Gå til innhold

Er vi "hjernevasket" av disney-filmer og amerikansk klisje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det eventyr og amerikanske filmer som har fått oss til å tenke som vi gjør? Når det tilfeligvis går en amerikansk romantisk komedie på tv så tenker jeg over det.. dette er slike filmer jeg så på når jeg var ungdom. Det er det samme som skjer på de alle, selv om det ikke er samme filmen. Det er drama, men så ender det alltid bra til slutt...vettu. Alle blir venner evt. kjæreste til slutt! 
Det bare virker som dette sitter i underbevisstheten våres. Jeg har ikke turt å tilnærme meg noen, men jeg leser jo her på kg. Og jeg overhører folk. 

Anonymkode: 776b2...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror den påvirker folks holdninger til språk. Helten snakker alltid "standard", de dumme snakker "southern" eller "black English", og de onde er nesten alltid britisk eller russisk. 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Skrevet

Klisjeer er et ganske vanlig virkemiddel i film; det selger til de store massene, og produsentene og filmbransjen tjener penger på det.

Når det kommer til amerikanisme og hjernevasking, har vi blitt utsatt for amerikanisme helt siden 1920-tallet. Det har definitivt påvirket våre verdier, holdninger og tenkemåter, men hva så - den norske bondekulturen var ikke så spennende uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...