Gå til innhold

Når er det mest humant å avlive hunden?

Anbefalte innlegg

Gjest Selfie
Skrevet

Vi har en stor hannhund på 11 år. Siden 5-årsalderen har han slitt med leddene sine, og det siste året har det blitt ganske ille. Han orker nesten ikke å gå, legger seg ned så fort han får sjansen og går veldig kalvbeint og krøkete. Får medlidende blikk fra forbipasserende. Smertestillende har ingen synlig effekt.

Men, han er jo fortsatt livsglad tror jeg, og har matlyst og alt er greit ellers. Vi lurer litt på hvor langt vi skal la det gå før det er snillest å la han få slippe. Har dere noen erfaringer eller innspill? 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med dyrlegen om det, slik at dyrlegen kan gi deg sin vurdering og sine  råd om hva som er best for hunden.

Anonymkode: dd1fb...882

• Liker 2
Gjest Selfie
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville snakket med dyrlegen om det, slik at dyrlegen kan gi deg sin vurdering og sine  råd om hva som er best for hunden.

Dyrlegen sier at vi bør begynne å tenke på det, men hun ville ikke gi mer konkrete råd enn det. Hun sa at dersom vi ikke ville levd livet til hunden selv så har man kanskje svaret. Men syns det er vanskelig altså...det er så mye enklere når det er en akutt sykdom, heller enn disse leddsmertene han har hatt i flere år. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Selfie skrev:

Dyrlegen sier at vi bør begynne å tenke på det, men hun ville ikke gi mer konkrete råd enn det. Hun sa at dersom vi ikke ville levd livet til hunden selv så har man kanskje svaret. Men syns det er vanskelig altså...det er så mye enklere når det er en akutt sykdom, heller enn disse leddsmertene han har hatt i flere år. 

Jeg forstår. Det  høres jo ut, etter det du beskrev i første innlegg, som at hunden har mye smerter. Finnes det ingen effektiv behandling eller smertestillende som kan  hjelpe hunden? Hvis dette ikke finnes, ville jeg vurdert å la hunden slippe smertene, dersom du mener at hunden har mye smerter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette hadde vært hunden til en bekjent av deg, hva ville du ha rådet den personen til i samme situasjon?

Dyr kan ikke forklares ting på samme måte som oss, og derfor må tankegangen endres når det kommer til behandling av dyr. En hund er også ofte ''willing to please'', den strekker seg langt for å blidgjøre eieren/e sin/e. Logring med hale, matlyst og tilsynelatende livslyst, trenger ikke nødvendigvis bety at hunden har det bra. Noe som gjør det ekstra vanskelig å vurdere situasjonen.

Til syvende og sist er det DU som kjenner hunden din best. Lytt til magefølelsen og fornuften, hjertet kan ofte stå i veien og gjøre oss egoistiske i sånne valg.

Selv er jeg ganske klar på dette, og har også innstilt dyrlegen vår på hva jeg tenker. Jeg vil at hunden min skal få avslutte livet med verdighet. Behandling som kan forlenge livsløpet med mnd'er ekstra, er uaktuelt for min del. ( Kommer selvfølgelig ann på type sykdom, sjanse for å bli bra osv... ). Da det vil være for MIN del, fordi JEG ønsker mere tid.

Tenker også at hvis dyrlegen har bedt dere begynne å tenke på det, så er det ofte med god grunn.

Lykke til! :dagens-rose:

Anonymkode: e66ed...ea1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Selfie skrev:

Hva mente hun med det? Om vi ikke ville levd det livet selv som menneske eller som hund? Hun mente sikkert som hund, for som menneske finnes det jo hjelpemidler som rullestol m.m. Mulig det også finnes rullestoler for hunder. Jeg mener å ha sett noe slikt som var laget til en hund som manglet bakbein.

AnonymBruker
Skrevet

Når smertestillende ikke funker og hunden legger seg ned så fort han har mulighet så har han det ikke bra. 

Hunder har heller ikke like mange alternativer til smertestillende som det vi har. 

Anonymkode: abeec...2fb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en stor hund som mest sannsynlig vil få leddproblemer etterhvert. Vi har da blitt enige om at når vi ser han har mye smerter i bevegelser så skal han få slippe. Vil ikke at dagene hans skal være fylt med smerte. Å gå med kroniske smerter er et helvete. 

Anonymkode: 6edbf...ee7

Gjest Selfie
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Det  høres jo ut, etter det du beskrev i første innlegg, som at hunden har mye smerter. Finnes det ingen effektiv behandling eller smertestillende som kan  hjelpe hunden? Hvis dette ikke finnes, ville jeg vurdert å la hunden slippe smertene, dersom du mener at hunden har mye smerter.

Nei, vi har prøvd flere typer men de ser ikke ut til å virke. 😓

Gjest Selfie
Skrevet

Hvis dette hadde vært hunden til en bekjent av deg, hva ville du ha rådet den personen til i samme situasjon?

Dyr kan ikke forklares ting på samme måte som oss, og derfor må tankegangen endres når det kommer til behandling av dyr. En hund er også ofte ''willing to please'', den strekker seg langt for å blidgjøre eieren/e sin/e. Logring med hale, matlyst og tilsynelatende livslyst, trenger ikke nødvendigvis bety at hunden har det bra. Noe som gjør det ekstra vanskelig å vurdere situasjonen.

Til syvende og sist er det DU som kjenner hunden din best. Lytt til magefølelsen og fornuften, hjertet kan ofte stå i veien og gjøre oss egoistiske i sånne valg.

Selv er jeg ganske klar på dette, og har også innstilt dyrlegen vår på hva jeg tenker. Jeg vil at hunden min skal få avslutte livet med verdighet. Behandling som kan forlenge livsløpet med mnd'er ekstra, er uaktuelt for min del. ( Kommer selvfølgelig ann på type sykdom, sjanse for å bli bra osv... ). Da det vil være for MIN del, fordi JEG ønsker mere tid.

Tenker også at hvis dyrlegen har bedt dere begynne å tenke på det, så er det ofte med god grunn.

Lykke til! :dagens-rose:

Anonymkode: e66ed...ea1

Jeg ser hva forbipasserende tenker i hvert fall, vi har begynt å få mange blikk. Og naboer spør mye om hvordan det går, fordi de ser at han er så hanglete. Men det er jo som du sier - han er jo glad, logrer når vi kommer hjem og sånt. Så det gjør det så vanskelig å ta en avgjørelse. Men jeg begynner å skjønne hva vi må nå. 

Takk😊😔

Gjest Selfie
Skrevet

Hva mente hun med det? Om vi ikke ville levd det livet selv som menneske eller som hund? Hun mente sikkert som hund, for som menneske finnes det jo hjelpemidler som rullestol m.m. Mulig det også finnes rullestoler for hunder. Jeg mener å ha sett noe slikt som var laget til en hund som manglet bakbein.

At man ikke ville ha levd livet som hund. Jeg tror ikke en rullestol er aktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Selfie skrev:

At man ikke ville ha levd livet som hund. Jeg tror ikke en rullestol er aktuelt. 

Jeg forstår. Jeg ville valgt å la hunden slippe å ha det vondt lengre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt ærlig ut som han burde få slippe. 

Anonymkode: 2b9f9...a78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort det nå. Det å utsette den for mer smerter og plager er for ille. Den har hatt det vondt lenge nok.

Anonymkode: 070fe...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg tror du vet svaret på spørsmålet ditt selv :hjerte:

Har for 5 uker siden tatt samme valget. Det er tungt og hjerteskjærende for man er jo ofte veldig glad i dyrene sine, og det var lang bearbeiding før jeg klarte å gjøre det. Det var skikkelig tungt, fordi min hund hadde tilsynelatende også det ganske greit, men likevel helt tydelig ikke. Han også 11 år med mange plager. Enig med den som sier at hunden alltid vil ønske å please sine eiere men logring ol, det vil den gjøre til den fysisk ikke klarer. Det betyr ikke at den har det bra likevel.

Lykke til :hjerte:

Anonymkode: 21521...c36

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
2 timer siden, Selfie skrev:

Jeg har også måttet sette sluttstrek uten at det har vært akutt, og det er fryktelig vanskelig.

Veterinæren sa noen måneder i forveien at jeg burde begynne å tenke på det, og det som avgjorde saken for meg, var når hunden ikke fikk ro om nettene heller. Da skjønte jeg at jeg holdt det gående for min egen del - og det ble helt feil.

Huff, føler med deg. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...