Gå til innhold

Hjelp hos NAV for voksne barn som bor hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter litt med å forstå de enkelte stønadene i en familie. Noen her hevder at voksne barn kan få penger av NAV selv om de bor hjemme.
Samtidig vet vi nå i dag at mor eller far (eller begge hvis de er gift) mister bostøtte hvis et barn får egen inntekt.

Det kan vel ikke være slik at et voksent barn får penger, uavhengig av foreldrenes inntekt under samme tak? Samtidig som et annet familiemedlem mister noen få tiltrengte hunderlapper så for det voksne barnet tjener noen kroner og bor hjemme.

Jeg har hele tiden trodd at det var den samlede inntekten i familien som lå til grunn for om det voksne barnet fikk hjelp fra NAV eller ikke, men leser da altså at flere hevder at når barna er voksne og bor hjemme kan de få penger.
Jeg snakker her om sosiale stønader, ikke dagpenger osv.

De mener også at det bar er for foreldrene å leie ut barnerommet til det voksne barnet å få NAV til å betale leia, eller deler av den, ved at barnet får bostøtte og sosialhjelp.

Hvordan kan man leie ut til sitt eget barn uten noe som helst regler? For all annen utleie er det regler, men altså ikke her. 

Anonymkode: 7b31f...3c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nav er et vidt begrep. Det innbefatter stønader av ulik kaarakter også sosialhjelp. Sosialhjelp er en ytelse fra kommunen og med egne kommunale satser etter individuell behovsprøving.

Hva spør du egentlig om?

Anonymkode: 31886...c21

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Økonomisk sosialhjelp varierer fra kommune til kommune. I noen kommuner kan man få litt penger selv om man bor hjemme. I andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav er et vidt begrep. Det innbefatter stønader av ulik kaarakter også sosialhjelp. Sosialhjelp er en ytelse fra kommunen og med egne kommunale satser etter individuell behovsprøving.

Hva spør du egentlig om?

Anonymkode: 31886...c21

1. Hvorfor det er så strengt angående bostøtte, mens foreldre kan ha en bra inntekt samtidig som voksne barn som bor hjemme får sosial hjelp fra NAV, Hvis det er riktig?

2, Når man leier ut så er det en del krav som må være oppfylt, men noen hevder at de kan kan leie ut barnerommet til det voksne barnet og barnet får bostøtte og sosialhjelp som om de bodde for seg selv. 

Det er i hovedtrekk det jeg lurer på om virkelig er slik.

Anonymkode: 7b31f...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var ferdig med å studere måtte jeg flytte hjem fordi jeg ikke fikk jobb. Var altså voksen, arbeidsledig og hjemmeboende. Skal jeg fortelle deg hvor mye jeg hadde krav på fra NAV (dagpenger, sosialhjelp osv)? Null kroner. For å få sosialhjelp fikk jeg beskjed om å flytte ut og bruke opp sparepengene mine. Altså måtte jeg bo et annet sted og ha så godt som ingen penger på konto. Jeg tror du har misforstått systemet her. Foreldre kan ikke leie ut rom til voksne barn og få penger fra NAV. 

Anonymkode: 135da...d30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn som jeg har forstått det, så har voksne barn som bor hjemme, ikke går på videregående, eller studerer, krav på sosialhjelp hvis de ikke har inntekt, men da ikke til å dekke husleie, men penger som skal dekke mat osv.

Anonymkode: 7a92e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Noen kommuner er villige til å dekke en viss leie for barn i foreldrehjemmet. Men da må andre vilkår for økonomisk sosiahjelp også være oppfylt.

Bostøtte er statlig støtte fra husbanken. Da ser man helhetlig på familieøkonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Herr Heftig said:

Noen kommuner er villige til å dekke en viss leie for barn i foreldrehjemmet. Men da må andre vilkår for økonomisk sosiahjelp også være oppfylt.

Bostøtte er statlig støtte fra husbanken. Da ser man helhetlig på familieøkonomien.

Det er korrekt. Er man over atten år og uten inntekt, er man myndig og har krav på sosialstønad uavhengig av foreldrenes inntekt, og hvis husleiekontrakt innenfor en rimelig sum som hjemmeboende følger med, har man også krav på dette. Er man atten år kan man også søke aap hvis man ikke kan gå på skole eller jobbe pga. helsen. Får man penger fra nav sosial følger det ofte med en aktivitetsplan for de som er under 30 år tror jeg. 

Som innlegget over sier er bostøtte ikke den samme når man har barn over atten år. Da regnes barnet som en ekstra voksen som bør ha egen inntekt og være med på å dele boutgift.

Men, jeg ville være skeptisk som forelder til å anbefale en attenåring til å oppsøke sosialen. Det er bedre at de får seg en liten jobb. Hvis det er jobber å få. Sliter foreldrene økonomisk, noe mange gjør, er det ofte ikke andre valg enn sosialkontoret, dessverre. Her burde nav hatt flere tilbud og bedre oppfølging til de som faller utenfor skole og arbeidsmarkedet i ung alder.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ferdig med å studere måtte jeg flytte hjem fordi jeg ikke fikk jobb. Var altså voksen, arbeidsledig og hjemmeboende. Skal jeg fortelle deg hvor mye jeg hadde krav på fra NAV (dagpenger, sosialhjelp osv)? Null kroner. For å få sosialhjelp fikk jeg beskjed om å flytte ut og bruke opp sparepengene mine. Altså måtte jeg bo et annet sted og ha så godt som ingen penger på konto. Jeg tror du har misforstått systemet her. Foreldre kan ikke leie ut rom til voksne barn og få penger fra NAV. 

Anonymkode: 135da...d30

Nå hadde du tatt en utdanning + at du hadde sparepenger. Du var ikke en typisk naver. Regner med at foreldrene dine også hadde/ har inntekter, de navet heller ikke. Du kom fra en familie der dere klarer dere selv og ikke ligger samfunnet til last. Det er nok mye vanskeligere, ja nesten umulig å få hjelp da. 

De som får hjelp kommer ofte fra en familie bestående av navere. Barna vet ikke annen måte å motta "inntekt" på enn fra Nav. Utdanning er fremmedord for de. Nettverket består også ofte av navere. De er født inn i nav-systemet, og de blir der for evig og alltid. 

Anonymkode: 083a9...41e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er alt feil. Hverken foreldrene eller voksne barn greier seg selv og må få penger fra det offentlige? 

Går dette i arv? Burde ikke "ungen" vært kastet ut for lenge siden og lært opp til å greie seg selv og bidra i samfunnet? 

Anonymkode: c2317...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at barn over 18 år har krav på sosialstønad og at foreldrene ikke etter loven må la barna bo gratis lengre. Tragisk opplegg og evt tragiske foreldre som gjennomfører dette.. Håper de færreste lærer barna sine å benytte seg av sosialen i så ung alder.. Skal de benytte det systemet bør de i det minste ha et eget bosted å leve som et selvstendig indidvid med krav til arbeidsrettet aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er alt feil. Hverken foreldrene eller voksne barn greier seg selv og må få penger fra det offentlige? 

Går dette i arv? Burde ikke "ungen" vært kastet ut for lenge siden og lært opp til å greie seg selv og bidra i samfunnet? 

Det er vel en kjent sak at slikt går i arv... mange blir det de kommer i fra.. mens et fåtall klarer å snu denne mentaliteten iløpet av sin levetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i dag avhengig av Nav, grunnet sykdom. Men jeg har jobbet siden jeg var 13 år, fulltid fra jeg var 16 år, da jeg bodde for meg selv. Jeg har klart meg selv helt fram til for noen få år siden da jeg ble rammet av sykdom. Har 2 tenåringer, og tro meg jeg oppmuntrer de til å ta utdannelse. 

Men i dag er det helt annerledes enn når jeg vokste opp, for meg var det lett å få jobb. Det er det ikke nå. Og det er mange unge som blir avhengige av Nav for en periode, uten at det er noe galt med de. 

Anonymkode: 7a92e...010

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det voksne barnet, eller uvoksne barnet, får da ikke penger fra NAV! De må jobbe som alle andre om de vil ha penger!

Ang bostøtte så går det på husstandens inntekt ja, så om barna jobber mister man bostøtte, men det går jo opp i opp uansett så lenge barna bidrar med boutgiftene når de begynner å få egen lønn.

Anonymkode: 27cb7...75c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må slutte å tenke voksent barn, enten er man voksen eller så en man barn i statens øyene. Det skjer når et individ fyller 18 år. Det som har forvirret mange i senere tid, er moderne lovgivning som gir unge voksne over 18 år rett til ytterligere bidrag fra foreldre når de er under videregående utdanning. 

Når du er voksen, så har du egne rettigheter, som kan bli avkortet for enhver voksen som deler husholdning, der hele inntekten til alle medlemmene i husholdningen blir regnet sammen.

Når det er snakk om sosialstønad, så er livsopphold som oftest utregnet i to forskjellige kategorier: 1. Enslig voksen. 2. Voksen som bor sammen med andre voksne. I sistnevnte tilfelle kommer stordriftsfordeler inn som fører til en liten avkortning, men rett til livsopphold har den myndige uansett hvis de ikke er under utdanning eller kan forsørge seg selv på annet vis. I tillegg kan de ha rett til å få dekt sin del av husleie/strøm. 

Anonymkode: 0cf60...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dagens unge er jo late. Nav skal fikse bolig og lønn til de. Nei, skaff bolig og lønn selv slik alle andre må. 

Anonymkode: c92e4...bfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens unge er jo late. Nav skal fikse bolig og lønn til de. Nei, skaff bolig og lønn selv slik alle andre må. 

Anonymkode: c92e4...bfb

Et samfunn vil alltid bestå av mange individer som ikke evner, av utallige årsaker, å forsørge seg selv. Dette er det lite å gjøre med... Noen land har borgerlønn, vi har sosialkontoret. Noen unge er late og noen, som lærer hvordan navsystemet fungerer, er sleipe å blir dagdrivere som kun bruker energi på å klø seg i ræva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde vært mer konstruktivt hvis smålige folk klarte å slutte å hate på ressurssvake mennesker, som har behov for noe støtte i livet, i tillegg til å beundre de rike som syr puter under armer og ræv på sitt avkom. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært mer konstruktivt hvis smålige folk klarte å slutte å hate på ressurssvake mennesker, som har behov for noe støtte i livet, i tillegg til å beundre de rike som syr puter under armer og ræv på sitt avkom. 

Det er tross alt de du kaller smålig som sørger for penger i kassa sånn at naverne kan drive dank og motta penger for det. 

Anonymkode: 083a9...41e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungdom som mottar sosialstønad, som det handler om i denne tråden, er nok i de fleste tilfeller i stand til å være i aktivitet for å tjene penger. Her snakkes det om barn som går på sosialen når de bor hjemme hos sine foreldre.. da er de snakk om nedarvede dårlige holdninger... det må være lov å reagere negativt på slikt... men, hva gjør man med de ressurssvake? De må jo få eksistere de også... Holdningsendringer må til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...