AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Hei! Jeg har et ønske om å sterilisere meg. Jeg er 45 år, har tre snart-ungdommer og er veldig fornøyd med det. Jeg har de barna jeg ønsker meg, det er ikke aktuelt med noen etterpå-klatt. Ekteskapet er fortsatt sterkt og solid, og jeg begynner å bli «gammel», så «faren» for at jeg skulle ønske barn med en ny ektemann er over - syns jeg Selv om jeg begynner å nærme meg «den alderen», har kvinnene i min familie vært fruktbare lenge og har sen overgangsalder. Hvis jeg følger mønsteret til min mormor, mor og søster har jeg fremdeles 10 fruktbare år igjen. Så, har noen av dere sterilisert dere? Hvordan var det? Er det en rask operasjon, og var det vondt i etterkant? Hvilke bivirkninger fikk dere? Kom dere i overgangsalderen med en gang? Anonymkode: 0b4ab...38b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Du kommer ikke umiddelbart i overgangsalderen med mindre du fjerner eggstokker, det gjøres ikke når du steriliseres. Anonymkode: b1cab...f82
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Jeg steriliserte meg da jeg var 32. Kom i overgangsalderen 5 år etterpå. (Arvelig tidlig overgangsalder, hadde ingenting med steriliseringen å gjøre) Hadde ingen problemer i etterkant av operasjonen, annet enn litt luftsmerter i skuldrene samme dag, og har ikke opplevd noen bivirkninger. Anonymkode: 49eae...ebc
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har et ønske om å sterilisere meg. Jeg er 45 år, har tre snart-ungdommer og er veldig fornøyd med det. Jeg har de barna jeg ønsker meg, det er ikke aktuelt med noen etterpå-klatt. Ekteskapet er fortsatt sterkt og solid, og jeg begynner å bli «gammel», så «faren» for at jeg skulle ønske barn med en ny ektemann er over - syns jeg Selv om jeg begynner å nærme meg «den alderen», har kvinnene i min familie vært fruktbare lenge og har sen overgangsalder. Hvis jeg følger mønsteret til min mormor, mor og søster har jeg fremdeles 10 fruktbare år igjen. Så, har noen av dere sterilisert dere? Hvordan var det? Er det en rask operasjon, og var det vondt i etterkant? Hvilke bivirkninger fikk dere? Kom dere i overgangsalderen med en gang? Anonymkode: 0b4ab...38b Ja, her har du virkelig skjønt tingene. Om du kommer sent i overgangsalderen så betyr ikke det at du fortsatt er i fruktbar alder eller blir gravid i en alder av 45 år. En annen sak er om fysikken din vil takle å bli gravid i en alder av 45 år? Slev om kvinnene i di familie har kommet sent i overgangsalderen så betyr ikke det at du også gjør det. Tenk deg også situasjonen der du blir gravid og får et funksjonshemmet barn, eller selv blir alvorlig syk med et lite barn, det er vel større grunner til å tenke prevensjon/sterilisering enn de du lister opp? Anonymkode: 05b96...a17 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Man skal ikke sterilisere seg. Anonymkode: c50e7...02f
Cata Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Jeg har. Fikk ingen bivirkninger og kom ikke i overgangsalderen før 4-5 år senere. (Var 45 da jeg fikk det utført og burde fått det gjort lenge før...) Kan ikke si så mye om smerter og tempo på operasjonen for jeg fikk utført flere ting samtidig. Skulle fjerne/redusere livmorslimhinne pga. kraftig mens og samtidig fjerne noen vanncyster som hadde vokst aldeles for mye, så jeg rett og slett spurte om de kunne kutte egglederne mens de først var der inne og rotet. Fikk det innvilget for det var jo i det området cystene måtte fjernes uansett. Vel, med alt det der så lå jeg vel på operasjonsbordet i litt over to timer, men regner med at cystefjerning og livmorslimhinne tok mesteparten av tiden. Hadde ikke spesielt vondt etterpå, men følte meg slapp og daff i et par dager etterpå. Fikk gjort alt via lapraskopi og var litt stiv og sår i systemet en ukes tid etterpå, men det tror jeg mer var fordi jeg følte stingene kunne poppe opp hvert øyeblikk. (Selvsagt gjorde de ikke det og jeg tror sjansen for at det virkelig skulle skjedd var rimelig liten. Det satt nok i hodet - jeg liker ikke å bli skåret i.) En venninne av meg fikk foretatt kun sterilisering og hun var ute og gikk en rolig tur 3-4 timer etter inngrepet, så det skal normalt gå fort å komme i gang igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer ikke umiddelbart i overgangsalderen med mindre du fjerner eggstokker, det gjøres ikke når du steriliseres. Anonymkode: b1cab...f82 Takk for svar! Dette er bare noe jeg tenker på, har ikke undersøkt så veldig nøye enda. