Gå til innhold

Hva synes dere om kunstgaven til konfirmant???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er student og har ikke mye å rutte med! Men det blir en liten pengesum, men siden jeg maler tenkte jeg kanskje det ville vært fint og også gi et lite maleri sammen med summen for å veie opp litt. Hva tenker dere om det og hvilke tips har dere isåfall??? Dette er altså min samboers bror. 

Anonymkode: 00769...ece

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva du maler (motiv/stil), og hvor god du er. 

Ser ikke umiddelbart for meg at en 14-15 år gammel gutt vil bli glad for et maleri. Men som sagt: Det kommer an på. 

Anonymkode: 07228...709

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du og din samboer gir vel en felles gave? Hva synes han om ideen din? Dersom du er en flink kunstner og sviger-nevøen din har sagt at han liker kunsten din er det sikkert hyggelig for ham å få et lite maleri, men ikke ha høye forventninger om at det blir hengt opp på veggen. 

Anonymkode: c2c76...6c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hva du maler (motiv/stil), og hvor god du er. 

Ser ikke umiddelbart for meg at en 14-15 år gammel gutt vil bli glad for et maleri. Men som sagt: Det kommer an på. 

Anonymkode: 07228...709

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du og din samboer gir vel en felles gave? Hva synes han om ideen din? Dersom du er en flink kunstner og sviger-nevøen din har sagt at han liker kunsten din er det sikkert hyggelig for ham å få et lite maleri, men ikke ha høye forventninger om at det blir hengt opp på veggen. 

Anonymkode: c2c76...6c6

Samboeren min gir sammen med sine foreldre og søsken... det er akkurat disse spørsmålene jeg stiller meg selv, om det i det heletatt vil være noe vits i.

Min bror blir også snart konfirmert og jeg tenker heller at det vil være finere å gi han en kunstgave. 

TS

Skrevet

Jeg synes det er en flott gave :jepp:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis din samboer gir sammen med sine foreldre og søsken, kan ikke du være med på det de gir? Spytte i den summen du har mulighet til. Jeg hadde reagert om min samboer ikke spurte om jeg ville være med på gaven han (evt flere med ham) skulle gi. Litt rart å måtte gi "egen" gave når man er samboere. 

Svar på spørsmålet ditt: Du kan fint gi maleri/tegning e.l. Sørg for at motivet passer til konfirmanten. Det kan også være greit å ha det noenlunde tidløst og nøytralt, samtidig at man kanskje får inn noe personlig. Men liker f.eks. konfirmanten tennis, så kan kanskje et bilde av ett eller annet med tennis være greit nå. Men senere i livet føles det kanskje barnslig å ha fremme et slikt bilde. Greit å kunne gi noe som konfirmanten ser på som noe mer varig og hvor sannsynligheten er større for at han vil sette pris på den også senere i livet :) 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri gi kunst i gave. 

Anonymkode: eaaad...8a3

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri gi kunst i gave. 

Anonymkode: eaaad...8a3

Høyst uenig. Men gir man kunst, må man vite hva mottaker liker. 

• Liker 5
Gjest Sansol
Skrevet

Jeg ville vært rimelig sikker på at mottager liker kunsten min, før jeg ga den bort. Personlig gir jeg aldri bort noe jeg lager hvis ikke folk uttrykker et ønske selv. Kjipt å kaste bort så mye tid på noe som blir gjemt bort på loftet?

Skrevet

Eit malari kan vere ei fin gåve, viss det er personleg. Til dømes at maleriet skildrar livet til mottakar.

• Liker 1
Skrevet

På generelt grunnlag (og jeg prøver nå hardt å finne en noenlunde diplomatisk måte å formulere dette på) kan kunst være en fin gave, hvis man har en viss peiling på hva mottaker faktisk liker (og er inneforstått med at det uansett ikke er det konfirmanten vil gå mest i fistel av lykke over der og da. Som mormor sa da jeg fikk koffert i konfirmasjonsgave -Du synes nok det er kjedelig nå, men du vil ha mye glede av den. Hun hadde rett...). Å gi bort et maleri du har laget selv kan fort bli et minefelt. Nå vet jeg jo ingenting hverken om hvor god du er eller hva slags stil du har, men jeg har sett mye amatørmaling som jeg ikke ville drømme om å ha på mine vegger. Hadde jeg fått noe sånt i gave fra noen i nær familie  vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Andre hjemmelagde gaver - broderte duker. strikkegensere, malte fat osv - er det lettere å stappe inn i et skap og late som om man bruker av og til, det er ikke så lett med et maleri... Hvis han ikke liker det - hvor sårt vil det være for deg at noe du har brukt så lang tid havner på loftet, eventuelt på neste loppemarked?

Jeg ville hvertfall diskuterte det med samboer først, han har jo sett maleriene og kjenner mottaker (og samtidig ville jeg tatt en prat om det utrolig sære i at du ikke får være med på familie-gaven...).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kunst kan være en flott gave dersom man treffer blink. Men å treffe blink er ikke lett, og i dette tilfellet tror jeg ikke det er en god ide å forsøke.

Jeg synes tanken om å gi noe håndlaget for å veie opp, egentlig er ganske feil. Det ligger innsats både i form av tid og penger i en slik gave, da er det trist om det kun blir redusert til en ekstrating som slenges med siden pengesummen ikke var høy nok.

Anonymkode: e9a7f...c9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Landet på å ikke gi kunstgave da jeg synes det blir for personlig. Ser noen synes det er sært at jeg ikke er med på familiegaven men er egentlig ikke noe stort med det! Får såklart være med på familiegaven om jeg spør men føler det er mest normalt jeg gir en liten sum utenom. Hadde vi vært litt eldre og ikke studenter så hadde vi gitt sammen men økonomien sier ikke slik enda. 

Jeg lander på å gi min bror en kunstgave da jeg kjenner han godt og vet han vil sette pris på det! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Daria skrev:

På generelt grunnlag (og jeg prøver nå hardt å finne en noenlunde diplomatisk måte å formulere dette på) kan kunst være en fin gave, hvis man har en viss peiling på hva mottaker faktisk liker (og er inneforstått med at det uansett ikke er det konfirmanten vil gå mest i fistel av lykke over der og da. Som mormor sa da jeg fikk koffert i konfirmasjonsgave -Du synes nok det er kjedelig nå, men du vil ha mye glede av den. Hun hadde rett...). Å gi bort et maleri du har laget selv kan fort bli et minefelt. Nå vet jeg jo ingenting hverken om hvor god du er eller hva slags stil du har, men jeg har sett mye amatørmaling som jeg ikke ville drømme om å ha på mine vegger. Hadde jeg fått noe sånt i gave fra noen i nær familie  vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Andre hjemmelagde gaver - broderte duker. strikkegensere, malte fat osv - er det lettere å stappe inn i et skap og late som om man bruker av og til, det er ikke så lett med et maleri... Hvis han ikke liker det - hvor sårt vil det være for deg at noe du har brukt så lang tid havner på loftet, eventuelt på neste loppemarked?

Jeg ville hvertfall diskuterte det med samboer først, han har jo sett maleriene og kjenner mottaker (og samtidig ville jeg tatt en prat om det utrolig sære i at du ikke får være med på familie-gaven...).

Dette var et veldig godt innlegg.

Anonymkode: 7b138...34f

AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2018 den 7.33, Gladius Veritatis skrev:

Eit malari kan vere ei fin gåve, viss det er personleg. Til dømes at maleriet skildrar livet til mottakar.

LOL! :laugh:

Anonymkode: 67dee...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...