Gå til innhold

Jeg tror jeg er høysensitiv. Andre her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag leste jeg om det, og karaktertrekk ved meg selv som jeg alltid har undret meg over falt på plass.

Jeg har alltid vært sensitiv, og alltid blitt beskrevet som det av min mor også. Jeg takler dårlig høye lyder, skarpt lys osv. Skvetter lett. Veldig var på atmosfæren der jeg er. Var på detaljer rundt meg, og på andres sinnsstemning. Takler veldig dårlig kritikk eller sinne hos andre. Jeg blir lett påvirket av "mørke" filmer o.l. Jeg er veldig nærtagende. Blir fort overveldet og blir fort sliten. Blir fort sint hvis jeg er sulten eller trøtt. 

Andre her som har dette? Hvordan påvirker det dere i hverdagen?

Anonymkode: 370a2...3b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg er høysensitiv. 

Det påvirker meg i den forstand at jeg har gått mange runder med meg selv for å finne ut hvor grensene mine går. Jeg trenger en del tid alene hjemme fordi jeg blir overstimulert og sliten av alt der ute i verden. 

Jeg har måttet avslutte flere vennskap fordi jeg innså at de ikke bidro positivt i mitt liv - de tappet mer enn de ga. Jeg er avhengig av å ha det ryddig og systematisk rundt meg for å slappe av.

Skjermer meg også mest mulig, ørepropper, hodetelefoner, solbriller selv på regnværsdager. Bruker kun parfymefri kosmetikk og vaskemidler. Leser ikke nyheter(jeg får jo med meg de store greiene, men oppsøker det ikke bevisst ved å lese aviser og se nyhetene) og ser ikke på skumle/stressende filmer og serier.

Det jeg syns er vanskeligst er det emosjonelle. Jeg er på gråten mange ganger hver dag fordi jeg blir så påvirket av alt og ingenting. Er utrolig nostalgisk. Tar til meg alle andres følelser og kan lett gråte over dødsannonser til folk jeg ikke kjenner.

Jeg høres jo helt patetisk ut når jeg ramser opp alt sånn som dette, men jeg klarer meg fint i hverdagen. Jeg har lært meg hvordan mitt liv er best mulig.

Jeg liker å tro at høysensitiviteten gir meg mange positive egenskaper også. Jeg er utrolig empatisk og har alltid vært den trygge "mammavennen" i gruppa som folk stoler på og betror seg til. Jeg er engasjert, nysgjerrig og lidenskapelig i alt jeg gjør.

Det er liksom en del av meg på godt og vondt. Jeg føler mye hele tiden og er stort sett innom alle følelsene på spekteret i løpet av en dag. Til tider blir det for mye for meg, men jeg vil heller være sånn enn å gå gjennom dagene helt flat.

Anonymkode: 741e7...f81

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dette som 'diagnose' og det er slitsomt å leve med. Har en del andre sykdommer som også spiller inn. Var deilig å få diagnosen, ting falt mer på plass

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
4 minutter siden, Sugerøret skrev:

Jeg fikk dette som 'diagnose' og det er slitsomt å leve med. Har en del andre sykdommer som også spiller inn. Var deilig å få diagnosen, ting falt mer på plass

Er dette en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også høysensitiv, en utadvendt sådan. Kombiner det med mye humor, ærlig rett fra leveren og utålmodighet så har du oppskriften bak en sær skrue ;-)

Anonymkode: 27bc1...845

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Er dette en diagnose?

Ikke i det heletatt. Det er et personlighetstrekk. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri oppsøkt proff hjelp og fått "diagnosen", men har tatt slik test på nett. Jeg leste om dette selv og følte jo at jeg passet inn, og etter jeg tok testen fikk jeg bekreftlese på det :) 

Men hva skal man gjøre med det ... "embrace life" :nordvesta: og alltid finne tid til litt opplading alene 👍🏻

Anonymkode: fefee...1b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så teit med alle som tror de er høysensitive! Er de samme folka som tar IQ test på face og tror den er gyldig!

Anonymkode: 54474...dd1

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så teit med alle som tror de er høysensitive! Er de samme folka som tar IQ test på face og tror den er gyldig!

Anonymkode: 54474...dd1

Ikke på facebook, men hos mensa :P

Noen ganger kunne livet vert veldig enkelt om det faktisk gikk ann å bytte kropp for en dag, du hadde kanskje tenkt noe anne om du også ble høysensitiv for en dag, sjønt at det er en ekte ting.

Anonymkode: fefee...1b8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haaallo. Å være høysensitiv er ikke en diagnose. Det er ikke noe man går til en «proff» og blir diagnostisert til å være. Det gjør deg ikke superspesiell, eller evnerik utover det ordinære. 

Jeg er høysensitiv selv, og har valgt meg en utdanning og yrke som passer til PERSONLIGHETEN min. Der blomsterer jeg. På lik linje som en mer robust type kunne blomstret som f.eks kirurg. 

Å ha dette personlighetstrekket er ikke ensbetydende med noe som helst. Jeg f.eks har jobbet på utested, elsker å gå på kino, hører høy musikk og er ikke konfliktsky. 

Derimot er jeg sensitiv for sinnstemninger, har lett for å føle empati og for å bli såret. 

Andre kan være sensitiv for lukt/lyd/lys og en tredje kan være sensitiv for detaljer. 

Jeg må helt ærlig si at jeg får litt fnatt når folk tror de er spesielle små snøfnugg fordi de har en personlighet med styrker, svakheter og preferanser. Det har vi alle. I varierende grad. 

Å være høysensitiv kan derimot være en byrde for noen, og da kan man ta i bruk selvhjelpsbøker o.l. Slik at man forstår seg selv bedre.

Anonymkode: 79d29...84d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Tror ikke at jeg er et spesielt snøfnugg, og har heller ikke ønske om å være det, bare fordi jeg fant ut at jeg har dette karaktertrekket (vet at dette ikke er noen diagnose). Jeg er bare interessert i å lære mest mulig om meg selv og personligheten min. Å forstå meg selv bedre kan gjøre hverdagen min lettere.

Anonymkode: 370a2...3b8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, Ichiko skrev:

Denne boka fant jeg tilfeldigvis på biblioteket, og den fikk en hel del på plass. Her finnes en saklig og vitenskapelig redegjørelse for det å være høysensitiv.

https://www.adlibris.com/no/e-bok/sarlig-sensitiv-9788202414948?gclid=EAIaIQobChMIrKH-pLnd2gIV1vhRCh2t8AxuEAQYASABEgKUWfD_BwE

Takk for tips. Boka er nå bestilt 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Takk for tips. Boka er nå bestilt 👍 

Bare hyggelig :) Der står det blant annet om nyere forskning som viser at sensitivitet er knyttet til på hvilken måte hjernen bearbeider sanseinntrykk, Det er helt klart at det ikke er noen dysfunksjon eller diagnose, bare en normal variant av personlighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk ikke med dere anførselstegna?   I samarbeid med ørelege, audiopedagod og psykolog fikk jeg bekrefta at jeg er høysensitiv. 

Har slitt imange år pga dette. Endelig fikk jeg en 'diagnose' og  auditive prosesseringsvansker (APD)

At jeg bruker ordet diagnose, er min måte å prate på.Hvorfor henge seg opp i det?

https://www.psykiskhelse.no/bladet/2016/sensitiv-styrke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haaallo. Å være høysensitiv er ikke en diagnose. Det er ikke noe man går til en «proff» og blir diagnostisert til å være. Det gjør deg ikke superspesiell, eller evnerik utover det ordinære. 

Jeg er høysensitiv selv, og har valgt meg en utdanning og yrke som passer til PERSONLIGHETEN min. Der blomsterer jeg. På lik linje som en mer robust type kunne blomstret som f.eks kirurg. 

Å ha dette personlighetstrekket er ikke ensbetydende med noe som helst. Jeg f.eks har jobbet på utested, elsker å gå på kino, hører høy musikk og er ikke konfliktsky. 

Derimot er jeg sensitiv for sinnstemninger, har lett for å føle empati og for å bli såret. 

Andre kan være sensitiv for lukt/lyd/lys og en tredje kan være sensitiv for detaljer. 

Jeg må helt ærlig si at jeg får litt fnatt når folk tror de er spesielle små snøfnugg fordi de har en personlighet med styrker, svakheter og preferanser. Det har vi alle. I varierende grad. 

Å være høysensitiv kan derimot være en byrde for noen, og da kan man ta i bruk selvhjelpsbøker o.l. Slik at man forstår seg selv bedre.

Enig med det du skriver her. Sier ikke at ts tenker sånn, men det er noen som tror de er noe helt unikt og ingen andre er som dem. De tillegger seg gjerne enda flere tegn på andre ting som f.eks empat. Men kan ikke si jeg ser det på dem. Ser heller en som er ekstremt selvopptatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.4.2018 den 16.50, Sugerøret skrev:

Dere fikk ikke med dere anførselstegna?   I samarbeid med ørelege, audiopedagod og psykolog fikk jeg bekrefta at jeg er høysensitiv. 

Har slitt imange år pga dette. Endelig fikk jeg en 'diagnose' og  auditive prosesseringsvansker (APD)

At jeg bruker ordet diagnose, er min måte å prate på.Hvorfor henge seg opp i det?

https://www.psykiskhelse.no/bladet/2016/sensitiv-styrke

Om du har fått en diagnose så er det fordi det er til betydelig ulempe i hverdagen. Da snakker man ikke om et personlighetstrekk lenger. Derfor henger jeg meg opp i det - det er å dramatisere veldig å si at høysensitivitet er en diagnose. 

ADP er knyttet til at hjernen og hørselen ikke samarbeider. Det har ikke noe med høysensitivitet å gjøre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med oss som er lavsensitive, og lettere kyniske. Vi fortjener å bli hørt! 

Anonymkode: 4ad91...ebd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som er lavsensitive, og lettere kyniske. Vi fortjener å bli hørt! 

Anonymkode: 4ad91...ebd

Jeg er høysensitiv OG kynisk.

Å bli mer kynisk har vært min måte å håndtere mange vanskelige følelser på. Det er lettere å stenge av og ikke bry seg, enn å bære alles sorg og elendighet.

Jeg har aldri følt meg unik, mer unormal og sær, helt til jeg leste om andre høysensitive. Da falt mange brikker på plass, og det er mulig å oppnå en viss forståelse, fra de som gidder å sette seg inn i hva det går ut på.

Jeg reagerer på mye lys og mye lyd. Jeg har også sluttet å se alt annet enn familiefilmer. Jeg tar lett til meg andres sinnsstemninger, og trekker meg raskt tilbake om jeg kjenner litt motstand. Jeg blir også totalt utslitt av situasjoner med mange folk, for eksempel foreldremøter på skolen. Bursdager og lignende kan ta fra meg overskuddet i en uke, både før og etter.

Skal jeg fungere optimalt i hverdagen, er jeg helt avhengig av alenetid og et ryddig hjem.

Alle har sine utfordringer, jeg har dette :) 

Anonymkode: 1f723...71f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...