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg steriliserte meg da jeg var 32. Kom i overgangsalderen 5 år etterpå. (Arvelig tidlig overgangsalder, hadde ingenting med steriliseringen å gjøre) Hadde ingen problemer i etterkant av operasjonen, annet enn litt luftsmerter i skuldrene samme dag, og har ikke opplevd noen bivirkninger. Anonymkode: 49eae...ebc Takk for din historie! Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man skal ikke sterilisere seg. Anonymkode: c50e7...02f Fordi? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, her har du virkelig skjønt tingene. Om du kommer sent i overgangsalderen så betyr ikke det at du fortsatt er i fruktbar alder eller blir gravid i en alder av 45 år. - nei, man vet aldri, men kvinnene i min familie har fått barn til langt opp i 50-åra. En annen sak er om fysikken din vil takle å bli gravid i en alder av 45 år? - nei, det er derfor jeg ikke ønsker flere. Slev om kvinnene i di familie har kommet sent i overgangsalderen så betyr ikke det at du også gjør det. - nei, men sannsynligheten er på min side Tenk deg også situasjonen der du blir gravid og får et funksjonshemmet barn, eller selv blir alvorlig syk med et lite barn, det er vel større grunner til å tenke prevensjon/sterilisering enn de du lister opp? - hæ? Anonymkode: 05b96...a17 Denne skjønte jeg virkelig ikke mye av. Har likevel prøvd å svare. Anonymkode: 0b4ab...38b 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #8 Skrevet 28. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Man skal ikke sterilisere seg. Anonymkode: c50e7...02f Hvorfor skal ikke folk få lov til å gjøre det de har lyst til å gjøre? Anonymkode: e901b...436
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #9 Skrevet 28. april 2018 2 minutter siden, Cata skrev: Jeg har. Fikk ingen bivirkninger og kom ikke i overgangsalderen før 4-5 år senere. (Var 45 da jeg fikk det utført og burde fått det gjort lenge før...) Kan ikke si så mye om smerter og tempo på operasjonen for jeg fikk utført flere ting samtidig. Skulle fjerne/redusere livmorslimhinne pga. kraftig mens og samtidig fjerne noen vanncyster som hadde vokst aldeles for mye, så jeg rett og slett spurte om de kunne kutte egglederne mens de først var der inne og rotet. Fikk det innvilget for det var jo i det området cystene måtte fjernes uansett. Vel, med alt det der så lå jeg vel på operasjonsbordet i litt over to timer, men regner med at cystefjerning og livmorslimhinne tok mesteparten av tiden. Hadde ikke spesielt vondt etterpå, men følte meg slapp og daff i et par dager etterpå. Fikk gjort alt via lapraskopi og var litt stiv og sår i systemet en ukes tid etterpå, men det tror jeg mer var fordi jeg følte stingene kunne poppe opp hvert øyeblikk. (Selvsagt gjorde de ikke det og jeg tror sjansen for at det virkelig skulle skjedd var rimelig liten. Det satt nok i hodet - jeg liker ikke å bli skåret i.) En venninne av meg fikk foretatt kun sterilisering og hun var ute og gikk en rolig tur 3-4 timer etter inngrepet, så det skal normalt gå fort å komme i gang igjen. Tusen takk for utfyllende svar! Godt å se at det ikke er en veldig omstendelig operasjon 😀 Anonymkode: 0b4ab...38b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #10 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke sterilisere seg. Anonymkode: c50e7...02f Hvorfor ikke.. Anonymkode: f77b2...49a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #11 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, Cata skrev: Jeg har. Fikk ingen bivirkninger og kom ikke i overgangsalderen før 4-5 år senere. (Var 45 da jeg fikk det utført og burde fått det gjort lenge før...) Kan ikke si så mye om smerter og tempo på operasjonen for jeg fikk utført flere ting samtidig. Skulle fjerne/redusere livmorslimhinne pga. kraftig mens og samtidig fjerne noen vanncyster som hadde vokst aldeles for mye, så jeg rett og slett spurte om de kunne kutte egglederne mens de først var der inne og rotet. Fikk det innvilget for det var jo i det området cystene måtte fjernes uansett. Vel, med alt det der så lå jeg vel på operasjonsbordet i litt over to timer, men regner med at cystefjerning og livmorslimhinne tok mesteparten av tiden. Hadde ikke spesielt vondt etterpå, men følte meg slapp og daff i et par dager etterpå. Fikk gjort alt via lapraskopi og var litt stiv og sår i systemet en ukes tid etterpå, men det tror jeg mer var fordi jeg følte stingene kunne poppe opp hvert øyeblikk. (Selvsagt gjorde de ikke det og jeg tror sjansen for at det virkelig skulle skjedd var rimelig liten. Det satt nok i hodet - jeg liker ikke å bli skåret i.) En venninne av meg fikk foretatt kun sterilisering og hun var ute og gikk en rolig tur 3-4 timer etter inngrepet, så det skal normalt gå fort å komme i gang igjen. Overgangsalder og sterilisering har ingen sammenheng. Ved sterilisering klipper man enkelt over egglederne slik at egget ikke kommer ned i livmoren. Eggstokker som styrer hormonproduksjonen påvirkes ikke. Heller ikke livmor eller andre organer. Men hvem kaller kvinner for "damer"? Et utrykk menn pleier bruke. Anonymkode: 05b96...a17
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #12 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Dette er bare noe jeg tenker på, har ikke undersøkt så veldig nøye enda. Takk for din historie! Fordi? Denne skjønte jeg virkelig ikke mye av. Har likevel prøvd å svare. Anonymkode: 0b4ab...38b Og når du klusser slik med svaret så sier jeg morna. Anonymkode: 05b96...a17
Cata Skrevet 28. april 2018 #13 Skrevet 28. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overgangsalder og sterilisering har ingen sammenheng. Anonymkode: 05b96...a17 Vet jeg vel, men jeg svarte på spørsmålet som TS stilte.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #14 Skrevet 28. april 2018 Siden du har en langvarig partner, hvorfor steriliserer ikke han seg? Det er et mye enklere inngrep og er langt billigere. For deg er det en operasjon, for han et lite kutt. Anonymkode: 923fd...52d 4
Ruccula Skrevet 28. april 2018 #15 Skrevet 28. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du har en langvarig partner, hvorfor steriliserer ikke han seg? Det er et mye enklere inngrep og er langt billigere. For deg er det en operasjon, for han et lite kutt. Anonymkode: 923fd...52d Enig! Det tenkte jeg også
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #16 Skrevet 28. april 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du har en langvarig partner, hvorfor steriliserer ikke han seg? Det er et mye enklere inngrep og er langt billigere. For deg er det en operasjon, for han et lite kutt. Anonymkode: 923fd...52d 6 minutter siden, Ruccula skrev: Enig! Det tenkte jeg også Han hadde tenkt å gjøre det for et par år siden, men det er medisinske årsaker til at legene har veldig lite lyst å gjøre det Vil ikke gå nærmere inn på det, i fare for å bli gjenkjent. Anonymkode: 0b4ab...38b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Og når du klusser slik med svaret så sier jeg morna. Anonymkode: 05b96...a17 Jippi ! Anonymkode: d5bb1...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 Ingen plager under eller etter. 10 år siden jeg gjorde det, og er ennå ikke kommet i overgangsalderen. Deilig å slippe prevensjon! Anonymkode: 27938...e89 1
Gjest making.a.mess Skrevet 29. april 2018 #19 Skrevet 29. april 2018 På 28.4.2018 den 16.07, AnonymBruker skrev: Man skal ikke sterilisere seg. Anonymkode: c50e7...02f Hvorfor ikke?? Skal man heller gjøre som før i tiden og få ti elleve unger man ikke har overskudd til? Å sterilisere seg er en bra løsning når man ikke ønsker flere barn. Prevansjon er en belastning og helserisiko.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #20 Skrevet 29. april 2018 Bra løsning, men man risikerer kraftigere blødninger under mensen. Bortsett fra det så er det utrolig deilig å slippe å tenke på prevansjon. Angrer ikke. Anonymkode: 34b8c...2bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå