Gå til innhold

Solrik leilighet og migrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet nylig inn i en leilighet som viser seg å være mer solrik enn jeg trodde. Det er et problem for meg fordi jeg lett får migrene av for mye sol. Eier har kun montert noen hvite persienner som nå er lukket store deler av dagen, men det blir liksom ikke mørkt nok for meg på det verste.

Det er 3 vinduer med dype karmer og persiennene er montert inni der.

Hva slags løsning kan jeg gå for uten at det blir en følelse av å bo i boks og alt for mye støv? 

Anonymkode: 3c477...1eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mørke gardiner og solbriller. 

Anonymkode: 8d9e6...a72

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få spesialbriller hos optikeren. Hermine på Tangerudbakken blr fikk slike i ett av de siste programmene fordi hun tålte dårlig lys. 

Anonymkode: d038b...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan få spesialbriller hos optikeren. Hermine på Tangerudbakken blr fikk slike i ett av de siste programmene fordi hun tålte dårlig lys. 

Har du noe mer info om det, jeg skulle gjerne hatt slike briller, men trenger mer info for å vite hva jeg skal søke på / spørre optiker om

Anonymkode: 66290...56c

Skrevet

Du kan kjøpe mørkere persienne, eller du kan også kjøpe mørke gardiner som du trekker for. Du får gardiner som både er lystette, vanlig tette, og litt mer gjennomsiktig. Hvis du velger en med litt dypere farge, f.eks blå, så vil det bidra til at det vil virke mørkere. 

Velger du en mellomblå/mørkeblå farge, som ikke er veldig tett, så vil det ikke virke så tungt når den er trekket for. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe mer info om det, jeg skulle gjerne hatt slike briller, men trenger mer info for å vite hva jeg skal søke på / spørre optiker om

Forklar situasjonen for optikeren eller last ned appen dplay og se ,gratis, episodene fra Tangreudbakken tror programmet er program 6 i siste serien. 

Eller forklar situasjonen for fastlege eller optiker. Mulig du også kan søke Nav Hjelpemiddelsentral om støtte til småhjelpemidler men dette vet kommunens ergo/fysioterapeuter alt om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blanding av brune persienner og sorte rullegardiner i stua etc. Når migrenen kommer har jeg da muligheten til å stenge ned alt i stua, så det blir levelig for meg. Helsa er viktigst, så, men så passer sort inn i stua mi da

Høres ut som du bør skifte persiennene dine ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde rett og slett ramme av plank som passer til vinduskarmen (trenger minst 2 tommers tykkelse), hvor jeg satte myggnetting på ene siden og rullegardin på andre siden, også har jeg lystette gardiner utenpå der igjen. Er avhengig av å få inn frisk luft når jeg har anfall, så for meg er denne løsningen genial :) 

Anonymkode: 7d74c...a90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Briller er ikke et alternativ da jeg blir overfølsom i hud under anfall. 

Skal sjekke ut lystette gardiner. Må jeg montere de opp under taket eller på vinduslister?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har blanding av brune persienner og sorte rullegardiner i stua etc. Når migrenen kommer har jeg da muligheten til å stenge ned alt i stua, så det blir levelig for meg. Helsa er viktigst, så, men så passer sort inn i stua mi da

Høres ut som du bør skifte persiennene dine ts

Blir det ikke fryktelig varmt med brune persienner?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forklar situasjonen for optikeren eller last ned appen dplay og se ,gratis, episodene fra Tangreudbakken tror programmet er program 6 i siste serien. 

Eller forklar situasjonen for fastlege eller optiker. Mulig du også kan søke Nav Hjelpemiddelsentral om støtte til småhjelpemidler men dette vet kommunens ergo/fysioterapeuter alt om.

Har gått gjennom den mølla, hverken lege eller optiker har hatt hverken ideer eller løsninger til migrene vedr briller. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir det ikke fryktelig varmt med brune persienner?

De er litt lysere enn mellombrunt, men ja, mulig det at de påvirker temperaturen

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lagde rett og slett ramme av plank som passer til vinduskarmen (trenger minst 2 tommers tykkelse), hvor jeg satte myggnetting på ene siden og rullegardin på andre siden, også har jeg lystette gardiner utenpå der igjen. Er avhengig av å få inn frisk luft når jeg har anfall, så for meg er denne løsningen genial :) 

Anonymkode: 7d74c...a90

Smart! ☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er litt lysere enn mellombrunt, men ja, mulig det at de påvirker temperaturen

Jeg tror jeg henger opp lystette gardiner først for å slippe lyset som kommer igjennom de hullene i persiennene. Hvis det ikke blir bra nok får jeg bytte ut persiennene.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Briller er ikke et alternativ da jeg blir overfølsom i hud under anfall. 

Skal sjekke ut lystette gardiner. Må jeg montere de opp under taket eller på vinduslister?

Du monterer de som vanlige gardiner; henger opp gardinstang i ønsket høyde/bredde i forhold til vindu og gulv. Husk også at det er viktig hvilken retning du lukker persiennene. Du kan lukke de nedover og oppover. Mine er lukket oppover, det gjør at de slipper inn mindre sol/lys.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Filteret FL-41 er det vi med lysømfintlighet pga. migrene har best nytte av. Det har et slags rosaskjær. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2701948/

AnonymBruker
Skrevet

Skifte ut persienne med lystett rullegardin

Anonymkode: 07556...9b0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Kalevala said:

Filteret FL-41 er det vi med lysømfintlighet pga. migrene har best nytte av. Det har et slags rosaskjær. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2701948/

Tusen takk, da tar jeg turen til optikeren min på mandag :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...