Gå til innhold

Tips og råd ang hjemmelaget koldtbord

Macaron

Anbefalte innlegg

Planlegger selskap og har begynt å tenke på retter på koldtbord. 

Tenkte å prøve hel laks denne gangen da det blir flest eldre gjester. Har søkt endel og blir usikker på om jeg skal helsteke eller helkoke.  Hva har dere gjort og isåfall hvordan har dere gjort det? Laksen skal uansett serveres kald.

Og så lurer jeg på hvorfor det står at man skal skrape skinnet? Skinnet skal jo av når den står på koldtbordet? 

Ang karbonader, hvor store har dere laget de? Har søkt litt på det også og det varierer alt fra 6-12 karbonader pr kg. Hva synes du er passe størrelse? Vil jo at de skal være saftige. 

Ang reker, ser på bilder at reker ofte er servert urenset i bolle. Blir ikke det sabla grisete når man må rense selv? 

Tar gjerne imot konkrete oppskrifter på retter på koldtbord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Laksen ville jeg bakt i folie, stappa med noe urter, sitron og smør. Skraping av skinn har jeg sjeldent brydd meg om. 

De gangene jeg har vært på koldtbord med urensede reker har jeg som regel forsynt meg med en mindre, overkommelig mengde. Er jo som regel endel annet å spise der i tillegg. Sørg for godt med servise, servietter, skyllevann og avfallsbøtter. 

Karbonader er sånt jeg typisk hadde kjøpt ferdig og varmet opp... 

Ellers er en tzatzikivariant ofte friskt og godt, kan lages i god tid uten å bli dårlig. 

Eggerøre og/eller ovnsomelett i serveringsstykker er enkelt og godt. 

Lefseruller med forskjellig; roastbiff og remulade, skinke og smøreost, røkelaks og kremost. 

Kyllingvinger/-klubber. Potetsalat, gjerne to ulike (en med majones/rømme og en uten). 

Anonymkode: ebb3c...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hardkokte egg med fargerik rogn på og noen med majones :)

Finn bilder på nett av koldtbord og ta det du vil ha :) 

Pastasalat :) 

Anonymkode: a030a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skinnet går lett av etter at du har stekt den i folie som en over her skriver, eller stekt den på annen måte.

Anonymkode: 08e53...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har tenkt å lage karbonader og steke i forkant for å tine og varme opp i ovn så det tar ikke noe tid på selve dagen.

Tar gjerne imot tips til potetsalat uten majones.

Har tenkt å droppe røkelaks og også eggerøre, derfor denne hele laksen. Og fordi jeg ikke liker røkelaks selv.. ;) Og da slipper jeg peset med å steke en haug med eggerøre..

Har tenkt å ha en stor lasagneform, karbonader + stekt løk, varmt. Mulig kyllingvinger.

Potetsalat, pastasalat, grønn salat og endel grønt. Roastbiff og remulade, Mulig store ferdigrensede reker og majones.

Kanskje aspic. Har laget det en gang før og det var poppis blant de eldste. Og et lite ostefat med kjeks og nøttebrød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Potetsalat uten majones:

Nypoteter/små poteter deles i to el fire, blandes med avocado og ruccola. Lager dressing av olje, sitronsaft, litt dijonsennep om jeg har og salt/pepper. Ser bra ut og er godt med noe reddiker oppi òg 

Anonymkode: ebb3c...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også oppskrift på potetsalat uten majones:

poteter

rødløk

gressløk

salt og pepper 

creme fraiche

evt litt sitronsaft om du vil ha den enda friskere på smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...