AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Er det en spesiell måte å be på? Eller kan du finne egne metoder? Hva gjør du? Eller er det nok å ønske ting inni seg? Anonymkode: 97b03...82e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 På den måten du føler deg komfortabel med. Anonymkode: 7fe39...ea0 3
omarel Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 (endret) På 28.4.2018 den 21.11, AnonymBruker skrev: Er det en spesiell måte å be på? Eller kan du finne egne metoder? Hva gjør du? Eller er det nok å ønske ting inni seg? Anonymkode: 97b03...82e Det er bare å snakke til Gud og be. Den beste stilling en er nærmest Gud er slik: Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod. Endret 4. mai 2018 av omarel 1
Gjest Newroz Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Hva man gjør fysisk og hvilke ritualer man har rundt bønn henger vel sammen med hvilen tro du har. Noen ganger kan jeg be mens jeg feks tar trikken, andre ganger setter jeg meg ned, finner roen og fokuserer på bønnen. Jeg er kristen forresten
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Som par møtes vi jevnlig til mat sammen med kristne venner. Dette er aktive kristen som er veldig knyttet til sin menighet så de ber gjerne for maten. Det går mye i «takk Jesus» for alt mulig i annenhver setning. Selv ber jeg aldri på en slik måte. Mine bønner bærer mere preg av samtaler med noe som er større enn meg, Gud tenker Jeg det er. Mine bønner er høyst private så de gangene det er vår tur til å be høyt for maten synger vi «o du som metter». Anonymkode: 5a22a...a15 1
Gjest PaN Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Tror ikke det er noen regler for det, du kan jo be i tankene dine og ikke høyt til andre hvis det var at andre eventuell skulle bli støtt, ikke skjønner jeg hvorfor noen skulle bli det men. Tror ikke det står noen plass om hvordan man skal be?
Gjest Newroz Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som par møtes vi jevnlig til mat sammen med kristne venner. Dette er aktive kristen som er veldig knyttet til sin menighet så de ber gjerne for maten. Det går mye i «takk Jesus» for alt mulig i annenhver setning. Selv ber jeg aldri på en slik måte. Mine bønner bærer mere preg av samtaler med noe som er større enn meg, Gud tenker Jeg det er. Mine bønner er høyst private så de gangene det er vår tur til å be høyt for maten synger vi «o du som metter». Anonymkode: 5a22a...a15 Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. For meg føles det unaturlig å be sammen med noen - sånn utover når man er i kirka, og jeg ber ikke for maten før jeg spiser feks. Og som du skriver så er også mine bønner preget av personlige samtaler med Gud. Jeg takker mye, ber om tilgivelse og legger frem ønsker - alt fra personlige ting til at de jeg er glad i skal være trygge.
FactsOverFeelings Skrevet 28. april 2018 #8 Skrevet 28. april 2018 Får dere svar i form av stemmer i hodet, så vil jeg bare nevne at dette ikke er gudommelig, det er bare schizofreni, og det kan behandles.
Englejenta Skrevet 28. april 2018 #9 Skrevet 28. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller er det nok å ønske ting inni seg? Ja, på en måte så er det sånn. Jeg ber overalt hvor jeg føler for det. Bare prater/ tenker tanker inni meg og "sier" det jeg føler for. Det beste er at jeg har alltid en bedre følelse inni meg etter at jeg har bedt, det anbefales 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #10 Skrevet 28. april 2018 Bønn kan ta mange former. For meg er det i blant bare et sukk til Gud, eller et kort "hjelp meg med dette". Andre ganger setter jeg meg ned, finner roen, og har en lenger samtale med Gud. Jeg kan be Fader vår, eller andre skrevne bønner, en salme fra Bibelen, eller en sang som uttrykker det jeg ønsker. Jeg ber hvor som helst og når som helst, og om store eller små ting. Det finnes ingen fasit, gjør det som føles naturlig. Anonymkode: 42312...2b9 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #11 Skrevet 28. april 2018 Man ofrer en støyt til Pachamama og ber om bra avling og bra helse, eventuelt takker Odin og håper på styrke videre i kampen fremover. Anonymkode: 6348a...73c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 En liten tilføyelse: jeg ber ofte ikke høyt, og tror ikke det er nødvendig for at Gud skal høre. Av og til synes jeg likevel det er godt, for min egen del, å be høyt. Da får jeg bedre satt ord på det jeg ønsker å be om, og det er lettere å holde fokus og være tilstede. Anonymkode: 42312...2b9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #15 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, Newroz skrev: Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. For meg føles det unaturlig å be sammen med noen - sånn utover når man er i kirka, og jeg ber ikke for maten før jeg spiser feks. Og som du skriver så er også mine bønner preget av personlige samtaler med Gud. Jeg takker mye, ber om tilgivelse og legger frem ønsker - alt fra personlige ting til at de jeg er glad i skal være trygge. Så bra. Jeg har følt meg litt utenfor pga det, litt sånn «ikke god nok» fordi jeg ber anderledes. Ingen har sagt at det ikke er godt nok men ingen har heller snakket om at de har andre bønner og evt hvordan de er enn det de sier høyt. Jeg har fortsatt med min måte kun fordi det er godt for meg Anonymkode: 5a22a...a15 1
den1m Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 det er ingen spesielle instruksjoner om å ha en spesiell fysisk posisjon når du ber i bibelen, men "fader vår" er det utrykt ønske om å be. 1
Gjest Newroz Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så bra. Jeg har følt meg litt utenfor pga det, litt sånn «ikke god nok» fordi jeg ber anderledes. Ingen har sagt at det ikke er godt nok men ingen har heller snakket om at de har andre bønner og evt hvordan de er enn det de sier høyt. Jeg har fortsatt med min måte kun fordi det er godt for meg Anonymkode: 5a22a...a15 Jeg vet hvordan det føles, og har også kjent på følelsen av å være "rar" i slike sammenhenger, men jeg har slått meg til ro med at det er ikke er meg, og at jeg må være kristen og kunne be på min måte - og min måte er ikke sånn som det rett og slett Når det er sagt så tror jeg det er veldig variasjon på hvordan man ber, og hvordan man er religiøs i kristendommen - vi har jo alt fra de som snakker i tunger, til de som aldri gjør noe ut av det annet enn at de ber inni seg selv. Spennet er med andre ord veldig stort!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 2 timer siden, FactsOverFeelings skrev: Får dere svar i form av stemmer i hodet, så vil jeg bare nevne at dette ikke er gudommelig, det er bare schizofreni, og det kan behandles. Har du lært det fra psykologi? Som er i evig forandring? Det de visse i går, vet de idag, og om ti år er det helt normalt you know.. Men tror ingen her "hører stemmer i hodet " ut fra hva jeg har lest. Du tolket det dithen av en eller annen grunn. Å "samtale med" betyr ikke at en hører stemmer i hodet! For min del er Gud den jeg henvender meg til når jeg føler for det, og det er en trygghet i livet. Merkelig nok tenker jeg ikke at jeg skal ende i noen himmel når jeg dør. Ikke noe helvete heller. Så jeg tror ikke fordi jeg er redd for hva som skjer etter døden. Noe mange beskylde oss troende for å være. Det er litt sånn terapi og også meditasjon å be. Jeg bare føler at det er en Gud, og det er som jeg har følt i veldig mange år. Ingenting jeg har valgt, og jeg har venner som tror på helt andre ting, og de som ikke tror på noe som helst. Ikke tenk at vi troende er gale du kan jo prøve å be. Bare for det meditative. Hører du stemmer i hodet, er det ikke fordi du fikk kontakt med Gud. Hehe. Anonymkode: fd346...5ed 2
Gladius Veritatis Skrevet 29. april 2018 #19 Skrevet 29. april 2018 6 hours ago, FactsOverFeelings said: Får dere svar i form av stemmer i hodet, så vil jeg bare nevne at dette ikke er gudommelig, det er bare schizofreni, og det kan behandles. Psykose er berre ein sekulær /verdsleg forklaringsmodell på det ukjende som ein ikkje forstår. Å redusere eit åndeleg fenomen til neurokjemisk ubalanse kan sidestillast med å redusere sollyset til kun å ha bølgjeform, men forkaste partikkelforma. Du må gjerne sjå verda gjennom dine briller, men ikkje prakk di tru på andre, takk. Til trådens tema. Eg har lært at bøn er så enkelt som å lukke Jesus inn i vår naud. Ein treng ikkje bruke spesifikke ord, eller ha kroppen i ein spesiell positur. Det kan vere så enkelt som : "Kjære Jesus. Takk for a,b,c. Eg ber om d,e,f. I ditt namn, amen ". Det treng ikkje vere så mykje ein gong. Det kan vere eit sukk eller ein kort tanke. Når det er sagt, er det tilrådeleg å nytte Guds Ord aktivt når ein ber. Vi kan minne Gud på hans løfter til dømes. Alt i alt er bøn noko som gjer noko med ein. Kanskje ser vi ikkje bønesvaret med ein gong, men gudsbarnet lærer å stole på Gud. Når ein vert frelst er det tre ting som er viktig. -lytte til Gud. I Bibelen. - snakke til Gud. I bøna. - vitne om Gud. I det personlege vitnemålet. Bøn er kort sagt veldig viktig for å oppretthalde gudsrelasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #20 Skrevet 29. april 2018 Hei! Gud vår far i himmelen ønsker et forhold med oss. Bønn er å be til Gud om ting, uansett hva det er. Bønn er å snakke til Gud. Bønn er å leve hverdagen med Gud. Bønn med Gud er å involvere han i hele ditt liv. Be sånn som du vil. Det er ingen fasit. Gud ønsker ikke at vi skal følge en fasit men å være oss selv og den han har skap deg til å være med han. Han skapte ikke deg for deg men han skapte deg for han. Han elsker å være sammen med mennesker. Begynn å del livet med Gud så kommer det mange fine overraskelser etterhvert. Ta i mot Jesus og begynn ditt evige liv i dag. Den siste var til alle. Gud har så mye til hvert enkelt menneske og kjenner oss bedre enn oss selv. Jeg blir bare så gira av å snakke om det for Gud elsker alle mennesker og ønsker dem alle godt! Han er en god Far! Han er bare god og vil bare det beste for oss! Be akkurat sånn som du vil. Snakk til han som om du snakker til en venn, forelder, besteforelder. Gjør det som er best for deg. Gud ønsker en dyp kontakt med oss så mye mer enn vi kan forstå. Anonymkode: 32de8...cee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå