Gå til innhold

Operere Marisker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opererte på mandag. Gikk fint frem til onsdag da begynten smertehelvete. 

Grusomt å gå på do føles ut som alt skal revne. Ja jeg tar avføringsmiddel . 

Sliter med å sove da det er så vondt. 

Noen andre som har tatt operassjon og kan gi tips. Akuratt nå angrer jeg sykt på operasjonen.

Anonymkode: 13f38...d19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, nei har ikke operert men vurdert det flere år. Kan jeg få spørre hvor mye/store marisker du hadde? Skjærte de dem bort bare?

Huff det må være forferdelig akuratt nå, går det kanskje an å få en venninde til å kjøpe noe smertedempende krem på apoteket?
Du kan også ringe legen på sykehuset eller legevakt og be om mer smertestillende for den neste uken eller to!

Anonymkode: d9ef7...402

Skrevet (endret)

Hei og takk for svar.

Hadde en marisk og vet ikke hvor stor men den kunne kjennes godt. 

Jeg var helt neddopet og sov godt mens den ble fjernet. 

Hadde ingenting vondt samme dag og ingenting vondt 2 dag. Smertene begynte på dag 3. 

Såret er åpent da han ikke ville sy fordi det da ble for stramt. Prøvde betennelse dempene krem men fy fader som det svei. Så det prøvde jeg å tørke av igjen. 

Spiser nå paracet og ibux for å få sove litt om nettene pluss jeg drikker noe for å gjøre avføringa mykere. Å gå på do å gjør nr 2 er helt grusomt. 

Gjør aldri dette igjen 😃

Endret av sommerglede
AnonymBruker
Skrevet

Huff, nei, får håpe det holdt med den ene gangen!
Hadde du problemer med å holde deg ren eller med lukkemuskel der nede siden du valgte å operere?
Marisker er sånn sett helt vanlig har legen sakt til meg, og han fraråder meg operasjon, men jeg skjemmes pga det kosmetiske. Har ikke en fin innovervendt stjerne , men et rotete "krater". Ellers ingen problemer.

Ønsker deg fortsatt god bedring! Kanskje spise bare suppe i noen dager så det blir mykere å gå på do?

Anonymkode: d9ef7...402

• Liker 1
Skrevet

Hadde ingen problemer med renhet. Men hadde mye problemer med blødninger. Av og til veldig mye. 

Ååååå dette er ille altså. Anbefaler ingen å ta den operasjonen. Angre som en hund . Har itilegg nå blitt vannvittig sår. Smører meg med babysalve. Er så ille at jeg sliter med å gå/sitte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte hemoroider +at de forsøkte fjerne en marisk i samme slengen for noen år siden. Sydde ikke. Det svei og smertet når jeg gjorde nr to i nesten to mnd. Det som lindret/hjalp noe var å sitte med ræva i et vaskevannsfat med grønnsåpevann. Det hjalp såret til å gro, men selvsagt sprakk det litt opp når man måtte på do, derfor tok det tid. Hemoroider har jeg ikke fått tilbake, men marisken kom tilbake 🤪

Anonymkode: 51faf...720

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opererte hemoroider +at de forsøkte fjerne en marisk i samme slengen for noen år siden. Sydde ikke. Det svei og smertet når jeg gjorde nr to i nesten to mnd. Det som lindret/hjalp noe var å sitte med ræva i et vaskevannsfat med grønnsåpevann. Det hjalp såret til å gro, men selvsagt sprakk det litt opp når man måtte på do, derfor tok det tid. Hemoroider har jeg ikke fått tilbake, men marisken kom tilbake 🤪

Anonymkode: 51faf...720

Huff. Så dumt at man ikke blir informert om at det tar så lang tid. Skjønner ikke at jeg skal "overleve " dette. Aldri vært med på noe så grusomt før.

Grusomt å tenke på at man skal gå med slike smerter i 2 mnd . Er et stort mareritt hver gang jeg setter meg på do 😕

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes grusom vondt ut! Stakkars deg. 

Jeg har slitt med marisker etter svangerskapet for mange år siden. Har to store og to små, ingen får se rumpehullet mitt, skammer meg selv om jeg vet at det er vanlig. Har vurdert operasjon, men nå har jeg ombestemt meg gitt. For det høres ikke ut som om det er verdt det. Og man har jo ingen garantier for at det ikke kommer tilbake.

Jeg sliter også med blødninger, kan dryppe og dryppe nå jeg sitter på do. Men det får bare være skjønner jeg nå.

God bedring med rumpa, uff. 

Anonymkode: 8c695...620

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes grusom vondt ut! Stakkars deg. 

Jeg har slitt med marisker etter svangerskapet for mange år siden. Har to store og to små, ingen får se rumpehullet mitt, skammer meg selv om jeg vet at det er vanlig. Har vurdert operasjon, men nå har jeg ombestemt meg gitt. For det høres ikke ut som om det er verdt det. Og man har jo ingen garantier for at det ikke kommer tilbake.

Jeg sliter også med blødninger, kan dryppe og dryppe nå jeg sitter på do. Men det får bare være skjønner jeg nå.

God bedring med rumpa, uff. 

Anonymkode: 8c695...620

Ja det er helt grusomt. Opererte på mandag altså akuratt 1 uke siden i dag. Og i natt var første natt jeg fikk sove. Jippiiiiii. Kanskje det nå blir bedre ?  ( lov å håpe helt til jeg skal på do )

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Legger inn min erfaring etter å ha lest mange skrekkhistorier av å fjerne marisker og å ta rektoskopi (undersøke endetarmen) og koloskopi (undersøke hele tarmen) 

Jeg synes ikke rektoskopi var vondt eller ubehagelig, veldig kort og grei undersøkelse (5min max). Koloskopi var heller ikke vondt (45min og 1.5t undersøkelse) Det var litt ubehagelig når slangen skulle inn, ellers ingen smerter, kun noe ubehag en sjelden gang når de skulle videre oppover i tarmen i svingene. Dette var ikke relatert til hemoroider eller marisker men undersøkelse pga IBS og mageplager over flere år. 

Spurte lege om henvisning til rektoskopi på Aleris, fikk time i midten av mars og operasjon i april, alt i alt max 3 måneder fra henvisning til operasjon. Egenandel på ca 375, men hadde frikort så betalte bare 75kr. 

Gruet meg til å fjerne marisker ved endetarmen, da jeg leste at det var veldig vondt og lege sa at det kom til å være veldig vondt pga mange nerver, nødvendig med sykmelding og smertestillende. Jeg er nå på dag 1 etter operasjon, (operasjon i narkose, 20min max) Rett etter operasjonen dro jeg på flere ærend, handlet mat og hadde besøk på kvelden. Har ikke hatt noen smerter i det heletatt og ikke tatt noe smertestillende. Positivt overrasket og håper dette fortsetter.

Kun såvidt litt ubehag om jeg bøyer eller strekker meg, hoster eller nyser, eller etter jeg har vasket meg forsiktig. Såret er åpent pga infeksjonsfare og fordi man kan risikere at stingene rakner om man syr. Er litt rødt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk med våtservietter, ikke behov for truseinnlegg/bind. Gikk på do, myk avføring og ingen smerter da. Hadde tatt meg fri fra jobb noen dager for sikkerhets skyld, men ga beskjed nå at jeg kunne komme på jobb ettersom jeg ikke har noen plager, kun såvidt litt bankende følelse/litt øm/sår i perioder, dette er ikke ubehagelig eller vondt. Fjerner lett marisker igjen. Ser allerede at det ser mye bedre ut der nede. Tror det vil gro fint

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet noen marisker og eneste som var vondt var bedøvelsessprøyta. Ingen smerter i etterkant 

Fikk nye noen år senere og da sa kirurgen at de ikke lenger fjernet marisker pga det var så vanlig. Ble lei meg da og vurderer å fjerne de privat siden det gikk så problemfritt første gangen, men nå blir jeg redd når jeg leser andre har hatt smerter i flere måneder 😮

Anonymkode: 68b4e...6be

AnonymBruker
Skrevet
Trådstarter18 skrev (7 minutter siden):

Legger inn min erfaring etter å ha lest mange skrekkhistorier av å fjerne marisker og å ta rektoskopi (undersøke endetarmen) og koloskopi (undersøke hele tarmen) 

Jeg synes ikke rektoskopi var vondt eller ubehagelig, veldig kort og grei undersøkelse (5min max). Koloskopi var heller ikke vondt (45min og 1.5t undersøkelse) Det var litt ubehagelig når slangen skulle inn, ellers ingen smerter, kun noe ubehag en sjelden gang når de skulle videre oppover i tarmen i svingene. Dette var ikke relatert til hemoroider eller marisker men undersøkelse pga IBS og mageplager over flere år. 

Spurte lege om henvisning til rektoskopi på Aleris, fikk time i midten av mars og operasjon i april, alt i alt max 3 måneder fra henvisning til operasjon. Egenandel på ca 375, men hadde frikort så betalte bare 75kr. 

Gruet meg til å fjerne marisker ved endetarmen, da jeg leste at det var veldig vondt og lege sa at det kom til å være veldig vondt pga mange nerver, nødvendig med sykmelding og smertestillende. Jeg er nå på dag 1 etter operasjon, (operasjon i narkose, 20min max) Rett etter operasjonen dro jeg på flere ærend, handlet mat og hadde besøk på kvelden. Har ikke hatt noen smerter i det heletatt og ikke tatt noe smertestillende. Positivt overrasket og håper dette fortsetter.

Kun såvidt litt ubehag om jeg bøyer eller strekker meg, hoster eller nyser, eller etter jeg har vasket meg forsiktig. Såret er åpent pga infeksjonsfare og fordi man kan risikere at stingene rakner om man syr. Er litt rødt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk med våtservietter, ikke behov for truseinnlegg/bind. Gikk på do, myk avføring og ingen smerter da. Hadde tatt meg fri fra jobb noen dager for sikkerhets skyld, men ga beskjed nå at jeg kunne komme på jobb ettersom jeg ikke har noen plager, kun såvidt litt bankende følelse/litt øm/sår i perioder, dette er ikke ubehagelig eller vondt. Fjerner lett marisker igjen. Ser allerede at det ser mye bedre ut der nede. Tror det vil gro fint

Bra det har gått fint med deg så langt :)

Oppdater gjerne fremover, så vi kan høre om det går like greit med deg.

Jeg burde nok tatt den operasjonen, men har så lite effekt av smertestillende at jeg kvier meg.

Anonymkode: 8da8d...16c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...