AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Hei! Samboer og jeg har kjøpt eg oppussing/rennoveringsobjekt (ligger i grenseland til renovering). Begge er ganske handy og gleder oss til å overta og komme i gang. Har en del planer om hvordan vi vil at ting skal se ut til slutt, og hvordan ting skal forbedres underveis. Hadde vært kjekt å høre andres erfaringer med slike prosjekter. Både om ting som gikk supert og ting som burde blitt gjort annerledes. Rekkefølge ting ble gjort i, hvor mye dere gjorde selv og hvor mye fagfolk som var inne. Hva er absolutte DO’s og absolutte DON’T’s i en slik prosess. Hvor lang tid brukte dere og hvor mye penger ble brukt. Og andre erfaringer som er verdt å dele. Anonymkode: 1b8c3...7a9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Taket var nytt, men vi måtte drenere. Innvendig var kjøkkenet nytt, stua ganske fin, men litt udatert med koreapanel på par vegger. Den ene veggen måtte vi bytte ut alle bord på og vi malte hele huset utvendig. Egentlig burde også vinduet der og par andre steder byttes, men vi kom ikke så langt før vi solgte etter samlivsbrudd. Varmtvannstanken nærmet seg levealder, badet var ikke fuktskadet, men gammelt. I tillegg var det behov for litt maling på soverommene, men jeg brydde meg ikke om det. Det viktigste var at huset var tørt og tålte en regnskyll. Opplevde ikke huset som kaldt, men vi bodde ved kysten så vinteren var ikke som på innlandet her sør. På sikt ville vi likevel måtte bytte ut all utvendig kledning og etterisolere. Det elektriske måtte også gås over, men så langt kom vi aldri. Vi brukte ikke fagfolk, men gjorde alt selv. Å leie minigraver kostet cirka 2000 i døgnet. Husker ikke hva summen kom på, cirka seksti tusen til sammen, eller litt mindre. Dette er litt over ti år siden, ting er kanskje litt dyrere i dag. Hva er gjøre-lista deres? Ikke ha for mye fokus på det visuelle innendørs. Først må huset tåle en storm som de sa der vi hadde kjøpt. Anonymkode: 186b5...da9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Takk for svar! Første som må gjøres er å fikse metallet rundt pipa da det ikke er 100% tett. Terrassen må rives og bygges på nytt. Og så er det noe fukt i gulvet på kjøkkenet. Det er det som MÅ gjøres. Ellers må kjøkken og bad byttes, det kan brukes, men e på grensen til ubrukelig. Vi skal og lage ene badet større (slå inn veggen til ei av bodene), og lage et nytt bad på loftet. Loftet er ikk bygget i så der skal vi sette opp vegger slik at det blir to soverom, bad og loftstue. Ellers skal alle gulvene byttes. Takene byttes og sette inn spotter. Alle veggene skal byttes plater på (da får vi også sjekket isolasjonen og tilstanden på innsiden). Kjøkkenet skal rives en vegg slik at det er åpent inn til stua. Vaskerommet skal flislegges. Og til aller sist skal vi grave opp den totalt igjengrodde «hagen», og bygge bod i garasjen og fikse oppkjørselen. Ts. Anonymkode: 1b8c3...7a9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Det viktigste vil jeg si er å bo seg litt inn for å se hvordan huset i seg selv fungerer og for å finne ut hvordan man egentlig vil ha det. Vi bestilte nytt gulv og skulle legge nytt samme helgen vi overtok, men ombestemte oss og lot det være. Veldig glad for det når høsten kom og vannet sto inn på gulvet i stua når det regnet. Endte med at vi først fikk ordnet skallet, dvs vinduer og kledning, og først tre år etter tenker vi å ta det overfladiske inne. Nå vet vi at huset fungerer teknisk, og vi har lært mye om hvordan vi vil ha det inne etterhvert som vi har blitt kjent med huset. Skulle vi valgt løsninger og innredning med en gang vi flyttet inn hadde vi nok endt opp med å gjøre mye på nytt, har hatt endel aha-opplevelser underveis. Så mitt tips: få unna evt. TG3-feil og andre utfordringer knyttet til selve konstruksjonen aller først. Maling koster lite, er fort gjort og ikke noe problem å endre om et år eller to, så det kan man jo begynne med inne. Anonymkode: 09942...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Fukt i gulv ville jeg prioritert veeeldig høyt. Anonymkode: 09942...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Prioriter det i riktig rekkefølge. Tak, vegger - både panel og isolering, drenering er viktigere enn nytt kjøkken og fliser på badet. Varmt hus og nye vinduer er viktigere enn maling av soverom. Ta de dyre utvendige ting først. Så se hva du har penger til inne. Gulvet kan slippes, kjøkkeninnredning kan males, samme med bad. Det er så dumt å kjøpe et nytt kjøkken og nytt bad til flere hundre tusen, også leve i et trekkfull hus som koster en formue å varme opp. Også bor dere der et par år, og finner på en bedre planløsning og ønsker plutselig å flytte enten kjøkken eller bad.. Anonymkode: 6ff77...31c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 Sett bort mest mulig. Vi ble skilt pga krangling og utmattelse. Han var i tillegg håndverker. Anonymkode: 6ca8e...07d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #8 Skrevet 30. april 2018 Husk at innredning av loft er søknadspliktig til kommunen. Anonymkode: 2f5aa...604
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå