Gå til innhold

Hvorfor vet folk så lite om psykiatri og diagnoser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt ettersom jeg føler at veldig mange ikke kan særlig mye verken om diagnoser, eller hvordan man omgås mennesker med psykiske lidelser. "Jeg kan ikke noe om sånn", "Jeg skjønner meg ikke på sånn siden jeg ikke har det sånn selv", "Jeg er ikke noe psykolog", "Det er litt vanskelig å sette seg inn i det" og "Jeg er ikke vant til mennesker med så mye problemer"

Hva med å lese litt mer om det? Prøve å forstå istedenfor å bare si at man ikke skjønner det? Det er veldig mange som ikke aner hva forskjellen på en fobi og en frykt, som ikke vet hva en personlighetsforstyrrelse eller psykose er. Mange har aldri hørt om det en gang. De vet ikke hva "mani" er, eller skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan ta seg sammen. "Jeg orker ikke å forholde meg til dette" er holdningen til mange. "Det er så slitsomt" uten å tenke på at det er dobbelt så slitsomt for dem som faktisk har det sånn. Hva med å bruke litt energi på å sette seg inn i den andres sko?

Flere enn meg som reagerer?

Anonymkode: 3dae9...04d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer mer på kunnskapen om og opptattheten av diagnoser. Folk slenger om seg med diagnoser som om de var psykiatere syntes jeg.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio said:

Jeg reagerer mer på kunnskapen om og opptattheten av diagnoser. Folk slenger om seg med diagnoser som om de var psykiatere syntes jeg.

Men psykiatere slenger jo også om seg med diagnoser og der stopper "hjelpen" hvis man ikke er "heldig" og får en resept på piller som gjør folk til en skygge av seg selv.

Anonymkode: f63ef...60f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke hvordan det at jeg vet veldig lite om nihilistiske vrangforestillinger, er noe anderledes enn at du nok vet svært lite om diabetisk nefropati. 

Anonymkode: 76136...42b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke folk generelt intr i sykdommer og psykdommer. Og det er vel helt innafor? Den eneste som trenger å vite om dine psykdommer er da deg og dine behandlere.

Anonymkode: 3fd8a...e00

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er jo trendy å være psykisk sjuk i disse dager. Har personlig jobbet i tung psykiatri, og oppfatter mange av de nye allemannsdiagnosene som vås.

Anonymkode: aa80d...777

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt oppgitt ettersom jeg føler at veldig mange ikke kan særlig mye verken om diagnoser, eller hvordan man omgås mennesker med psykiske lidelser. "Jeg kan ikke noe om sånn", "Jeg skjønner meg ikke på sånn siden jeg ikke har det sånn selv", "Jeg er ikke noe psykolog", "Det er litt vanskelig å sette seg inn i det" og "Jeg er ikke vant til mennesker med så mye problemer"

Hva med å lese litt mer om det? Prøve å forstå istedenfor å bare si at man ikke skjønner det? Det er veldig mange som ikke aner hva forskjellen på en fobi og en frykt, som ikke vet hva en personlighetsforstyrrelse eller psykose er. Mange har aldri hørt om det en gang. De vet ikke hva "mani" er, eller skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan ta seg sammen. "Jeg orker ikke å forholde meg til dette" er holdningen til mange. "Det er så slitsomt" uten å tenke på at det er dobbelt så slitsomt for dem som faktisk har det sånn. Hva med å bruke litt energi på å sette seg inn i den andres sko?

Flere enn meg som reagerer?

Når folk ikke forstår eller setter seg inn i forskjellene på en vanlig forkjølelse og influensa så kan du ikke forvente at de skal sette seg inn i psykiatri. 

For å sitere en annen bruker her inne som slet med mattematikk, hun trengte ikke lære det fordi vi hadde andre mennesker med interesse og evne for tall. Hun har derimot til fulle vist at nettopp hun har langt andre og kanskje bedre egenskaper og kvaliteter selv uten behov for eller nødvendighet for å kunne matte. (Så kan dere lure på hvem denne brukeren er, meg får dere ikke vite det av.)

Anonymkode: 5c1b0...c8b

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men psykiatere slenger jo også om seg med diagnoser og der stopper "hjelpen" hvis man ikke er "heldig" og får en resept på piller som gjør folk til en skygge av seg selv.

Anonymkode: f63ef...60f

Men psykiatere kan sette diagnoser, i motsetning til de som ikke har utdanning som lege eller psykolog, det er det som er poenget

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo trendy å være psykisk sjuk i disse dager. Har personlig jobbet i tung psykiatri, og oppfatter mange av de nye allemannsdiagnosene som vås.

Hvilke er disse "allemannsdiagnosene"?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv alvorlig psykisk lidelse, og jeg synes det blir helt feil at andre skal måtte lese seg opp. Jeg ønsker også at folk skal være seg selv rundt meg, og det er befriende med mennesker som ser på meg som meg, og ikke diagnosene. Når jeg møter noen som ikke kan noe om det, får jeg også gleden med å dele kunnskapen min. 

Er det noe jeg ønsker og trenger at venner og familie skal ta ekstra hensyn til, så sier jeg det bare. Dessuten er vi alle forskjellige. 

Anonymkode: d7c37...c46

• Liker 12
Skrevet

Mener du at vanlige mennesker bør lære seg en hel masse om psykisk sykdom? Hvorfor? Hvis psykisk syke virkelig forventer så mye av omgivelsene er det ikke rart om mange trekker seg unna. De har jo behandlere som skal ta seg av den biten, og så skal venner og kjente være nettopp det. Mye bedre om de sier fra hvis det er spesielle hensyn de ønsker man skal ta, synes jeg. Vi forventer jo ikke at folk skal sette seg grundig inn i en haug med somatiske lidelser, så hvorfor skal det være annerledes med psykisk sykdom? Jeg antar at begge deler er av størst interesse for de rammede, deres nærmeste pårørende og fagfolkene.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ikke vite mer enn at noen er skrullete og gale i hodet. Det holder lenge for meg. Samme hva det kalles. 

Anonymkode: 0141b...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med fysisk sykdom da?

Jeg sliter med ekstrem allergi, og folk skjønner jo ikke det, viser null forståelse og kunnskap. Og jeg kan jo faktisk dø. Men jeg forventer ikke, at alle skal lese seg opp om min sykdom. Det er jeg selv som må passe på.

Anonymkode: 9ad5f...9cd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, hind skrev:

Mener du at vanlige mennesker bør lære seg en hel masse om psykisk sykdom? Hvorfor? Hvis psykisk syke virkelig forventer så mye av omgivelsene er det ikke rart om mange trekker seg unna. De har jo behandlere som skal ta seg av den biten, og så skal venner og kjente være nettopp det. Mye bedre om de sier fra hvis det er spesielle hensyn de ønsker man skal ta, synes jeg. Vi forventer jo ikke at folk skal sette seg grundig inn i en haug med somatiske lidelser, så hvorfor skal det være annerledes med psykisk sykdom? Jeg antar at begge deler er av størst interesse for de rammede, deres nærmeste pårørende og fagfolkene.  

Nei, men folk burde kanskje lære å sette seg mer inn i det. De trenger ikke vite at det finnes en diagnose som heter "paranoid personlighetsforstyrrelse", men kunne gjerne tenkt litt rundt at det kan ligge noe bak oppførselen til folk. Mange tror det er latskap, og sier det er altfor slitsomt å forholde seg til. De tenker ikke tanken på at den andre personen kanskje kan slite med noe som gjør at den oppfører seg og reagerer som den gjør 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke vite mer enn at noen er skrullete og gale i hodet. Det holder lenge for meg. Samme hva det kalles. 

Anonymkode: 0141b...5de

Dette er holdninger mange har. En gang rammer det kanskje deg selv. Mulig du kommer til å savne litt forståelse da...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest kunne nok ha lært litt mere om generell psykiatri. At psykisk sykdom har mange ansikter og at det ikke er «bare» å ta seg sammen, at andre menneskers måte å reagere og handle på i situasjoner ikke er ett valg de tar men noe som er slik. At man er fullstendig klar over hvor grensene går for hvor mye følelser det er akseptabelt å vise men at det ikke er noe man kan styre. At det å være syk er en unnskyldning man bruker men noe man faktisk er. 

Anonymkode: 91a8f...49e

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, men folk burde kanskje lære å sette seg mer inn i det. De trenger ikke vite at det finnes en diagnose som heter "paranoid personlighetsforstyrrelse", men kunne gjerne tenkt litt rundt at det kan ligge noe bak oppførselen til folk. Mange tror det er latskap, og sier det er altfor slitsomt å forholde seg til. De tenker ikke tanken på at den andre personen kanskje kan slite med noe som gjør at den oppfører seg og reagerer som den gjør 

Jeg tror de fleste oppegående mennesker skjønner at det ligger noe mer bak når noen oppfører seg annerledes og rart, men det bør være den sykes ansvar å fortelle det den vil at man skal vite og om man bør ta spesielle hensyn. Jeg behandler folk som vanlig til de gir uttrykk for at de trenger å møtes på en annen måte.

Jeg synes egentlig det er ganske ufint å kaste seg over internettet og jakte på mulige diagnoser som kan passe på en som ikke har fortalt at han feiler noe. Mange er jo bare litt spesielle, og det må være lov uten at vennegjengen begynner å leke psykologer. Nå er ikke jeg psykisk syk, men jeg tror faktisk jeg hadde blitt såret hvis jeg ble det og venninnene mine begynte å oppføre seg som helsepersonell.

Skrevet (endret)

Synes ikke folk trenger mer enn generell kunnskap om psykiatri. F.eks at psykiske lidelser er reelle lidelser, og at man ikke kan ta en joggetur eller dra på yoga-reise til India for å bli kvitt en psykisk lidelse. Eller at folk med schizofreni ikke er livsfarlige, eller at bipolar lidelse ikke bare er vanlige humørsvingninger. Eller at en angstlidelse ikke er å være litt bekymret. Slik at folk slutter å slenge ut disse diagnosene i hytt og pine. Men noe mer enn det generelle synes jeg ikke er så nødvendig. De færreste vet mer en det generelle om somatiske sykdommer, så hvorfor skal man vite så mye mer om psykiske lidelser?

Har selv borderline personlighetsforstyrrelse, og synes det er helt fint at fåtallet vet hva det er. Ikke at noen andre enn mine foreldre og nærmeste venner vet at jeg har dette, men ingen av dem hadde peiling på hva det var da jeg fortalte det til dem. Dog var ikke dette et problem i det hele tatt. De leste seg litt opp på det, og nå vet de det de "trenger" å vite. Det er unødvendig at alle og en hver skal sitte med kunnskap om alle de psykiske lidelsene som eksisterer i ICD-10. Man trenger ikke mer enn generell kunnskap med mindre man er pårørende (eller rammet av en psykisk lidelse selv), og da klarer man fint å lete opp informasjon om lidelsen(e) det gjelder.

Endret av aell
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Folk som har veldig mye meninger om psykisk syke burde sette seg litt mer inn i hva det er. Det er ofte angst og depresjon som går gjennomgå av disse. Ja, en del slenger om seg av disse diagnosene for småting. Men reel angst og depresjon er psykiske lidelser som fortjener respekt på lik linje med fysisk sykdom. Det er ikke bare å ta seg sammen. Det synes folk skal forstå. For det kan faktisk ramme alle, ja alle. 

Anonymkode: 1cc89...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sanneste som noensinne er skrevet på KG.

Anonymkode: 56cfc...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...