AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Ønsker å finne ut av iP adresse til en mail jeg har fått fra en ukjent. Jeg har også fått et par til mailer fra andre ukjente "mailadresser" som inneholder mye av det samme, og jeg mistenker at vedkommende som sender mail(er) til meg er en og samme person.. Innholdet i mailene er uvesentlige å skrive her, men det foreligger all grunn til å videre finne ut av hvem vedkommende er/iP adresse... E-posten(e) kan være veldig enkle og ingen info å hente der. Dette er ikke en politisak.. Vet at det finnes mange dyktige "hackere" der ute... Takk for svar!!!! Anonymkode: c4e56...b23
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Ikke så mye du kan gjøre hvis du skal holde deg på rett side av loven. Hacking er ulovlig, og det er vel ikke lov til å oppfordre til brudd på loven her. Anonymkode: 89cc2...ca7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Det er ikke vanskelig å finne IP-en, men du kan ikke spore den og finne ut hvem den tilhører med loven i hånd. Det var det jeg ville frem til, litt trøtt her.Anonymkode: 89cc2...ca7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanskelig å finne IP-en, men du kan ikke spore den og finne ut hvem den tilhører med loven i hånd. Det var det jeg ville frem til, litt trøtt her. Anonymkode: 89cc2...ca7 Nei det er jo det jeg gjerne skulle ha funnet ut av...Hvem som den IP adressen tilhører. Anonymkode: c4e56...b23
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei det er jo det jeg gjerne skulle ha funnet ut av...Hvem som den IP adressen tilhører. Anonymkode: c4e56...b23 Ja, det finner du ikke ut av på lovlig vis, det er jo poenget. Du vil ha hjelp til å bryte loven, det får du ikke her. Anonymkode: 89cc2...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Enten må du blokke og slette eller få deg ny mail. Er det mailer om at noen er utro mot deg? Anonymkode: 12bce...954
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det finner du ikke ut av på lovlig vis, det er jo poenget. Du vil ha hjelp til å bryte loven, det får du ikke her. Anonymkode: 89cc2...ca7 Jeg kan ingenting om slike ting, derfor jeg spør her. Men er det ulovlig så er det jo ikke noe vits i... Anonymkode: c4e56...b23
Horge Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg finne ut av iP adresse til en mail jeg har fått? En e-post har ikke ip-adresse. Ja, jeg vet det høres pirkete ut, men det er et viktig første steg med kunnskap for å forstå hva man faktisk kan finne av imformasjon om en e-post. Hvis du leser e-postens 'header' (søk på nett for å se hvordan du finner 'header' i din e-postklient), så vil du kunne se hvilke mailservere som har sendt og mottatt e-posten, hvor sistnevnte åpenbart bør være serveren til din e-postleverandør. Noen ganger vil det også være mulig å spore flere ledd på veien, f.eks. et spam-filter. Det vil derimot neppe stå noe om hvem som opprinnelig sendte e-posten i 'header', annet enn navnet som avsenderen selv har skrevet - men dette har du naturligvis ingen garanti for at faktisk er ekte. Du kan gjerne sammenlikne e-post med et vanlig postkort som sendes til en postboks. Postkontoret som først mottar portkortet for sending vil sjekke at det står en mottaker, og stempler det før de sender det videre. Underveis kan det hende at andre parter leser og stempler postkortet, og til slutt får du beskjed om at det kan hentes i postboksen. Når du leser postkortet så vil det altså som regel fremgå hvor postkortet ble sendt fra, men du kan naturligvis ikke vite om signaturen på kortet er ekte. Internett binder som kjent hele kloden sammen, så det er ikke noe problem for meg å sitte i Norge mens jeg "postlegger" en e-post via en mailserver i Bolivia, Japan eller Hokksund. Det er altså helt trivielt for noen med terningkast tre og oppover i ferdigheter å sende deg en e-post som du vanskelig kan spore. PS: En e-postadresse har heller ikke en ip-adresse. Sant nok har domenet (det som står etter @ i adressen) en 'mx-record', hvilket er en oppføring i e-postverdens svar på telefonkatalogen, som forteller hvilken mailserver som mottar e-poster for det aktuelle domenet. Men igjen så er internett helt globalt, så hvor på kloden mailserveren er plassert har liten betydning med tanke på sporing. Det er også enkelt å få e-post til å bli videresendt automatisk mellom mailservere, så du har absolutt ingen garanti for at eieren av e-posten kommer til å kontakte mailserveren du kan lese ut av mx. Når eieren av en e-postadresse skal sjekke sin innboks, så vil vedkommendes utstyr åpenbart ha en ip-adresse, men i dag sjekker vi jo typisk e-post både via mobil, pad, nettleser og e-postklient, så det vil neppe være én ip-adresse som er statisk over tid. Konklusjon: Hvis innholdet i e-postene er av en karakter som tilsier at de er sendt spesifikt til deg, og da altså ikke fra din fetter som er prins og finansminister i Nigeria, så vil du trolig ha langt større mulighet for å identifisere avsender ved å lese mellom linjene i e-posten, enn ved å spore ip-adresser. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå