AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Hei, jeg er ei jente, 23 år.. Helt opp til ungdomsskole så har jeg blitt mobbet for å være ganske sjenert. I 9. Klasse løsnet det litt og fra videregående og til nå har jeg klart meg ganske greit. Men jeg har et problem, jeg er ikke så flink til å snakke med folk jeg kjenner sånn halvveis, jeg er flinkest til å prate med helt nye folk (da har man jo masse å prate om siden man ikke kjenner hverandre, hvor man bor, jobber med, om trening, osv), men jeg er ikke så flink til å virke interessant og morsom etter denne "bli kjent fasen" .. Når jeg drikker alkohol, så prater jeg som en foss og masse temar å snakke om dukker opp i hode mitt. Men når jeg er edru så finner jeg ikke på så mye å si, og når jeg prater så er jeg ikke så flink til å virke interesant og være morsom. Hvordan kan jeg få hjelp til å bli mer utadvendt og finne på temaer å si og få oppmerksomhet til de jeg prater med og virke som en interessant og morsom person? Og hvordan bli slik uten alkohol? Jeg drikker ikke fordi jeg liker alkohol, jeg drikker for å slippe å være redd for å prate med bekjente. Noen som har lignende erfaringer å dele? Anonymkode: 705a9...af5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Ja jeg er likedan. Jeg drikker meg sjeldent full, men brisen, og på en date kan jeg være veldig sjarmerende, morsom, utadvendt og interessant. En kaffedate er bare kjempekleint. Eller skrekk og gru - gå tur. Jeg trenger ikke nødvendigvis alkohol, det handler mer om setting. I profesjonell sammenheng kan jeg også være selvsikker og skravlete, som f.eks. presentasjoner eller jobbintervju. Jeg tror forskjellen er at jeg da vet hva jeg skal si og snakke om. Det er i det hele tatt veldig mye lettere når det ikke er et "sosialt" fokus, men der man har et konkret tema. Jeg hater small talk, og det å prate om "løst og fast". Gi meg heller et interessant tema. Til en viss grad vil det bli bedre. Jeg er nå i ny jobb og er tvunget inn i situasjonene du her beskriver. Nå har jeg en del nye medarbeidere, hvorav et par er litt "quirky" akkurat som meg, og jeg føler det sjeldent kleint. Du må huske på at dette egentlig handler om sperrer - det er ikke slik at alkoholen finner på ting du kan si, den fjerner bare sperrer, og disse sperrene hindrer deg i plumpe ut med ting i det daglige. Så du bør prøve deg frem med å "plumpe" ut med ting oftere, selv om det virker malplassert. Folk er sjelden slemme Anonymkode: f21f2...837 2
Gjest Overrasket Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Opplev mer, gi deg selv utfordringer om livet generelt, skaff deg erfaringer og gjør deg selv til en mer komplett personlighet. Det er ikke noe som haster, det kommer med alderen. Folk flest utvikler seg fra der du er nå (starten av 20-årene) til slutt av tyve-årene, og om noen år vil du sikkert merke at du er mye flinkere i slike situasjoner.
applestories Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Eg er 33 og har mye av de samme erfaringene. Jeg synes det er helt merkelig når jeg prøver å snakke med noen og hodet er helt tomt. Hva ser man? Hva spør man om? Hva gjør alle andre? Så stiller den jeg snakker med et spørsmål og jeg tenker "Selvsagt! Hvorfor kunne ikke jeg kommet på det?". Alkohol hjelper, som du sier. Da løsner liksom proppen og jeg kommer på ting å snakke om som er fullstendig utenfor rekkevidde 100% edru. Det er fascinerende å observere, men det er jo ingen løsning. Jeg skulle ønske jeg visste hva det var som sperret hjernen fra å nå disse spørsmålene, kommentarene og temaene. Det eneste jeg kan se for meg er at den binder opp all tankekraft i prosjektet "snakke med person jeg kjenner litt". Litt alkohol gjør at man ikke bryr seg så mye om hvordan man blir oppfattet, og da kan hjernen nærmest flyte fritt og ta tak ethvert tema som dukker opp. Som den anonyme over her skriver er jobb ofte en helt annen sak og har man først et tema å diskutere er det ikke noe problem. Men dette med small talk... Det er ikke bare det med å unngå å plumpe ut med ting, men at jeg ikke kommer på dem. Frustrerende!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Tenker at det ikke er vits å fokusere på å være morsom, utadvendt, pratsom. Det som er trikset er å finne egne styrker og bygge på dem. Du må bli en bedre utgave av deg selv, ikke en identisk utgave av vennen din som har de egenskapene. Å strebe etter å bli morsom og pratsom er et tåpelig prosjekt om det ikke passer med personligheten din Å prate bare for å prate er ikke så givende for alle heller. Personlig hater jeg bli kjent fasen fordi jeg synes det er gørrkjedelig å snakke om hva man jobber med, hvor man er fra og alle andre tomme spørsmål. Misliker når man ntervjuer på den måten Hva snakker du om når du er brisen, da? Hvilke type temaer? Tenker at det kanskje er nøkkelen til å finne ut hva du liker å prate om og hva andre kanskje ville likt å prate med deg om. Anonymkode: 3c6b3...36d 3
Rosatoast Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Jeg vil vel tro at du er interessant og en morsom person. Alle som har venner, er det på sin unike måte. Jeg tenker at du ikke skal tvinge frem noe i deg selv, hvis det ikke faller deg naturlig Jeg er likedan, altså - ikke så flink med smalltalk i en startfase, samtidig som jeg veldig lett kan switche for å bli litt mer overfladisk, da er det enklere for meg å smalltalke. Jeg må rett og slett tune inn, på den personen sin "frekvens". Hvis du skjønner hvis du er en god menneskekjenner, så klarer du det naturlig med tiden.
Tusseladen Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 Du skal ikke forandre deg, det blir bare dumt og falskt. Gode folk som er verdt å ta vare på vi se dine gode verdier. De som bare vi være med de "populære", utadvendte og sprudlende, tenker jeg er ganske dumme og grunne mennesker. Mange av dem dessverre.
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 Vær deg selv, det kommer du lengst med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå