AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Jeg har mange spørsmål her og setter stor pris på svar på mest mulig. Håper ikke dere dømmer meg da jeg har opplevd dette flere ganger. Er litt redd for å spørre her men prøver nå. Jeg håper ikke at det ble alt for mye jeg spør om. ------------ Hvilke hunderaser regnes som modige? Hvilke hunderaser sliter med diverse redsler og frykt og tullete diller som redd for komlåkk og gulvredsel ol..? Helst hunderaser som er sterkest mulig mentalt sett? Da jeg er veldig redd og engstelig og nervøs av meg og vil ikke at hunden skal slite ekstra mye med dette når jeg gjør det. --- Jeg er veldig ensom og mye alene og har ikke noe nettverk. Dette gjør at jeg også er redd for å skaffe meg en hund for hva gjør jeg om jeg må akutt på sykehus eller i ambulanse og at jeg ikke har noen som kan hjelpe meg med dette? Må politiet da kontaktes hvis jeg havner på sykehuset? Hunden kan ikke være alene og det er jo liv og død så noe må vell politiet gjøre da. Må de bryte seg inn døra da ingen andre har nøkkel til huset mitt? Og det som er så dumt er at siden jeg er så ensom og har ikke noe nettverk så hadde det hjulpet veldig det å ha en hund som både kan brukes til at jeg tør å gå turer og at jeg kommer meg ut i hverdagen da det hjelper mye på ensomheten og psyken å ha en venn. Så dette her er vinn til vinn og blir også litt som en tjenestehund så hunden kommer ikke til å være ensom. --- Det positive er at jeg har mye ledig tid siden jeg er ufør og er bare alene så hunden kommer til å få masse selskap og sjelden alene med mye tur og trening både fysisk og mentalt. Bare det å miljøtrene en hund er bra både for meg og hunden å komme meg ut i byen, buss, tog, skog ol. Eneste hunden blir alene er mens jeg handler mat eller skal på kjøpesenteret for å kjøpe klær og sko og apotek og andre ting. --- Forslag på rase? Ønsker helst en reservert hund som ikke skal hilse på alle og enhver da jeg hadde blitt sliten av å måtte forholde meg til smalltalk ol. hver eneste gang på tur. Og som helst ikke hopper opp på alt og alle på to bein og vil hilse. Gjerne litt vakt også. Kommer til å gå to-tre timer tur hver dag med den. Masse kos og masse kjærlighet da jeg savner å gi dette til noen som trenger det. Jeg skal også gå på valpekurs og da tør jeg det siden da er hunden med meg og angsten er mye lettere ved å ha med hunden. Kommer også til å miljøtrene hunden på hundeutstillinger og stille den ut da jeg liker å se på mange hunder og jeg elsker bare å sitte å se på personligheten på hunder. Jeg liker hunder bedre enn mennesker så hunden kommer alltid til å være første prioritet. Og angsten og redselen min skal ikke overskygge hunden fordi jeg setter hundens behov foran meg selv. Dyrlegebesøk kommer også til å gå bra siden da er hunden med meg. Bare å spørre hvis det er noe jeg har glemt. Jeg har hatt flere hunder før men da hadde jeg foreldrene mine der som hjalp om det var akutt derfor blir situasjonen nå helt snudd på hodet og annerledes. Nå er de dessverre dårlige pga.alderen. Anonymkode: 2de1e...0ad
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Ingen som kan svare meg? Anonymkode: 2de1e...0ad
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Hei du Noen av spørsmålene dine vet jeg ikke svaret på. Å ha hund er en stor kilde til glede og lys i hverdagen min og sikkert for mange andre. Men det bringer også med seg frustrasjon og stress og noen ganger må du presse deg over egne grenser for hunden sin skyld. Spesielt synes jeg det var krevende å ha liten valp i en depresjonsperiode. Angret flere ganger på at jeg anskaffet valpen da ting stod på som verst, men det gikk over og valpen vokste jo opp og ble en fin hund til slutt. Noen dager var det kun pga. valpen at jeg kom meg opp av sengen om morgenen Det er nok mange raser som kunne passet deg. Tenker at du må tenke på hvilke andre kriterier du har til hunden. F.eks aktivitetsnivå, pelsstell, osv. Det finnes jo trygge og utrygge individer av de fleste raser. Så lete etter en seriøs oppdretter som har trygge fine foreldredyr som takler verden og som ikke har masse diller og greier. Tenker at det kan være vanskelig å balansere reservert, mange raser som skal være reserverte er egentlig redde og unnvikende. Eller så ville jeg sett etter en voksen omplasseringshund som du jo faktisk vet hvordan er, kan se at er trygg og takler hverdagen Og husk! Alle hunder kan trenes til å ikke hilse på gud og hvermann på tur!!! Jeg vil heller ikke hilse på alle vi møter, så da går vi bare forbi Evt. sier "vi vil ikke hilse". Jeg vet jo ikke om den fremmede hunden er grei med andre hunder eller ikke. Det er du som bestemmer hvem hunden din skal hilse på, hunden din klarer seg fint med å møte kjente hunder innimellom. F.eks hvis dere kommer inn i et treningsmiljø eller drar på arrangerte treff eller noe. Anonymkode: 6159f...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Jeg har lest selv mye på nett og det er noen hunderaser som sliter mere mentalt sett enn andre hunderaser. Noen hunderaser er mere modige og sterkere enn andre hunderaser. Noen forslag på hunderaser som er sterke mentalt sett? Noen forslag på hunderaser som ikke er det? Jeg skal ha en valp. Aktivitetsnivå er to til tre timers tur hver dag. Ønsker helst ikke samkjønnsagresjon. Pelsstell tar jeg som det kommer da jeg liker pelsstell. Ønsker mest mellomstore eller stor hund. Er det noen som har hatt noen hunderaser som sliter med redsler som det å løpe og gjemme seg når det er høye smell i byen ol. . Hvilke? Jeg er selv veldig skvetten og skvetter lett så dumt om både jeg og hunden skvetter samtidig og jeg vil jo ikke gjøre hunden enda mere redd. Hunden må være motsatt av meg selv da jeg ikke vil forsterke og å ødelegge hunden. Det er det jeg minst mulig vil derfor jeg spør så mye her og graver her. Anonymkode: 2de1e...0ad
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest selv mye på nett og det er noen hunderaser som sliter mere mentalt sett enn andre hunderaser. Noen hunderaser er mere modige og sterkere enn andre hunderaser. Noen forslag på hunderaser som er sterke mentalt sett? Noen forslag på hunderaser som ikke er det? Jeg skal ha en valp. Aktivitetsnivå er to til tre timers tur hver dag. Ønsker helst ikke samkjønnsagresjon. Pelsstell tar jeg som det kommer da jeg liker pelsstell. Ønsker mest mellomstore eller stor hund. Er det noen som har hatt noen hunderaser som sliter med redsler som det å løpe og gjemme seg når det er høye smell i byen ol. . Hvilke? Jeg er selv veldig skvetten og skvetter lett så dumt om både jeg og hunden skvetter samtidig og jeg vil jo ikke gjøre hunden enda mere redd. Hunden må være motsatt av meg selv da jeg ikke vil forsterke og å ødelegge hunden. Det er det jeg minst mulig vil derfor jeg spør så mye her og graver her. Anonymkode: 2de1e...0ad Føler at det du spør om her er mest individbasert. Det lureste er nok å se deg ut noen raser du liker, lese deg skikkelig opp, bestemme deg for en og så kontakte oppdretter. Så forklarer du oppdretter hvilke egenskaper du ønsker at hunden skal ha, og så kan han/hun henvise deg til visse kull basert på det. Jeg fikk akkurat den personligheten jeg ønsket i hunden min ved å gjøre det på denne måten. Anonymkode: 5806d...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Buhund opplever jeg som jevnt over stødige hunder. Også mellompuddel bør det ikke være vanskelig å finne en med et slikt lynne. Kanskje lapphund om du finner rett oppdretter? Evt. shiba? Anonymkode: 6159f...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Du høre helt ærlig ut veldig uvitende og kanskje ikke frisk nok til å ha hund. Alle hunder uansett raser går igjennom forskjellige faser når de vokser opp, her kan de være redd for ting eller være veldig sosiale/ eller usosiale. Jeg forstår heller ikke at du mener at du ikke kan ha en hund som hilser på andre for du orker ikke smalltalk, men du skal drive med utstilling hvor du må snakke med dommeren, og det er tusenvis av mennesker samlet på et lite sted ? Og helt til sist skal du tenke på at hvis du havner på sykehus, og du faktisk ikke har noen du kan kontakte, så kan faktisk hunden din tørste/ sulte ihjel hvis det skjer en glipp hos politiet. Hva med å heller skaffe deg en katt? Anonymkode: 49b5f...1cf 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Til deg over, så katten kan sulte/tørste ihjel da, eller? For det første tror jeg du må legge bort dette med hunder som er sterke mentalt. Det som oftest mener med det, er hunder med mye vokt i seg. Og siden du er nervøs, kan voktingen eskalere ved at den skal passe på deg. Jeg ville heller sett etter familiehunder med stabilt lynne, og det finnes en god del av dem. Siden du er alene, ville jeg sett etter oppdrettere innenfor aktuelle raser i ditt nærmiljø. Veldig mange oppdrettere vil være behjelpelige med å f.eks. passe hunden hvis du akutt havner på sykehus eller lignende. Kanskje gjelder dette spesielt innenfor raser det ikke er så mange av. Vi har selv lapphund, og jeg har sett at flere har fått hjelp gjennom nettverket på Facebook i akutte situasjoner. Jeg ville også fokusere på å prøve å skape et nettverk, gjerne innen hundemiljøet. Det er mange av oss som tenker at vi liker hunder bedre enn mennesker, men sosiale nettverk er viktig, både for deg og hunden. Det kan være en lokal hundeklubb som går tur sammen hver onsdag for å sosialisere, enkel utstillings- eller lydighetstrening eller lignende. Det kan også være innenfor rasen, at du finner andre med samme rase. Eller det kan være et dagparktilbud for hunder, da får iallfall hunden din sosialisere fritt med andre hunder innimellom. Jeg ser hunden vår har vokst veldig på det siste, selv om han ikke er spesielt sosial Allikevel er det god trening for ham, og han får masse positive opplevelser med fremmede hunder. Anonymkode: b4cc3...c7d 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til deg over, så katten kan sulte/tørste ihjel da, eller? For det første tror jeg du må legge bort dette med hunder som er sterke mentalt. Det som oftest mener med det, er hunder med mye vokt i seg. Og siden du er nervøs, kan voktingen eskalere ved at den skal passe på deg. Jeg ville heller sett etter familiehunder med stabilt lynne, og det finnes en god del av dem. Siden du er alene, ville jeg sett etter oppdrettere innenfor aktuelle raser i ditt nærmiljø. Veldig mange oppdrettere vil være behjelpelige med å f.eks. passe hunden hvis du akutt havner på sykehus eller lignende. Kanskje gjelder dette spesielt innenfor raser det ikke er så mange av. Vi har selv lapphund, og jeg har sett at flere har fått hjelp gjennom nettverket på Facebook i akutte situasjoner. Jeg ville også fokusere på å prøve å skape et nettverk, gjerne innen hundemiljøet. Det er mange av oss som tenker at vi liker hunder bedre enn mennesker, men sosiale nettverk er viktig, både for deg og hunden. Det kan være en lokal hundeklubb som går tur sammen hver onsdag for å sosialisere, enkel utstillings- eller lydighetstrening eller lignende. Det kan også være innenfor rasen, at du finner andre med samme rase. Eller det kan være et dagparktilbud for hunder, da får iallfall hunden din sosialisere fritt med andre hunder innimellom. Jeg ser hunden vår har vokst veldig på det siste, selv om han ikke er spesielt sosial Allikevel er det god trening for ham, og han får masse positive opplevelser med fremmede hunder. Anonymkode: b4cc3...c7d Katter kan selvfølgelig også tørste/ sulte ihjel. Men katter klarer seg lenger alene hjemme (gitt at man har satt frem kattedo, masse mat og vann) enn det hunder gjør. ikke gratis å hverken ha eller hente ut hunden sin fra Viking med jevnt mellemrom heller. Anonymkode: 49b5f...1cf
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 Ikke for å være ekkel, men jeg leser i hovedinnlegget ditt at du kanskje mener at du skal få til ting med angst fordi hunden er der. Hvis det er sånn, så er dette en tryggingsstrategi. Slike strategier funker en liten periode, men vil aldri holde over tid. Når du en dag merker at det ikke hjelper at hunden er der, så kan du få et problem. Hunden vil alltid behøve å sosiaiseres, uansett om du har en god eller dårlig periode. Nå vet jeg ingenting om hva slags behandling du har fått og hvor mye kunnskap du har om angst, eller hva slags angst du har. Men det er verdt å tenke over. Dyr hjelper generelt sett på ens psykiske helse, men det at hunden tvinger deg til å eksponeres for angst kan like fort bli negativt som positivt. Alt er avhengig av hvordan du tenker og forholder deg til sykdommen. Anonymkode: b56bc...e45 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 Det er jo helt forskjellig å snakke med dommeren på utstilling. Dem spør: Hvor gammel er hunden? Og da svarer jeg kun alderen. Hvis man må stoppe opp for smalltalk overalt der hvor man er så kan man bare ikke si alderen på hunden og det å gå videre. Da spør dem som regel om andre ting også. Smalltalk er en samtale mellom to eller flere personer om alt mulig og ikke kun om hunden. Jeg er ofte i parken og da er temaet kun hunder. I tillegg snakker jeg om hunder også blir det naturlig at andre også begynnere å snakke og jeg kan sakte men forsiktig trekke meg litt unna. Men nå spurte jeg ikke om angsten min men om hvilke hunderaser som er modige som kan passe til meg? Jeg skal da ikke ha noen katt men en hund. Skrev ikke at jeg skal ha katt. Flere forslag på hunderaser? Jeg skal da ikke kun ha hund i en liten periode pga. trygghetstrategi. Jeg skal ha valpen til den dagen den faller bort enten pga. sykdom eller alderdom. Derfor jeg spør etter raser her. Lapphundene, buhund og puddelene virker som veldig greie hunderaser. Takk for de forslagene. Skal huske på dem. Har faktisk tenkt på dem jeg også. Anonymkode: 2de1e...0ad
tirben Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 På 29.4.2018 den 10.02, AnonymBruker skrev: ikke gratis å hverken ha eller hente ut hunden sin fra Viking med jevnt mellemrom heller. Anonymkode: 49b5f...1cf Hva mener du? Er det snakk om at hunden må hentes på Viking med jevne mellomrom??
tirben Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt forskjellig å snakke med dommeren på utstilling. Dem spør: Hvor gammel er hunden? Og da svarer jeg kun alderen. Hvis man må stoppe opp for smalltalk overalt der hvor man er så kan man bare ikke si alderen på hunden og det å gå videre. Da spør dem som regel om andre ting også. Smalltalk er en samtale mellom to eller flere personer om alt mulig og ikke kun om hunden. Jeg er ofte i parken og da er temaet kun hunder. I tillegg snakker jeg om hunder også blir det naturlig at andre også begynnere å snakke og jeg kan sakte men forsiktig trekke meg litt unna. Men nå spurte jeg ikke om angsten min men om hvilke hunderaser som er modige som kan passe til meg? Jeg skal da ikke ha noen katt men en hund. Skrev ikke at jeg skal ha katt. Flere forslag på hunderaser? Jeg skal da ikke kun ha hund i en liten periode pga. trygghetstrategi. Jeg skal ha valpen til den dagen den faller bort enten pga. sykdom eller alderdom. Derfor jeg spør etter raser her. Lapphundene, buhund og puddelene virker som veldig greie hunderaser. Takk for de forslagene. Skal huske på dem. Har faktisk tenkt på dem jeg også. Anonymkode: 2de1e...0ad Vi har hatt en storpuddel, som var veldig trygg, men samtidig reservert mot fremmede. Vil ikke karakterisere den som en vakthund akkurat, men den vekket oss en natt det var innbruddsforsøk! Storpuddel bjeffer lite, er reservert, men veldig kjærlige overfor sin familie/ eier. Vi hadde ikke vår på utstilling, så vi klipte den helt ned 4 ganger i året, og ellers hadde vi ikke så mye pelsstell. Men skal du ha den på utstilling, må du regne ned en del pelsstell. Ang. manglende nettverk, så bør du tvinge deg selv til å bli kjent med noen naboer, som du kan ha i back up i tilfelle sykdom. Det er vel ikke så ofte man blir hentet av ambulanse, så det er vel bare i tilfelle, men uansett lurt å tenke gjennom på forhånd. Hvis fu kommer gående med en liten valp, så kommer naboer uansett til å prate med deg, for valper er spm en magnet på folk! Da kan det være lurt å utnytte det, og på den måten skaffe seg et nettverk bare i tilfelle du blir syk. Lykke til! En hund blir som en venn eller et familiemedlem, og jeg tror det kan være med på å forandre livet ditt. 1
spegel Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 Har du lest om aurasier? Det er fine hunder. Samojed er også stødige og gode hunder ofte. Buhund er vanvittige gneldrebikkjer, men ellers fantastiske hunder. Ellers kan jeg anbefale de fleste retrievere. Alle disse krever mye aktivitet. Men det blir nok ikke noe problem for deg. Men gjør grundig research på oppdretter uansett rase. Ikke velg en av de store som får mange kull i året. De er ofte useriøse og følger deg ikke opp. Sørg for å få et godt forhold til oppdretter, og forklar situasjonen rundt ditt manglende nettverk. Få til en avtale om at de kan komme å hente hunden i tilfelle nødsituasjon. (hvis de bor i nærheten, vel og merke). Kan de ikke det så finnes det mange hundegrupper på fb. Kanskje du kan finne deg en person der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå