Sarah1991 Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Hei! Jeg leser til helsefagarbeider på NKI. Er nå straks ferdig med den teoretiske delen, ok skal ta eksamen om 4 uker, helsearbeiderfaget VG2. Da jeg er over 25, og har et fagbrev fra før av, har jeg ikke ungdomsrett. Jeg har nå søkt lærlingplass, og vært på intervju, og har fått avslag. Hva gjør jeg nå? VG3? Hvordan går jeg frem...? HJELP!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Du måste flytta på dig. 🎵🎶 Var til en lærling (frisør) som pendlet i flere timer hver dag for å få læringspass. Lykke til 👍 Anonymkode: 6c97d...f7c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Enten tar du studiekompetanse, eller så får du deg jobb som assistent i helsetjenesten. Da kan du få ihvertfall deler av det godkjent som lærlingtid senere. Og du øker sjansen for å få en lærlingplass senere. Anonymkode: fb268...cdc 2
Shinee Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 da må du kanskje ta det som privatist . få deg jobb innen sykehjem,bolig eller hjemmesykepleie også jobber du og tjener penger mens du opparbeider deg praksisen :D
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 Gå vg3 på privatskole, er flere skoler som tar inn folk uten ungdomsrett gikk selv på en, der ca 1/3 av elevene ikke hadde ungdomsrett. De tar fortsatt inn elever, så bare å ta kontakt med skolene. Mulig du må flytte litt på deg, men det er jo noe så og si alle må når de skal studere Anonymkode: 91ba5...9eb
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 https://www.vilbli.no/nb/nb/no/fag-svennebrev-for-voksne/a/025158 Anonymkode: 83c25...a00
Sarah1991 Skrevet 29. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2018 Ts her. Å flytte på meg er ikke en mulighet av personlige årsaker... Må jeg ta påbygg til generell studiekompetanse for så å ta generell studiekompetanse? Det har jeg lest noe om, men er usikker... Slik jeg forsto det, så siden jeg har et fagbrev så har jeg på en måte tatt VG3, men vil det da si at jeg kan gå rett på gen.stud.komp? Jeg hadde jo ikke norsk, matte, naturfag eller naturfag når jeg var lærling sist... Et eller annet har jeg misforstått😂
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Først og fremst, generell studiekompetanse er noe du får etter å ha gått 3 fulle år på vgs, ikke noe du går. Om du har vært lærling så slipper du gym og programfag, men må fortsatt ha fellesfagene norsk (muntlig bokmål, skriftligbokmål og skriftlig nynorsk), historie, matte og naturfag. Skjønner at det er vanskelig å flytte, men da er det mulig å ta det som privatist (evt ta fagene hos sonans, bjørknes eller andre privatskoler om du vil ha en fysisk skole å gå til). Om du gjør dette må du gå inn for det og se på det som en skolehverdag. Dette året er hardt og med 10 timer norsk i uka, 5 timer matte og historie samt 3 timer naturfag er det mye pensum som skal gjennomgåes. Det er absolutt mulig, jeg elsket dette året og det var mitt beste skoleår, men man må absolutt være innstilt på at det blir mye jobbing. Om du skal være privatist og gjøre dette hjemme, melder du deg opp til eksamen (da blir det eksamen i alle fagene istedefor å bli trukket opp i et fag). Tar du feks matte og historie på høsten, og norsk og naturfag på våren har du studiekompetansen innen nesteår og kan søke deg inn på høyskole neste vår du melder deg opp som privatist i september(?) for å ha eksamen rundt juletider, og innen 1 februar(?) for å ha eksamen på våren. Hver eksamen koster rundt 1000-1500 kr. Vet desverre ikke hvordan det er med pensum, men tror du må kjøpe inn bøkene som trengs. Men søk litt på google angående datoer, priser og hvordan det foregår. Det jeg vet er at du burde høre med skolen der du skal ha eksamen hva slags temaer de legger vekt på, hva slags bøker de bruker og hvordan den skal legges opp. Sånn som norsk har jo et pensum med læringsmål, men lærere bruker forskjellige metoder og temaer til å komme gjennom pensumet. Noen bruker Ibsen, mens andre bruker Sigrid Undset. I historie derimot så er jo pensumet veldig svart på hvitt. Man skal gjennom de forskjellige krigene, revolusjonene (og årsak, konsekvenser osv av de). Håper det ga noe svar på det du lurte på Anonymkode: 91ba5...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå