Gå til innhold

Nabo som fester, når skal det være stille?

Anbefalte innlegg

Gjest fruktfest
Skrevet (endret)

Jeg er 21 og har aldri vært noe interessert i fest og fyll, naboen vår derimot har nok fått dobbelt opp av den interessen.

Han spiller mye musikk og har en bass som får det til å riste i sikkert hele rekka her. Nå har han fest, eller vors (er det rett skrevet?) og jeg krysser fingrene for sistnevnte og at de snart skal dra. Det er et såpass høyt volum at babycallen lyser opp fordi den registrerer høy nok lyd, så det sier sitt..

Før bodde vi i en tomannsbolig med en nabo som var akkurat likedan, masse greier med henne.. Nå flyttet vi til et område hvor det ellers bare bor eldre og barnefamilier, men nok en gang har vi fått en slik nabo under oss, haha, ikke relevant, bare litt komisk.

Hvis de har vors, når er det vanlig at de avslutter og kommer seg videre? Hvis ikke, er det 23:00 vi kan be han avslutte eller i det minste skru ned lyden?

Endret av fruktfest
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

23.00 skal det være stille. Fram til da kan de feste så mye de vil.

Anonymkode: 8035f...67a

• Liker 1
Gjest fruktfest
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!😊

Datteren vår sover heldigvis gjennom det, hadde hun stadig blitt vekt hadde jeg uavhengig av hvor mye de kan feste til et visst klokkeslett, gått ned å spurt pent om de kan skru ned litt. 

Skrevet

Hvis dette skjer ofte så ringer du på en dag og tar en rolig prat og ser om dere finner en løsning. Dere kan feks utveksle tlfnr slik at du beste gang har muligheten il å sende en sms og be dem dempe bassen litt (og så legge du selvsagt til en smilende emoji) og dere kan evt avtale at han sender en sms i forkant av disse festen så er du iallfall forberedt. Emdere kan også kanskje avtale et tidspunkt for når det skal roes ned, feks kl 23. Iallfall hvis det er såpass hyppig og ikke bare en helg her og der synes jeg det er rimelig å si i fra. Mtp at du nevner babycall antar jeg du har en smårollingar i hus, så selv om det kanskje er mest der som blir irritert av støyen kan du likevel skyve det litt over på at dere har barn som sover m..? Jeg har i alle fall god erfaring med å ta en hyggelig og rolig prat med naboen her når det er noe. Nye bedre enn å få rundt å opparbeide seg en masse spenning og irritasjon 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, fruktfest skrev:

Takk for svar!😊

Datteren vår sover heldigvis gjennom det, hadde hun stadig blitt vekt hadde jeg uavhengig av hvor mye de kan feste til et visst klokkeslett, gått ned å spurt pent om de kan skru ned litt. 

Selvfølgelig, det er alltid greit å spørre om  de kan dempe seg hvis lydnivået er til bry! Naboene mine gjør alltid det hvis lyden plager dem, og det er selvfølgelig ikke noe problem. Men etter 23.00 kan du kreve at de skal være stille, hvis de ikke er det kan du ringe politiet.

Gjest fruktfest
Skrevet
5 minutter siden, Lill3My skrev:

Hvis dette skjer ofte så ringer du på en dag og tar en rolig prat og ser om dere finner en løsning. Dere kan feks utveksle tlfnr slik at du beste gang har muligheten il å sende en sms og be dem dempe bassen litt (og så legge du selvsagt til en smilende emoji) og dere kan evt avtale at han sender en sms i forkant av disse festen så er du iallfall forberedt. Emdere kan også kanskje avtale et tidspunkt for når det skal roes ned, feks kl 23. Iallfall hvis det er såpass hyppig og ikke bare en helg her og der synes jeg det er rimelig å si i fra. Mtp at du nevner babycall antar jeg du har en smårollingar i hus, så selv om det kanskje er mest der som blir irritert av støyen kan du likevel skyve det litt over på at dere har barn som sover m..? Jeg har i alle fall god erfaring med å ta en hyggelig og rolig prat med naboen her når det er noe. Nye bedre enn å få rundt å opparbeide seg en masse spenning og irritasjon 

Ønsker naturligvis ikke at vi skal bli uvenner med naboen eller ha et dårlig forhold til han, så det var en god idé!😊 Vi har ikke bodd her i mer enn tre uker cirka, så selv har jeg aldri sett han, men mannen min har sett og hilst kort på han én gang. 

Kommer nok til å nevne det at vi har et (snart to) barn, for datteren vår ligger mye mer urolig enn vanlig så er i grunnen overrasket over at hun i det hele tatt fremdeles sover. Irriterer nok meg mer, og det hadde vært mye enklere å «akseptere» at han bråker om han sa ifra om at i kveld blir det fest og at det skal være stille til et tidspunkt eller noe lignende. Folk skal jo få lov til å leve, men vi tar tak i det med en gang om datteren vår på 1,5 år løper/tramper/hopper inne og hun får ofte tøfler på føttene for at det skal dempe mer, i alle fall om morgenen, så det hadde vært fint om han kunne vist litt hensyn han og.

Men skal absolutt ta en vennlig prat med han en dag og høre om det er mulig å gjøre det slik du skriver😊

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, det er alltid greit å spørre om  de kan dempe seg hvis lydnivået er til bry! Naboene mine gjør alltid det hvis lyden plager dem, og det er selvfølgelig ikke noe problem. Men etter 23.00 kan du kreve at de skal være stille, hvis de ikke er det kan du ringe politiet.

Neida, spør man pent og ikke kommer pottesur på døra så pleier det vel som regel å gå bra, hehe😊 Absolutt det beste å ha et godt forhold til naboene sine.

Tusen takk for svar begge to

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt riktig. Selv om det skal være stille fra kl 23 så kan han ikke støye så mye han vil på en lørdag kveld. Det er inbefattet i loven.

Ts du kan trygt ringe politiet når det er for mye støy. Selv før kl 23. 

Anonymkode: 1e9c3...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, fruktfest said:

Jeg er 21 og har aldri vært noe interessert i fest og fyll, naboen vår derimot har nok fått dobbelt opp av den interessen.

Han spiller mye musikk og har en bass som får det til å riste i sikkert hele rekka her. Nå har han fest, eller nash (er det rett skrevet?) og jeg krysser fingrene for sistnevnte og at de snart skal dra. Det er et såpass høyt volum at babycallen lyser opp fordi den registrerer høy nok lyd, så det sier sitt..

Før bodde vi i en tomannsbolig med en nabo som var akkurat likedan, masse greier med henne.. Nå flyttet vi til et område hvor det ellers bare bor eldre og barnefamilier, men nok en gang har vi fått en slik nabo under oss, haha, ikke relevant, bare litt komisk.

Hvis de har nash, når er det vanlig at de avslutter og kommer seg videre? Hvis ikke, er det 23:00 vi kan be han avslutte eller i det minste skru ned lyden?

Lovverket sier stilletid mellom 23:00 og 07:00.

Hva norsk festkultur sier er noe annet (basert på... alles erfaringer?).

Caset her er at: norsk festkultur er ikke lovfestet.

Det som er lovfestet er stilletider.

Jeg trodde at vektere var riktig instans å ringe til først med mine erfaringer; men det er faktisk politiets oppgave der og da.

På sikt i en utkastelsesprosess er det styret du må sende meldinger til.

Det er trist at det er så mange tråder ang. klaging på naboer, så velger man selv å flytte ut, - fordi man ikke har anelse om hvor sterke rettigheter man selv egentlig har. Uff...

Anonymkode: 55fdb...8da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...