Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerer du på venner som helst inviterer deg til et måltid de har laget, men som av diverse grunner avslår å komme til deg og spise maten du serverer? Og som ikke engang har smakt på maten du lager?

Dette er utenlandske venner som helst kun spiser halal og som kaller norsk mat smakløs og dårlig. Jeg vet ikke om de noengang er blitt servert norsk mat, og de spurte meg hva slags mat jeg spiser og hvordan jeg lager det. De virket interesserte men allikevel avslår de enhver invitasjon.

Det fremstår for meg veldig merkelig da jeg er veldig god på å lage mat. Særlig veganske gryter. Og det er jo halalvennlig, er det ikke?

Anonymkode: d600b...797

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert de ønsker å spise vegansk. På samme måte som at mange som spiser kjøtt ikke ønsker å spise halal.

Anonymkode: d2c22...31e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert de ønsker å spise vegansk. På samme måte som at mange som spiser kjøtt ikke ønsker å spise halal.

Jo disse ville helst ha rene grønnsaksretter flere ganger i uken og snakket selv om hvor god slik mat er.

Skrevet

Jeg ville gitt blanke i å invitere dem.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg ville gitt blanke i å invitere dem.

Er det jeg har kommet frem til selv.

• Liker 2
Skrevet

Spør om å få komme på middag til de istedenfor eller be de ta med noe? Er ikke sikkert de er kresne i matveien, kan godt være en helt annen grunn til hvofor de ikke vil komme?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg har kommet frem til selv.

Når folk utenfra fornærmer norsk mat altså...

AnonymBruker
Skrevet

De er vel litt sære da. Det er sikkert viktig for dem å ikke spise kjøtt som ikke er halal, men jeg syns det er sært å ikke være åpen for å prøve annen type mat. De syns kanskje norsk mat er smakløs, men du kan jo fortelle dem at du også kan lage indisk, mexicansk osv :fnise: Jeg vet ikke, noen folk er bare sære

Anonymkode: ab053...e72

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sphynx skrev:

Spør om å få komme på middag til de istedenfor eller be de ta med noe? Er ikke sikkert de er kresne i matveien, kan godt være en helt annen grunn til hvofor de ikke vil komme?

En av de sa rett ut at de kun spiser halal. Og veganretter er jo godt innenfor det kravet, så jo jeg tror det er kresenhet, og/ eller fordommer mot hva de tror jeg vil servere. Det er bare så latterlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er vel litt sære da. Det er sikkert viktig for dem å ikke spise kjøtt som ikke er halal, men jeg syns det er sært å ikke være åpen for å prøve annen type mat. De syns kanskje norsk mat er smakløs, men du kan jo fortelle dem at du også kan lage indisk, mexicansk osv :fnise: Jeg vet ikke, noen folk er bare sære

Anonymkode: ab053...e72

Jeg gjorde jo det, men selv det ble ikke godkjent. Jeg ramset tilogmed opp hva slags grønnsaker og krydder jeg bruker. De vet også at jeg sjelden spiser kjøtt. Her i huset går det i veganmat og en sjelden gang noe fisk.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av de sa rett ut at de kun spiser halal. Og veganretter er jo godt innenfor det kravet, så jo jeg tror det er kresenhet, og/ eller fordommer mot hva de tror jeg vil servere. Det er bare så latterlig.

Ok, men det er jo ikke kresenhet om de spiser halal. Kanksje de er redd du skal servere noe som ikke er halal, eller kanskje til og med svin. Når du derimot sier at du skal servere vegetar, trenger de ikke bekymre seg -så da tenker jeg at det kanskje må være noe annet...

Gjest Dævendøtte
Skrevet

De er nok sære, har venner som spiser halal og de elsker maten min. Lager kun vegansk mat og da er de også helt sikre på at det ikke er noe kjøtt i den. Så det er nok ikke maten din som er problemet, men de som er sære.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som det er noen forskjell her i Norge... Nordmenn spiser mye halal uten å vite det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er veldig kresen, og jeg har endt opp med å ikke invitere henne på ting som har med mat å gjøre. Noen få ganger hvis jeg f. Eks bare skal lage pizza gjør jeg det, men for det meste blir hun ikke invitert til middager og restaurantbesøk. Jeg syns det legger såpass demper på stemningen med en gjest som sitter og pirker i maten og er tydelig misfornøyd at det gidder jeg bare ikke.

Det er såklart trist for henne, dette med mat er jo veldig sosialt så det blir jo en del anledninger hun ikke får invitasjon til men etter flere kjedelige opplevelser har det bare blitt sånn. 

Anonymkode: bb217...ed9

AnonymBruker
Skrevet

Spør om dere skal lage mat sammen? :)

Anonymkode: 92468...7f4

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør om dere skal lage mat sammen? :)

Anonymkode: 92468...7f4

Nei. Toget er gått for min del. 

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan reagerer du på venner som helst inviterer deg til et måltid de har laget, men som av diverse grunner avslår å komme til deg og spise maten du serverer? Og som ikke engang har smakt på maten du lager?

Dette er utenlandske venner som helst kun spiser halal og som kaller norsk mat smakløs og dårlig. Jeg vet ikke om de noengang er blitt servert norsk mat, og de spurte meg hva slags mat jeg spiser og hvordan jeg lager det. De virket interesserte men allikevel avslår de enhver invitasjon.

Det fremstår for meg veldig merkelig da jeg er veldig god på å lage mat. Særlig veganske gryter. Og det er jo halalvennlig, er det ikke?

Det kan jo være at de har brent seg før på en nordmann som skulle lage halalvennlig mat, men så fikk de noe de absolutt ikke ville ha. Vanskelig å vite når du ikke beskriver hvordan de er. Ikke undervurder fremmendfrykt for ukjent mat heller. Selv har jeg foreldre som ikke spiste på asiatiske resturanter før de var 50. De syntes maten var ukjent og "skummel". Mennesker er vanedyr, og jeg tror den gjennomsnittlige personen ikke er så veldig glad i å prøve nye ting. Det trenger ike være slemt eller frekt ment

19 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er problemet med å spise halal? Tror du griser som blir gasset opplever det smertefritt, eller at dyra har fantastiske liv før de blir drept? Kjøttbransen er en grotesk og barbarisk bransje, ikke lur deg selv til å tro at siden du mener halal er mer grotesk, så er det vi driver med helt fint og innafor. Dyr lider i hundretusen tall i Norge, og det verste er at vi som "siviliserte" mennesker sitter og ser på at det er greit. En hund blir skutt- masseprotester. Hundretusen dyr drept på barbarisk og grotesk vis hver dag fordi mennesker ønsker å fråtse- helt ok

Anonymkode: 64cec...b37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...