Discover Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Jeg ble innlagt på en klinikk i Uganda etter å ha blitt syk. Jeg måtte få behandling over fire dager, og hadde i disse dagene veneflon i armen som jeg fikk væske gjennom, tre ganger i døgnet. Jeg fikk den skiftet ut hvert døgn, fordi jeg syntes den var vond å ha i armen. Jeg fikk og se når de åpnet pakningen til veneflonen, for å være 100% sikker på at de bruker nye. Det var som sagt vondt å ha de i armen. I etterkant har jeg til tider vært svært øm på ene armen de satte veneflonen inn i. Jeg tok dette opp med den norske legen min, mens jeg ble sjekket for noe annet. Han så ikke engang på armen min, men forklarte meg at det var en betennelse jeg hadde fått. Jeg poengterte til han at den har vært øm i snart to uker nå, og om dette var vanlig. "Ja" sier han, og forklarer ikke mer hvorfor. Det er nå gått to uker siden jeg AVSLUTTET behandlingen i Uganda, men armen er fortsatt veldig øm. Ser ikke noe tegn til hevelse eller varme på området, og ingen feber, men syns området rundt blodåren har gulnet litt (fra hånden og opp til albuen). Er dette normalt? Når burde jeg ta kontakt med legen igjen? Kan og nevne at blodåren på samme områden føles mer stiv og klumpete.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Mulig du har fått en tromboflebitt men blir da ofte rødt og varmt. Ellers kan det gule være et gammelt blåmerke (hematom) fra venflonene. Men noe sier meg at siden du måtte bytte den hver dag har du enten lav smerteterskel, eller det sved pga de blandet medisinen for sterkt. Ikke noe av dette er farlig, alt kan gi "ubehag" en stund etter. Anonymkode: 070a2...96d 2
Discover Skrevet 28. april 2018 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2018 Hehe... synes ikke selv jeg har lav smerteterskel. Problemet var at jeg hadde en fire måneder gammel datter jeg var nødt til å løfte rundt, bade, stelle, amme osv., mens jeg hadde veneflonen i hånden (var hjemme under behandlingen). Men ja, medisinen kjentes veldig godt fra starten av, var litt sviende følelse som du sier. Var ikke særlig behagelig å gå med den da. Poenget mitt var bare at veneflonen ikke oversteg de 72t den kan være inne. Jeg leste om tromboflebitt som du sier, men har ikke de symptomene. Det er nok bare en liten betennelse, men jeg stusser bare over at det fortsatt kan være så ømt, i den forstand at det til tider kan være ubehagelig å løfte alene med den armen. Spørsmålet er imidlertid når det ville vært naturlig å få den sjekket på nytt?
reiseglad Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Lokal irritasjon i åreveggen etter innstikk kan være lett smertefullt, men gir seg etter noen uker. Jeg har selv arrvev i min eneste åre for blodbanken (er blodgiver) og kjenner det mange dager etterpå, opplever at det "svir". Ikke noe å bekymre seg for. (men jeg ville forøvrig tatt MRSA-prøver etter hjemkomst, bare for å være sikker) 1
Discover Skrevet 28. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2018 Okei bra. Synes jeg har lest så mange steder at det ikke er normalt å overstige to uker. Ble derfor litt bekymret for om jeg burde kontakte legen for ny konsultasjon. Jeg har allerede tatt alt av MRSA, HIV, Hepatitt osv. Satser på det ordner seg. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Ja helt vanlig , eller hvertfall når dem setter den litt leit. Har skjedd meg flere ganger her på norske sykehus. Trodde første gangen at jeg hadde fått senebetennelse eller ødelagt en sene eller noe for det varte så lenge og var så ømt og vondt. Men tror det gikk over etter en måneds tid eller ++ (husker hvertfall jeg ringte sykehuset etter 2 uker og de sa det ikke var unormalt, og etter det tok det også noen uker før det var borte) Anonymkode: e185b...51b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 Kan være vevet som er irritert, det burde i så fall snart være tilbake til normalen. For øvrig kan nålen godt være ny uten å være steril, det er mange (også norske) sykehus som sender utstyr utgått på dato til samarbeidsland i Afrika, er datoen utgått er det ikke sikkert nålen er steril. Anonymkode: 6626e...86d
Discover Skrevet 28. april 2018 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2018 Hvordan kan de sende utgått utstyr til Afrika? bare lurer...
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #9 Skrevet 28. april 2018 Som de andre sier så er det ikke så unormalt. Jeg må også bytte veneflon hver dag, de gangene jeg har hatt det. Jeg fikk forklaring på at kroppen min jobbet hardt med å fjerne fremmedlegemet og det ble derfor smertefullt der den satt. Anonymkode: 0b9f6...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå