AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Noen her som har vært til tannlege i Bulgaria via Oral Care i Oslo? Hvordan gikk det og hva betalte du? Anonymkode: 605ec...3db
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 For en del år siden var det et tv program om hvor galt det kunne gå og hadde gått med flere som skulle spare penger på tannbehandling og dro til Bulgaria. En av dem kjenner jeg, og hun angrer bittert. Anonymkode: 3845e...fa9 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Jeg ville lest disse før jeg bestemte meg for om jeg ville reise til utlandet for å motta tannbehandling: https://www.tannlegeforeningen.no/ViewFile.aspx?id=7023 https://www.tannlegeforeningen.no/ViewFile.aspx?id=7022 https://www.aftenposten.no/norge/i/kj8bk/Fikk-ekstraregning-pa-250000-etter-tannbehandling-i-utlandet Anonymkode: dc6b6...48e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For en del år siden var det et tv program om hvor galt det kunne gå og hadde gått med flere som skulle spare penger på tannbehandling og dro til Bulgaria. En av dem kjenner jeg, og hun angrer bittert. Anonymkode: 3845e...fa9 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville lest disse før jeg bestemte meg for om jeg ville reise til utlandet for å motta tannbehandling: https://www.tannlegeforeningen.no/ViewFile.aspx?id=7023 https://www.tannlegeforeningen.no/ViewFile.aspx?id=7022 https://www.aftenposten.no/norge/i/kj8bk/Fikk-ekstraregning-pa-250000-etter-tannbehandling-i-utlandet Anonymkode: dc6b6...48e Skrekkhistoriene kommer alltid frem i media. Det finnes skrekkeksempler hos norske tannleger også. Tannlegeforeningen ønsker selvsagt at vi skal gå til deres medlemmer, skulle da bare mangle. Problemet er at for mange er alternativet enten å dra til utlandet, eller å ikke dra til tannlegen i det hele tatt. Fordi de ikke har råd. Tannlegebehandling i Norge er så absurd dyrt at det går utover folkehelsa. Dessuten drives det fryktelig mye skremselspropaganda. Jeg kjenner MANGE som har vært i utlandet og fått tannbehandling, og foreløpig kjenner jeg ikke til et eneste tilfelle hvor det har gått galt. Det er stort sett snakk om Ungarn. Det som slår meg i disse debattene er hvor voldsom høye vi Nordmenn er på oss selv. Hvor fortreffelige vi er. Det er ganske spesielt hvordan vi anerkjenner våre egne tannlegger, og implisitt anklager tannlegene i Ungarn, Bulgaria og ellers i utlandet etc. for å ikke være i stand til å utføre tannbehandling. Selvsagt skal man bruke godkjente klinikker, og man har selvagt et ansvar for å finne ut at man ikke bruker en tvisom tannlege, men hvem gjør det? Hve reisre til Romania og finner et tannlegekontor i en mørk bakgate? Seriøst? Folk bruker jo anerkjente tjenester som budapestklinikken.no (som for øvrig OGSÅ har kontorer i Norge!), tannhelsereiser.net etc. Men vi i Norge er selvsagt så jævlig selvgode, ingen andre kan måle seg med oss..... I stedet for å klage på, og advare i mot, at nordmenn reiser til utlandet, kande begynne å gjøre noe med de absurde prisene, så vil de også se ta folk slutter å reise til utlandet. Anonymkode: 25a44...a06 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 Det er et lotteri å dra til utlandet. Som det også er å velge tannlege her i landet, men ikke i så stor grad, og det er enklere å rette opp feil som er gjort i Norge. En anekdote: to brødre her i bygda, nylig pensjonister, dro til Budapest for omfattende behandling. Jeg er tannlege med lang erfaring og har sett mye rart, men maken til sluttresultater som disse to oppnådde, har jeg aldri sett. Og da taler jeg kun om utseendet, som enhver kan bedømme. Også ikke-fagfolk snakket om dette. Men selv tror de nok at det skal slik være, og ingen har vært så hjerterå, går jeg ut fra, at de har sagt dem hva alminnelig mening er. Anonymkode: a41b2...74f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å klage på, og advare i mot, at nordmenn reiser til utlandet, kande begynne å gjøre noe med de absurde prisene, så vil de også se ta folk slutter å reise til utlandet Jeg håper du forstår at kostnadene ved tannbehandling henger sammen med det generelle kostnads- og lønnsnivået i landet? Prisene nordmenn betaler for tannbehandling i et gitt land, kan oppleves som «absurde» for en innbygger i det landet. Det er ikke skremselspropaganda å be folk å tenke gjennom fordeler og ulemper før man setter i gang med omfattende behandling, om det så er i Norge eller utlandet. I Norge har man en omfattende helsepersonellov, og det er i tillegg utarbeidet etiske retningslinjer for tannhelsepersonell. Tilsvarende lover og regler kan avvike så mye i andre land at det kan ha konsekvenser for behandling og pasientrettigheter. Anonymkode: dc6b6...48e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det som slår meg i disse debattene er hvor voldsom høye vi Nordmenn er på oss selv. Hvor fortreffelige vi er. Det er ganske spesielt hvordan vi anerkjenner våre egne tannlegger, og implisitt anklager tannlegene i Ungarn, Bulgaria og ellers i utlandet etc. for å ikke være i stand til å utføre tannbehandling. Det er forskjell på å anklage noen for å være inkompetent, og det å peke på forskjeller på retningslinjer for nødvendig tannbehandling og behandlingsvalg i ulike land. Jeg kjenner tannleger og tannpleiere med bakgrunn fra Øst-Europa som forteller at det f.eks når det gjelder tannbehandling på barn er store forskjeller på deres hjemland og Norge. Det er for eksempel mindre fokus på forebygging av karies. Ut fra dette er det naturlig å tenke at det vil være forskjell på behandlingsvalg med tanke på tannbehandling på voksne, uten at det dermed betyr at behandlingen er dårlig. Anonymkode: dc6b6...48e 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Et moment som er viktig å tenke på hvis man velger tannbehandling i utlandet er at svært mange norske tannleger nekter å ta oppryddingsarbeidet hvis det oppstår komplikasjoner. Man blir henvist til å dra tilbake til der man fikk utført behandlingen. Jeg hadde aldri dratt til utlandet. Jeg har periodevis høye utgifter hos tannlegen, forrige regning kom på 16000,- kroner, men her ble da også rundt 5000,- dekket av Helfo. Velg tannleger i Norge. Prioriter tannbehandling, spar opp en tannlegebuffer. Anonymkode: a517f...474 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 Jeg jobber 100% men har 4 barn,så jeg har ikke mulighet til å legge meg opp tannlegebuffer. Jeg klarer å bygge opp en buffer som alltid går til noe som trengs mer der og da en mine tenner... Så jeg har bestemt meg for å få det gjort nå når feriepengene kommer.den eneste muligheten min er å dra til utlandet. Da får jeg gjort alt på en gang og itilegg blir det en liten ferie Tar heller sjansen på å reise til utlandet enn å ikke gå å smile mer. Det tærer på selvtilliten og jeg har overhodet ikke råd til tannbehandling her. Vil gjerne høre fra noen som har vært der selv Ts Anonymkode: 605ec...3db 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tar heller sjansen på å reise til utlandet enn å ikke gå å smile mer. Det tærer på selvtilliten og jeg har overhodet ikke råd til tannbehandling her. I verste fall ender du opp med å måtte ut med mange hundretusen kroner når du kommer hjem. Har du råd til det? Anonymkode: a517f...474
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #11 Skrevet 30. april 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke skremselspropaganda å be folk å tenke gjennom fordeler og ulemper før man setter i gang med omfattende behandling, om det så er i Norge eller utlandet. I Norge har man en omfattende helsepersonellov, og det er i tillegg utarbeidet etiske retningslinjer for tannhelsepersonell. Tilsvarende lover og regler kan avvike så mye i andre land at det kan ha konsekvenser for behandling og pasientrettigheter. Men problemet er jo at folk ikke har et alternativ pga prisene. Valget blir derfor å la være å ta behandlingen eller å la være, med de konsekvesene dette innebærer. Anonymkode: 25a44...a06 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #12 Skrevet 30. april 2018 På 29.4.2018 den 7.34, AnonymBruker skrev: Skrekkhistoriene kommer alltid frem i media. Det finnes skrekkeksempler hos norske tannleger også. Tannlegeforeningen ønsker selvsagt at vi skal gå til deres medlemmer, skulle da bare mangle. Problemet er at for mange er alternativet enten å dra til utlandet, eller å ikke dra til tannlegen i det hele tatt. Fordi de ikke har råd. Tannlegebehandling i Norge er så absurd dyrt at det går utover folkehelsa. Dessuten drives det fryktelig mye skremselspropaganda. Jeg kjenner MANGE som har vært i utlandet og fått tannbehandling, og foreløpig kjenner jeg ikke til et eneste tilfelle hvor det har gått galt. Det er stort sett snakk om Ungarn. Det som slår meg i disse debattene er hvor voldsom høye vi Nordmenn er på oss selv. Hvor fortreffelige vi er. Det er ganske spesielt hvordan vi anerkjenner våre egne tannlegger, og implisitt anklager tannlegene i Ungarn, Bulgaria og ellers i utlandet etc. for å ikke være i stand til å utføre tannbehandling. Selvsagt skal man bruke godkjente klinikker, og man har selvagt et ansvar for å finne ut at man ikke bruker en tvisom tannlege, men hvem gjør det? Hve reisre til Romania og finner et tannlegekontor i en mørk bakgate? Seriøst? Folk bruker jo anerkjente tjenester som budapestklinikken.no (som for øvrig OGSÅ har kontorer i Norge!), tannhelsereiser.net etc. Men vi i Norge er selvsagt så jævlig selvgode, ingen andre kan måle seg med oss..... I stedet for å klage på, og advare i mot, at nordmenn reiser til utlandet, kande begynne å gjøre noe med de absurde prisene, så vil de også se ta folk slutter å reise til utlandet. Anonymkode: 25a44...a06 Den som vel her er høyest på seg selv er vel deg selv? Når du ikke har møtt eller hørt om noen det har gått galt med så er det kanskje fordi du ikke ønsker å høre om dem eller omgåes dem? Flere har havnet i svis mellom utenlandsk tannlege og det norsk systemet når de komme rhjem igjen fordi de har fått en behandling i utlandet som ikke er bra og som en norsk tannlege ikke vil ta i fordi det er så galt at de kan gjøre vondt verre. Folk komme rhjem med MRSA. Men det er neimen ikke noe folk forteler andre steder enn der de absolutt må. Jeg har også vært til tannlege i utlandet. Men etter at jeg ble klar over faren for MRSA så har jeg sluttet med nettopp det. Det er ikke verdt pengene det er mulig å spare på nettopp det. Vær og klar over at du ikke har noen garanti/reklamasjonsrett på behandlingen. Du har helelr ingen forsikringer som dekker lege/tannlegebehandlingsreiser til utlandet. Har du råd til å dekke dette selv (noe du neppe har når det er økonomiske grunner til at du drar til utlandet) ja, så reis i vei, og vær "høy" på at dette alltid går bra. Anonymkode: 3845e...fa9 2
