Gå til innhold

Hvor er "menneskeskjoldene" i Irak nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor var det mye mer viktig for fredsfolket å beskytte sivilbefolkningen i Irak mot USA, enn å beskytte de mot dagens terroristbombing?

En veldig bra artikkel her:

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/02/21/423984.html

Virker som Saddams regime var mer verdt å beskytte og vise solidaritet med, enn å hjelpe sivilbefolkningen i gang med å utvikle et demokrati?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

Fordi terroristene vil gi fullstendig faen i slike menneskelige skjold?

Skrevet

Mener å huske det var noen som sa de var villige til å dø for en god sak.. Et demokrati og opprydding i landet burde vel være en god sak? Eller er den ikke god så lenge de må stille seg på lik linje med USA?

Gjest Valhalla
Skrevet

For å vise videre av mitt signatur sitat, passer like godt i dag som i 1945.

George Orwell, Notes on nationalism:

The majority of pacifists either belong to obscure religious sects or are simply humanitarians who object to the taking of life and prefer not to follow their thoughts beyond that point. But there is a minority of intellectual pacifists whose real though unadmitted motive appears to be hatred of western democracy and admiration of totalitarianism. Pacifist propaganda usually boils down to saying that one side is as bad as the other, but if one looks closely at the writings of younger intellectual pacifists, one finds that they do not by any means express impartial disapproval but are directed almost entirely against Britain and the United States. Moreover they do not as a rule condemn violence as such, but only violence used in defense of western countries.

Gjest TomKrus
Skrevet
Mener å huske det var noen som sa de var villige til å dø for en god sak.. Et demokrati og opprydding i landet burde vel være en god sak? Eller er den ikke god så lenge de må stille seg på lik linje med USA?

Tror du har misfostått litt dette med å dø for en god sak. Å bare dø, vil ikke hjelpe noe. Men hvis din tilstedeværelse vil kunne hjelpe til i saken du kjemper for, blir det litt anderledes.

Tror nok de fleste som dro herfra satset på at amerikanerne ikke ville bombe steder de oppholdt seg. En terrorist vil ikke bry seg om slikt. Han vil spre kaos og frykt.

At skribenten ikke har tenkt på dette, skuffer litt (men nå er det en kid som har skrevet artikkelen).

Gjest Valhalla
Skrevet

De menneskeskjoldene overvurderer seg selv, hvis de plasserer seg i militære mål fortjener de å dø, forrædere.

Skrevet

Tror du har misfostått litt dette med å dø for en god sak. Å bare dø, vil ikke hjelpe noe. Men hvis din tilstedeværelse vil kunne hjelpe til i saken du kjemper for, blir det litt anderledes.

Tror nok de fleste som dro herfra satset på at amerikanerne ikke ville bombe steder de oppholdt seg. En terrorist vil ikke bry seg om slikt. Han vil spre kaos og frykt.

At skribenten ikke har tenkt på dette, skuffer litt (men nå er det en kid som har skrevet artikkelen).

Joda, det vet jeg, men det jeg tenkte på var noe sånt no som dersom en terrorist dreper f.eks en gruppe tyske aktivister kan det føre til større innblandelse (politisk) fra Tyskland sin side. Og på lang sikt vil det være en god sak.

Og ja, de satset på at de ikke ville bombe steder de oppholdt seg, men en ting jeg lurer på er hvordan kan amerikanerne vite hvem som oppholder seg hvor når de slipper en bombe fra noen tusen meter opp i lufta? Synes det virker nokså korttenkt.. Men jeg skjønner poenget ditt :wink:

Gjest TomKrus
Skrevet
Synes det virker nokså korttenkt.. Men jeg skjønner poenget ditt :wink:

Nei, har ikke akkurat sett på noe slikt som fornuftig. Snarere lite gjennomtenkt og naivt.

Gjest Anonymous
Skrevet
De menneskeskjoldene overvurderer seg selv' date=' hvis de plasserer seg i militære mål fortjener de å dø, forrædere.[/quote']

Mener du før USAs invasjon eller nå under de første spede forsøkene på å bygge demokrati?

Til startinnlegget:

Det burde egentlig være temmelig innlysende at en supermakts militære hensikter og manøvre er noe mer forutsigbare enn hvor forstyrre(n)de terrorister ønsker å sprenge seg selv i luften - helst i godt selskap.

Levende skjold hadde derfor en viss mulighet til å ha en effekt i den første fasen - men nå er effekten lik null. For det første fordi det er nytteløst, for det andre fordi terroristene couldn't care less.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hørte et av disse menneskeskjoldene si at han var overrasket over at Saddam ville plassere dem på strategiske områder, øh jeg ville være på sykehus og lignende øhh. For et naivt fjols. Useful idiots kaller man slike.

Gjest Anonymous
Skrevet
Useful idiots kaller man slike.

Eller kanskje snarere useless, viste det seg jo. Artig, forresten, at du benytter den gamle sovjetiske/kommunistiske spiontermen "nyttig idiot." Det viser blant annet at alle kulturer og ideologier bærer med seg elementer som blir stående som allmennhetens felleseie.

:wink:

Gjest ikke inlogget maverick
Skrevet

Til startinnlegget:

Det burde egentlig være temmelig innlysende at en supermakts militære hensikter og manøvre er noe mer forutsigbare enn hvor forstyrre(n)de terrorister ønsker å sprenge seg selv i luften - helst i godt selskap.

Levende skjold hadde derfor en viss mulighet til å ha en effekt i den første fasen - men nå er effekten lik null. For det første fordi det er nytteløst, for det andre fordi terroristene couldn't care less.

Jeg siktet vel mer til det lunkne engasjementet fra fredsfolket, når det gjelder å støtte en demokratisk utvikling i Irak, enn bokstavlig talt å gå gatelangs i Bagdad for å holde selvmordsbomberne borte.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg siktet vel mer til det lunkne engasjementet fra fredsfolket, når det gjelder å støtte en demokratisk utvikling i Irak, enn bokstavlig talt å gå gatelangs i Bagdad for å holde selvmordsbomberne borte.

Det finner du igjen hele tiden. Det som egentlig driver dem er hat mot "store og lille satan". De bryr seg ikke om folkene noe en Iraker påpekte etter å ha snakket med en av menneskeskjoldene. De er irrasjonelle, hyklerske, selvhatende individer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du inntrykk av at dette "fredsfolket" er spesielt velkomne hos dagens makthavere?

:wink:

Ellers er det jo også slik at alle har et ansvar for å engasjere seg for en demokratisk utvikling i Irak - ikke minst dem som hoiet og jublet da krigen kom. Jeg tror jeg foretrekker at et engasjement blir brukt positivt fremfor å sutre over at en uvelkommen fredsbevegelse ikke befinner seg i aller første rekke.

Gjest kenneth
Skrevet
Det finner du igjen hele tiden. Det som egentlig driver dem er hat mot "store og lille satan". De bryr seg ikke om folkene noe en Iraker påpekte etter å ha snakket med en av menneskeskjoldene. De er irrasjonelle' date=' hyklerske, selvhatende individer.[/quote']

Joda, skjønner hva du mener. Denne type bevegelser tiltrekker seg naturlig nok folk som vel har en jobb å gjøre med seg selv før de forsøker å redde verden.

Men samtidig har de vel en funksjon, i den forstand at de faktisk foretar seg noe. For meg og de fleste av oss, er det beklageligvis litt for enkelt å avfeie "krig og fred og sånn" som en naturlig ingrediens i hverdagen.

Irrasjonelle og hyklerske individer finner vi på de fleste nivåer. Også helt der oppe.

Skrevet

jeg tror at dere krigshissere som støttet så varmt oppunder denne USA-ledede invasjonen skal går JÆVLA stille i dørene.

Det som motstanderne advarte mot slo faktisk til og jakten på masseødeleggelsesvåppen er oppgitt da det ble klart at det bare var en bløff fra første stund

Skrevet

Tipper at endel av dem er med i "Komite for et fritt Irak", og støtter motstandsbevegelsen ...

Gjest Valhalla
Skrevet
Det som motstanderne advarte mot slo faktisk til og jakten på masseødeleggelsesvåppen er oppgitt da det ble klart at det bare var en bløff fra første stund

Vel, de fikk jo god tid på å gjemme dem eventuelt transportere dem ut av landet. Dessuten er det bare en detalj, det viktige er prosjektet for et demokratisk midtøsten for Europa og Israels sikkerhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...