Gå til innhold

Skadedyr på stueplante

Væren

Anbefalte innlegg

Jeg har en grønn "palme" som har fått noe merkelig på bladene. Planten er ganske vanlig, den heter kantdracaena, ligner på yuccapalmen i fasongen, men bladene er mye smalere og mykere enn på yuccapalmen.

For et par uker siden reagerte jeg på at de nederste bladene stadig ble gule og falt av. Og da jeg skulle se etter, var det fullt av små, sorte og runde "flak" som satt fast, både under og oppå bladene. Da jeg pirket litt i disse, satt det en nesten usynlig gul prikk under. En slags lus, antagelig.

Jeg har nå dusjet planten med grønnsåpe og prøvd å få bort de prikkene jeg har funnet. Planten har stått i isolat på badet. Det virker som om grønnsåpen tørket ut "dyret under flaket" slik at de lett drysset av, men i dag var det flere prikker med gult inni. Så nå har jeg tatt en ny omgang.

Er det noen som vet hva dette er for et skadedyr?

Jeg har vært borti både vanlig bladlus, meldugg og spinnmidd, men dette er noe jeg aldri har sett før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg synes du er slem mot de som er mindre enn deg. Ikke nok med at du praktiserer tvangsdusjing...du trår til og med til med isolat...snakk om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan det tolkes som om du "legger ned våpnene" og lar stakkaren få leve?

Jeg er ganske sikker på at den vil kunne finne seg en make og belønne deg med mange etterkommere hvis du steller godt med den.

Tenk så koselig...mange små kinesiske (for den var vel gul?) husdyr som blir glad hver gang du kommer hjem....å være hjemme alene vil aldri mer bli det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Væren, i dag får du mange rare svar i trådene du deltar i

:wink:

Har slått opp i stueplanteleksikonet mitt for å se om jeg kan hjelpe, men det virker litt mystisk, dette. Kan det være skjoldlus? Det står" skjoldlus kjennes på at lusene er dekket av et hvelvet skjold. det kan være brunt gult eller ullent. De voksne lusene sitter fast på undersiden av bladene. Har ofte samme farge som vertsplanten og kan være vanskelig å få øye på"...

Høres kanskje ikke helt ut som det som plager planten din, men jeg fant ikke noe annet som passet bedre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heisann, Plonk, og takk skal du ha for seriøst svar! Hadde gitt opp hele tråden pga. useriøse svar, jeg, og glemt den ut! :ler:

Jeg har også hørt om skjoldlus, og sånn du beskriver det, kan det virke som om det er nettopp det det er snakk om. Det er et brunt, hvelvet skjold (som et albuskjell på svaberget - bare mye mindre og ikke så spisst!) og det er "noe" under. Virker som om de flytter seg, for bladene har fullt av lyse prikker der de har sittet og sugd ut næring av bladet.

Står det noe om hva skjoldlusen kan bekjempes med? Jeg har sprayet grundig og over flere dager med grønnsåpe og litt salmiakk. Virker som om det har hjulpet, men jeg kommer til å følge med framover - må sikkert ha noen omganger til.

Takk igjen for hjelpen, Plonk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg synes du er slem mot de som er mindre enn deg. Ikke nok med at du praktiserer tvangsdusjing...du trår til og med til med isolat...snakk om!!

Ler så jeg griiiner!! :hoho::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...