Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i den situasjonen at en som gjorde et overgrep mot meg da jeg var yngre har bedt om unskyldning. Ville dere ha godtatt det? 

Anonymkode: 5553f...22f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hadde nok prøvd å tilgi for min egen del, for å prøve å komme meg videre, men aldri sagt til overgriperen at jeg hadde tilgitt hen. 

Anonymkode: 47a02...ab3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. det er kanskje det jeg tenker også. Men hva skal jeg si til ham da?

HI

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på. Er dette en person du må forholde deg til videre? En nær slektning, far til ditt barn eller lignende? Da hadde jeg kanskje, kaanskje dypt inne gjort et forsøk. Hadde dog aldri sagt det til han, men bare sagt at det han gjorde var utilgivelig og kan ikke repareres. 

Er det en «tilfeldig forbipasserende» som ikke er i livet mitt i utgangspunktet - hadde jeg bedt han dra til helvete og håpt samvittigheten druknet han. 

Anonymkode: 67ac8...29d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en som er i samme miljø som meg, så jeg må forholde meg til ham nå og da.  Han var en gang en god venn, men han brøt den tilliten. Jeg tror jeg sier at jeg setter pris på unskyldningen, men at jeg ikke vil ha noe med ham å gjøre. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på flere faktorer:

• Om unnskyldningen virker oppriktig
  • Hvilken relasjon jeg har til vedkommende
  • Hva slags person h*n er i utgangspunktet
  • Alvorlighetsgraden av overgrepet
  • At h*n gjør sitt beste for å unngå slike situasjoner i fremtiden

Anonymkode: 8771e...259

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på flere faktorer:

• Om unnskyldningen virker oppriktig
  • Hvilken relasjon jeg har til vedkommende
  • Hva slags person h*n er i utgangspunktet
  • Alvorlighetsgraden av overgrepet
  • At h*n gjør sitt beste for å unngå slike situasjoner i fremtiden

Anonymkode: 8771e...259

Hm. Dette var en grei liste. Jeg tror unnskyldningen er oppriktig, selv om jeg mistenker at motivet er å løfte en bør av sine egne skuldre. Jeg hadde som sagt an god relasjon til ham den gangen, han hadde ansvar for meg. Hva slags person han er nå, vet jeg egentlig ikke. Men han har nettopp gått fra partneren sin, og jeg mistenker dette er for å få kontakt med meg. Noe jeg ikke er interessert i. 

Han lå med meg da jeg var 17, og godtok ikke et nei. Det er ikke så nøye hva han gjør i fremtiden, jeg kommer nok aldri til å være alene med ham. Tror ikke han er voldelig eller noe heller. 

HI

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

HI

Du sier: Enkelte ting er altfor grusomt til å tilgi. Vær så snill å aldri ta kontakt igjen. 

Anonymkode: 8f887...bcd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei aldri i livet

Anonymkode: 29709...a83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier: Enkelte ting er altfor grusomt til å tilgi. Vær så snill å aldri ta kontakt igjen. 

Anonymkode: 8f887...bcd

DETTE

Anonymkode: 29709...a83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han som voldtok meg, løy i retten og prøvde å manipulere vitner til å lyve for han, men skulle likevel be om unnskyldning. Jeg nektet. Jeg vet at det sies at man skal tilgi for sin egen del, men noen ting kan man bare ikke tilgi. Og det er greit.

Anonymkode: 0f897...734

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hengt han ut med navn og bilde og skrevet VOLDTEKTSMANN på flyers og sendt rundt i byen :) An eye for an eye står det i Bibelen. Har lyst å gjøre det med han som overfalt meg, men er redd det ikke er lov.. 

Ellers vil jeg bare anbefale deg å holde deg unna han. 

Anonymkode: 9c8b4...f6e

• Liker 2
Skrevet

Er i den situasjonen at en som gjorde et overgrep mot meg da jeg var yngre har bedt om unskyldning. Ville dere ha godtatt det? 

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hm. Dette var en grei liste. Jeg tror unnskyldningen er oppriktig, selv om jeg mistenker at motivet er å løfte en bør av sine egne skuldre. Jeg hadde som sagt an god relasjon til ham den gangen, han hadde ansvar for meg. Hva slags person han er nå, vet jeg egentlig ikke. Men han har nettopp gått fra partneren sin, og jeg mistenker dette er for å få kontakt med meg. Noe jeg ikke er interessert i. 

Han lå med meg da jeg var 17, og godtok ikke et nei. Det er ikke så nøye hva han gjør i fremtiden, jeg kommer nok aldri til å være alene med ham. Tror ikke han er voldelig eller noe heller. 

HI

På hvilken måte hadde han ansvar for deg og hvor gammel var han?

Anmeldte du ham?

Anonymkode: f266b...42c

Skrevet

Jeg har tilgitt. Ikke for å unnskylde de, men komme meg videre. 

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Jeg kan strekke meg til å akseptere det som har skjedd, men på ingen måte noe interesse av å tilgi. Av en eller grunn er det veldig fokus på at man må tilgi for å komme seg videre, og min mening er at det er tull. Tilgivelseblir i så fall for at synderen skal komme seg videre, og det er faktisk ikke offerets ansvar. 

• Liker 7
Skrevet

HI

Du kan jo si at du hører hva han sier.

Skrevet

Og bare så det er sagt, innlegget mitt var min mening. Ikke for å være vanskelig mot Duplexx.  Duplexx har rett på sitt eget syn på saken 😊

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Grønn Frosk skrev:

Nei, det ville jeg ikke. Jeg kan strekke meg til å akseptere det som har skjedd, men på ingen måte noe interesse av å tilgi. Av en eller grunn er det veldig fokus på at man må tilgi for å komme seg videre, og min mening er at det er tull. Tilgivelseblir i så fall for at synderen skal komme seg videre, og det er faktisk ikke offerets ansvar. 

Da tilgir man på forskjellig vis :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Grønn Frosk skrev:

Dette. 

Oftest er det for at overgriperen skal "komme seg videre". 

Det er ikke offerets problem at overgriperen "angrer" etter noen år. Jeg ville ikke tilgitt. 

Anonymkode: a2232...295

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...