvinner som velger å vente litt for lenge. Det var mange elementer i mitt liv som gjorde at jeg godt kunne valgt å utsette barn ytterligere. 

Og det er så flott når de som ønsker barn er så heldige å få det, så vil bare gi et lite kollektivt "push". 

Anonymkode: 188a1...f44

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært uvanlig å havne i overgangsalderen i slutten av 30-årene...

Anonymkode: a2a01...56c

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er svært uvanlig å havne i overgangsalderen i slutten av 30-årene...

Anonymkode: a2a01...56c

Ja.

TS' innlegg er bare vås og skremselspropaganda.

Anonymkode: cc9da...56c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det tenkte jeg også. Jeg ble svært overrasket. Så vidt jeg vet har det ikke vært vanlig hos vinner i min familie. Men det gjelder altså noen, og deriblant meg. Og da er det kjedelig å ha utsatt barneønsket. Selv om en ikke skulle komme i full overgangsalder så er det uansett ikke like enkelt for alle å bli gravid ettersom man blir eldre. Det går bra for mange, men det er en grunn til at man opplyser om at kvinner ikke burde vente for lenge.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fruktbarheten hos kvinner synker etter 35-års alder, og synker vanligvis i minst 10 år før overgangsalder. Ts har et poeng. Det er en grunn til at fødselsratene synker. Finnes nok av gynekologer som advarer mot å vente for lenge. Er en grunn til at en vanligvis ikke får kunstig-befruktning i Norge (IVF) etter 38-års lader, pga rett og slett dårligere resultater. 

Anonymkode: 2a924...864

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at eggstokkvaliten synker fra man er 35 år og derfra går det nedover. De fleste blir sterile i 40 årene før overgangsalderen slår inn for fullt i 50 årene. Dette er vel noe de fleste er klar over? Det er vel ikke mange som tror det er ukomplisert å bli gravid i 40 årene. Det er ikke dermed sagt at det er så lett å planlegge når man skal få barn heller, man skal helst finne seg noen man vil ha barn med og også føle seg klar selv for det. Når jeg og mannen hadde vært sammen i 7 år, hadde giftet oss og hadde faste jobber og eget hus så pushet jeg han litt til å starte prøving på barn. Da var både jeg og han i starten av 30 årene og vi ville begge ha familie. Han kunne nok ventet et par år til, men siden jeg visste at fruktbarheten min går ned og det kan ta tid å bli gravid visste jeg at det lønte seg å starte. Nå er jeg gravid og jeg vet vi rekker et barn til før jeg blir 35 dersom vi ønsker det. 

Anonymkode: a65f7...998

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Javel. Jeg fikk tre barn etter fylte 36, er ikke i nærheten av overgangsalder nå ti år etter, og utsatte ikke å få barn et sekund, jeg traff ikke mannen min før og er SJELEGLAD ingen av oss har barn med andre fra før.  Jeg kunne levd lykkelig barnløs med ham også. Og dette er fullstendig irrelevant for deg, og alle andre. Hvis jeg hadde fått barn med en av studentkjærestene mine i tjue-årene, det hadde vært katastrofe. Det er en grunn til at man opplyser om at barn bør være ønsket og det må passe for BEGGE foreldre også, det viktigste er stabilt forhold, ikke alder. 

Anonymkode: 7e4bd...d62

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Mulig det. Men en del valg i livet kan det være greit ikke å "gamble" med. TS har selv erfart dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å vente til man er 28 er å anbefale. Ønsket meg personlig barn frem til jeg ble ca 25 da jeg innså jeg hovedsaklig ønsket barn fordi jeg romantiserte det, som igjen var grunnet min families syn på barn og familie. Idag som 32-åring ser jeg at barn hadde vært helt feil for meg. Stakkars barn om jeg hadde blitt gravid

Man ser ikke alltid hva som passer en som godt tidlig i 20-årene, det er ikke alltid man kjenner seg selv så godt som man tror, og man blir veldig påvirket av hva andre rundt en tror er bra og gøy. 

Anonymkode: 719b6...6c5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som like etter de hadde passert 30 prøvde å få barn, og det gikk ikke, og noe har de i årevis forsøkt IVF, og nærmer seg midten av 30-årene....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er det vel litt kjipt å være kjempegamle foreldre? 60 år når barnet er 15? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Jeg fikk tre barn etter fylte 36, er ikke i nærheten av overgangsalder nå ti år etter, og utsatte ikke å få barn et sekund, jeg traff ikke mannen min før og er SJELEGLAD ingen av oss har barn med andre fra før.  Jeg kunne levd lykkelig barnløs med ham også. Og dette er fullstendig irrelevant for deg, og alle andre. Hvis jeg hadde fått barn med en av studentkjærestene mine i tjue-årene, det hadde vært katastrofe. Det er en grunn til at man opplyser om at barn bør være ønsket og det må passe for BEGGE foreldre også, det viktigste er stabilt forhold, ikke alder. 

Anonymkode: 7e4bd...d62

TS her. Det er jo alltid fint når det blir som man ønsker, sånn som i dit tilfelle. Jeg er også heldig og har barn med den mannen jeg ønsker og ingen av oss har barn fra før. Noe jeg også er glad for. Jeg vurderte heller aldri å få barn med en studiekjæreste da jeg var i 20-årene. Poenget mitt er at alder for de fleste kvinner også spiller en rolle. Og da viser jeg først og fremst til de som utsetter å prøve til de er godt over 35. Men alle lever selvsagt sine liv og gjør sine valg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det vel litt kjipt å være kjempegamle foreldre? 60 år når barnet er 15? 

Hvorfor skulle det være kjipt? Min mor fikk meg da hun var 41, aldri tenkt at det var kjipt. I dag er hun 72 og er aktiv og passer barnebarn etc.

Anonymkode: cecce...217

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38, i fast forhold, egentlig alt på stell. Men får liksom ikke bestemt meg. Redd for å få barn, redd for å angre på å få. Og redd for å angre på at jeg ikke får. Mannen min er med på å få hvis jeg vil....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ligger vel noe i dette når det gjelder menn også. Det er ikke bare kvinner som burde få pes. Her sliter mannen med å få den opp, for eksempel. han er 37.

Anonymkode: 71fc1...707

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke mange år til din 71 år gamle mor kommer til å orke å passe barnebarn....lykkelig for at min mor er 10 år yngre enn det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Jepp, dette er bare tull. Det er bare å vente til en er i 40-årene.

Anonymkode: 27b4d...a53

Gjest Sjokoladeknask
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke mange år til din 71 år gamle mor kommer til å orke å passe barnebarn....lykkelig for at min mor er 10 år yngre enn det. 

Så fint at du kan forutsi fremtiden da. 

Folk er heldigvis forskjellige - og alder er ikke bare kronologisk. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, dette er bare tull. Det er bare å vente til en er i 40-årene.

Anonymkode: 27b4d...a53

Etter 40 årsalderen begynte det sakte men sikkert å skje ting med min kropp som indikerte at overgangsalder nærmet seg. Eks mer uregelmessig og annerledes mens. Jeg kom ikke ordentlig i overgangsalder før jeg var 51. Tror nok jeg kunne strevd med å bli gravid i 40 åra ja. Dette er individuelt, men saken er at man vet ikke akkurat når det er for seint, eller når det blir vanskelig. TS er inne på noe viktig, hun er ikke ute etter å angripe, bare gi  et velment råd. Jeg kjenner mange som har fått barn mellom  40 og 45 jeg også, 😀og det er spreke flotte mødre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke alle som har et valg, ts. Du fremstår utrolig arrogant. Ingen menn har noensinne vært interessert i meg, så jeg har alltid vært singel. Nå blir jeg straks 37. Hva foreslår du jeg skulle gjort da, kidnappa en random mann, stjålet spermen hans og lenket han fast i en kjeller som Josef Fritzl? Da hadde jeg jo havnet i fengsel. 

Jeg har mange venninner i samme situasjon. Vi ble aldri valgt og menn skyr oss som pesten. Vi kunne kanskje reist til Afrika og kjøpt oss en mann for å bli gravid, men det koster jo penger det også. Ha litt respekt for oss som er avskydd av menn. Vi skulle ønske det ikke var sånn. 

Anonymkode: 200ee...bff

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...