Gå til innhold

Selvangivelsen: barnas formue står på meg - har det betydning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna har ca 100 000 hver på konto, ser i selvangivelsen at det står på meg - teller det da med som min formue? (er vel ikke relevant når man har boliglån, men min gjeld er nedbetalt - har en liten eierandel i huset , samboer eier mest, bare lurer på om jeg da får formueskatt på tross av at jeg er fattigst,...?)

Anonymkode: 57e18...af9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på om du får formueskatt, bunnfradraget er ganske høyt... Jeg eier en enebolig, og til nyttår hadde jeg ingen gjeld på dette, og jeg fikk ikke formueskatt... 

Anonymkode: b64c8...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har ca 100 000 hver på konto, ser i selvangivelsen at det står på meg - teller det da med som min formue? (er vel ikke relevant når man har boliglån, men min gjeld er nedbetalt - har en liten eierandel i huset , samboer eier mest, bare lurer på om jeg da får formueskatt på tross av at jeg er fattigst,...?)

Hvem disponerer kontoene? 

Det er aldri, aldri lurt å ha så mye penger på umyndige barns kontoer.  Hva tror du skjer dersom foreldrene skilles, barnet skal søke stipender og lån senere?.er barnet i tillegg lite, så kan barn bare ha 2 x G på konto før Fylkesmannen kommer på banen. 

Anonymkode: 8c56c...2b0

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er aldri, aldri lurt å ha så mye penger på umyndige barns kontoer.  Hva tror du skjer dersom foreldrene skilles, barnet skal søke stipender og lån senere?.er barnet i tillegg lite, så kan barn bare ha 2 x G på konto før Fylkesmannen kommer på banen. 

Lånekassens formuegrense er på over 400 000, så 100 000 er ikke noe problem. Beløpet er også et godt stykke unna 2G.

Anonymkode: 40335...d59

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til om foreldrene skilles så er det da mye bedre at barnas penger står på deres egne kontoer, slik at ikke den ene forelderen plutselig kan finne på å ta pengene dersom det står på hans/hennes konto.

100000 er langt unna å være en problematisk sum i forhold til lånekassen eller fylkesmannen uansett.

Anonymkode: a3982...5a5

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til om foreldrene skilles så er det da mye bedre at barnas penger står på deres egne kontoer, slik at ikke den ene forelderen plutselig kan finne på å ta pengene dersom det står på hans/hennes konto.

100000 er langt unna å være en problematisk sum i forhold til lånekassen eller fylkesmannen uansett.

Når blir summen "problematisk" i forhold til hva som kan skje senere i livet? Er det bedre å spare i fond eller aksjer..?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når blir summen "problematisk" i forhold til hva som kan skje senere i livet? Er det bedre å spare i fond eller aksjer..?

Når summen går over 2G overtar Fylkesmannen sparepengene til barnet blir myndig.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/formue-/

Spiller ingen rolle hvor man har sparepengene. Det er om de står i barnets navn som er relevant.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis pengene står på barnas navn ville jeg gjort det slik at begge foreldrene må være tilstede for å få tatt ut pengene.

Anonymkode: 57601...e55

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av og til kan man nesten gi opp å svare her inne fordi folk totalt mangler evnen til egen refleksjon. 

Ser dere at det står at dersom barnet er lite? Siden trådstarter spør her inne så er det å anta at problemstillingen er ny. Barnet kan altså være lite, og det spares fast til barnet. Når barnet da blir eldre så kan fortsatt sparing medføre summer i en størrelsesorden der dette blir et fremtidig problem. 

Var dette små porsjoner i teskje lite nok til å forstå mitt første svarni tråden? 

Videre å plassere penger til barn, er noe man skal reflektere nøye over hvordan man gjør, gjerne i tillegg konferere med banken om og lese seg opp på. 

Står kontoen i begge foreldrenes navn, alternativt begge foreldrene sammen disponerer kontoen, og den ene forelderen dør, så kan det lett bli vanskeligheter. Det samme gjelder om foreldrene skilles og har bitre krangler seg i mellom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av og til kan man nesten gi opp å svare her inne fordi folk totalt mangler evnen til egen refleksjon. 

Ser dere at det står at dersom barnet er lite? Siden trådstarter spør her inne så er det å anta at problemstillingen er ny. Barnet kan altså være lite, og det spares fast til barnet. Når barnet da blir eldre så kan fortsatt sparing medføre summer i en størrelsesorden der dette blir et fremtidig problem. 

Var dette små porsjoner i teskje lite nok til å forstå mitt første svarni tråden? 

Videre å plassere penger til barn, er noe man skal reflektere nøye over hvordan man gjør, gjerne i tillegg konferere med banken om og lese seg opp på. 

Står kontoen i begge foreldrenes navn, alternativt begge foreldrene sammen disponerer kontoen, og den ene forelderen dør, så kan det lett bli vanskeligheter. Det samme gjelder om foreldrene skilles og har bitre krangler seg i mellom.

En konto som står i barnets navn er fullstendig uproblematisk om den ene forelderen dør. Dersom kontoen står i navnet til den som dør derimot har du et potensielt problem.

Ved fortsatt sparing kan man jo bare rett og slett endre spareordningen om man nærmer seg 2G. Så lenge summen er mindre kan man gjøre akkurat som man vil med pengene.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Du skrev at "Det er aldri, aldri lurt å ha så mye penger på umyndige barns kontoer", og det er fortsatt feil hvis man har barnets beste i tankene og ikke bare ser på det som en bufferkonto for seg selv. Det har vært flere tråder her om foreldre som har stukket av med pengene til barna. Hvis de står på barnets egen konto så er de beskyttet, og det offentlige eller banken kan bli erstatningsansvarlig hvis foreldrene likevel tar dem.

Anonymkode: ed6ac...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...