Monstrum Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Ryddet for verving av intervjuobjekter. Monstrum, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Jeg bodde litt i Bulgaria og var hos tannleger der. Følte meg ivaretatt og at de kunne faget sitt. Nå skal det sies at jeg ikke fikk noe omfattende arbeid gjort, bare enkle ting (hull, fjerning av tannstein). Vær obs på at ikke alle er like flinke i engelsk Anonymkode: 43a9c...7a4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde litt i Bulgaria og var hos tannleger der. Følte meg ivaretatt og at de kunne faget sitt. Nå skal det sies at jeg ikke fikk noe omfattende arbeid gjort, bare enkle ting (hull, fjerning av tannstein). Vær obs på at ikke alle er like flinke i engelsk Anonymkode: 43a9c...7a4 Og de pengene du brukte på reising og hotellopphold kunne blitt brukt til en god time hos tannlege her i Norge Anonymkode: 0cd39...f52
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og de pengene du brukte på reising og hotellopphold kunne blitt brukt til en god time hos tannlege her i Norge Anonymkode: 0cd39...f52 Du får ta det som en liten ferie. Bestill i god tid så får du billige biletter. Hotell er ca 1/3 - 1/4 av norske priser. Jeg ville nok heller tatt en av de seriøse klinikkene i Budapest, enn Bulgaria/Tyrkia osv. som har "hengt seg på". Jeg har iaf. bare gode erfaringer fra Budapest. De kan godt engelsk, og har t.o.m. skandinavisk tolk på klinikken + norsk agent. Alt er vel innarbeidet, så det er ingenting å være redd for. Anonymkode: 2e77a...991
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ta det som en liten ferie. Bestill i god tid så får du billige biletter. Hotell er ca 1/3 - 1/4 av norske priser. Jeg ville nok heller tatt en av de seriøse klinikkene i Budapest, enn Bulgaria/Tyrkia osv. som har "hengt seg på". Jeg har iaf. bare gode erfaringer fra Budapest. De kan godt engelsk, og har t.o.m. skandinavisk tolk på klinikken + norsk agent. Alt er vel innarbeidet, så det er ingenting å være redd for. Anonymkode: 2e77a...991 Aldri i livet om jeg hadde gått til tannleger i Øst-Europa. Aldri. Anonymkode: 0cd39...f52
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri i livet om jeg hadde gått til tannleger i Øst-Europa. Aldri. Anonymkode: 0cd39...f52 Deg om det. Men øst-europa har forandret seg siden jernteppet skjønner du. Dessuten er dette en internasjonal privatklinikk, med pasienter stort sett fra Skandinavia og England/Irland. Det er ikke et gjennomsnittlig ungarsk tannlegekontor. Anonymkode: 2e77a...991
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 På 29.4.2018 den 10.15, AnonymBruker skrev: I verste fall ender du opp med å måtte ut med mange hundretusen kroner når du kommer hjem. Har du råd til det? Anonymkode: a517f...474 I verste fall ender man opp med å aldri kunne vise seg for folk mer, ei heller ha sjansen på å få seg en jobb (pga utseendet). Fortell meg gjerne hvordan man sparer seg opp en "tannlegebuffer" når man har minstesats AAP. Anonymkode: d5ca9...a5c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 På 26.2.2019 den 12.41, AnonymBruker skrev: Og de pengene du brukte på reising og hotellopphold kunne blitt brukt til en god time hos tannlege her i Norge Anonymkode: 0cd39...f52 Ja, for når jeg skriver at jeg bodde der, var det selvfølgelig på hotell. Dessuten er det så mye bedre og ikke minst økonomisk å kaste seg på første fly til Norge når man i et EU-land har hull i tanna! 100 kroner betalte jeg for å fikse et hull. Det er ikke super billig for bulgarere i lavtlønnsyrker/bygda å gå til tannlege, ikke misforstå. Noen tjener så lite som 2500-3000 kr/mnd. Uføretrygd finnes ikke For TS sin del ville jeg heller anbefalt Ungarn, da det er Ungarn som er kjent som Europas tannlege-Mekka. Det er også et fint land Anonymkode: 43a9c...7a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå