Gå til innhold

Noen som driver med "innendørs kjøkkenhage" eller egentlig kjøkkenhage generelt? Kan trenge noen tips. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sønn fikk et innfall om å starte en liten kjøkkenhage. Tanken er å så inne, og flytte ut til sånn "minidrivhus" på verandaen når det blir varmere i været.

Vi har tenkt å så diverse sorter krydderurter, cherrytomater, og sukkererter. Men vi er helt grønne på dette her (ha ha, pun intended), og kan ingenting om hvilken næring de ulike typer vekster trenger?

Har prøvd å lese på nett, og har forstått at tomatene kommer til å trenge ekstra nøye stell. Har sett at det finnes en egen type gjødsel spesielt til tomater liksom.

Men ellers, når det gjelder oregano, basilikum, timian, osv,  kan man bruke vanlig substral plantenæring liksom? Når jeg leser på nett står det jo at de trenger ekstra næring / gjødsel, men kan ikke helt se om det er forskjell på plantenæring til blomsterplanter (som man bare skal se på) eller vekster man skal spise... 

Håper noen av dere har noen tips til oss. Om næring, eller generelt bare erfaringer eller tips om stell osv. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å lage gjødsel sjøl. Veldig enkelt, plukk brennesle i en bøtte å ta på vann. Bruk bøtte med lokk!! Etter ca 14 dager er den klar til bruk, den kan du bruke på krydderurter og blomster. 

Når det gjelder tomater, så er det viktig å IKKE begynne å gjødsle for tidlig, ikke før de første tomatene har kommet. Ellers blir det bare plante og ingen tomater. Når blomstene kommer så tar du å tapper på hver blomst litt lett med fingeren hver dag. Tomatene trenger mye vann.

Sukkererter er enkelt å få til! De kommer fort, bare å gi de litt gjødsel samtidig med urtene. 

Krydderurtene kan du plante i samme krukke, om du har en stor krukke! 

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Bloggen moseplassen har masse tips. Ellers tror jeg mange bruker biobact til urter og biobact tomat til tomater og andre grønnsaker. Men ikke gjødsle før etter noen uker og da i fortynnet form (mener å ha lest 1/4). 

Anonymkode: 57e94...0ac

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Thildamor skrev:

Når blomstene kommer så tar du å tapper på hver blomst litt lett med fingeren hver dag.

Hva skal blomstene tappes for, og hvordan gjør man det? De er jo så små, man må vel i så fall bruke en sprøyte? 

Anonymkode: b9ec3...2f0

• Liker 1
Skrevet

Hun mener at man må hjelpe til med pollineringen. 

Bare husk at sukkererter blir veldig høye. Reddiker er også veldig enkelt å få til og tar ikke så nye plass. 

AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2018 den 12.16, Lemming skrev:

Jeg og sønn fikk et innfall om å starte en liten kjøkkenhage. Tanken er å så inne, og flytte ut til sånn "minidrivhus" på verandaen når det blir varmere i været.

Vi har tenkt å så diverse sorter krydderurter, cherrytomater, og sukkererter. Men vi er helt grønne på dette her (ha ha, pun intended), og kan ingenting om hvilken næring de ulike typer vekster trenger?

Har prøvd å lese på nett, og har forstått at tomatene kommer til å trenge ekstra nøye stell. Har sett at det finnes en egen type gjødsel spesielt til tomater liksom.

Men ellers, når det gjelder oregano, basilikum, timian, osv,  kan man bruke vanlig substral plantenæring liksom? Når jeg leser på nett står det jo at de trenger ekstra næring / gjødsel, men kan ikke helt se om det er forskjell på plantenæring til blomsterplanter (som man bare skal se på) eller vekster man skal spise... 

Håper noen av dere har noen tips til oss. Om næring, eller generelt bare erfaringer eller tips om stell osv. :)

Anbefaler ikke å drive fram alle urtene fra frø. Gressløk kjøper du på Rema, og planter i jord, ferdig. Basilikum: Sett stilker fra en butikkpotte i vann, riv av de nederste bladparene som vil være under vann, og la det være noen blader igjen over vann. Skift vann etter noen dager. Etter 1-2 uker har den nok røtter til å plantes i jord. Slik får du mye raskere basilikum enn frøststartet. Når den har vokst litt, kniper du av stilken like over et bladpar. Da vil den forgrene seg bedre.

Jeg plantet også persille fra potte, da må man skille ut enkeltspirer og den har skjøre røtter. Du får bra urter på Mestergrønn og noen gartnerier av persille, timian og rosmarin. Sukkererter er lettdyrket og gir raske resultater. Squash vokser veldig fort, men trenger stor potte og mye næring.

Anbefaler at du begynner med både småplanter og frø, det er mer inspirerende og lettere å huske på vanning når det er noe annet enn jordoverflaten å se på. gulrøtter kan sås flere frø i små, dype beholdere som f.eks melkekartonger eller noe mer estetisk i minst samme dybde. Sommergulrøtter blir veldig gode, f.eks typen Sugarsnax. Bor du nært Ikea har de mye billige salatfrø i pakker a 3 typer. De kan forspires og pottes om, slik at du kan drive frem nye inne mens de andre vokser seg ferdig ute. 

Er gutten din liten kan jordbær eller små månedsjordbær (ferdigplanter på hagesenter) være veldig populært.

Anonymkode: 1b3d9...5a5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for alle svar! Mange gode tips! :) Å lage gjødsel av brennesler var jo en lettvint og bra idé!  Har en krok i hagen hvor det kommer brennesler hvert år. 😂 Akkurat nå ligger riktignok hele hagen under snø, men det tiner godt nå. Brenneslene pleier å være tidlig ute når sneen først forsvinner. 😉

Vi bor i ei lita bygd, så her er liksom verken gartnerier eller butikker som plantasjen eller mestergrønn osv. Men vår lokale matbutikk selger endel forskjellige frø og diverse utstyr man kan trenge, så vi har handla de sortene vi ville prøve oss på. 

Vi har sådd cherrytomater, sukkererter, oregano, timian, rosmarin og basilikum. Vi har plantet frøene i slike "briketter" som man legger i vann så de eser ut.

Egentlig hadde vi veldig lyst til å prøve oss på chili også, men har skjønt at de skulle vært planta i januar eller kanskje til og med desember, hvis vi skulle rekke å få noen frukter på den. (og med en gang jeg leser at jeg trenger vekstlys eller hva det nå var, så orker jeg ikke). 

Dere skal ikke se bort ifra at jeg kommer tilbake med flere spørsmål etter hvert som ting begynner å skje. 😄 

Edit: Skriveleif

Endret av Lemming
Skrevet

For å få chili ferdig til sommeren så burde de vært plantet i januar, ja, men de er flerårige om du har dem i potte slik at de kan bo inne, så det er bare å så nå. Du kan fint bruke frøene fra en chili kjøpt på butikken :)

Anbefaler også squash hvis du har plass til en litt stor krukke, den er veldig lettstelt og gir både fine blomster og masse frukt (du trenger sannsynligvis kun en, maks to planter!

• Liker 1
Skrevet

Jøss Nalla, tror jammen jeg skal plante chili likevel da! :) Så kanskje vi får chiliavling i 2019 ! :nori:

Skrevet

Det er for sent å dyrke tomater fra frø nå, kjøp heller en plante eller 2 på planteland så kommer du igang, koster 50 per plante. Hovedproblemet mitt er at alt dauer når jeg drar på sommerferie. Derfor holder jeg meg til vanlige urter som jeg kjøper på butikken og har de i en urteboks med kunstig lys inne. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, silelisa skrev:

Det er for sent å dyrke tomater fra frø nå, kjøp heller en plante eller 2 på planteland så kommer du igang, koster 50 per plante. Hovedproblemet mitt er at alt dauer når jeg drar på sommerferie. Derfor holder jeg meg til vanlige urter som jeg kjøper på butikken og har de i en urteboks med kunstig lys inne. 

Det stod mars-april på tomatfrøene som kom i jorda i går, så da regner jeg med å få tomater selv om det ble 2 dager ut i mai. Jeg sådde også noen for noen uker siden, og har drivhus, så de kan holde på litt lengre inn på høsten. Små tomatplanter fra gartneri er nok et sikrere kjøp.

Anonymkode: 1b3d9...5a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...