Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Gjennom barne og ungdomskolen hadde jeg ei fantastisk besteveninne. Vi gjorde alt sammen, dro på hytteturer og ferier i lag, delte alt og kjente hverandre ut og inn! Etter ungdomskolen skulle vi på forskjellige videregående skoler, men holdt kontakten. Begge var opptatte med ulike toppidretter som vi satset på, men holdt fortsatt kontakten. Da vi gikk på videregående fikk moren hennes kreft, og jeg støttet med å være hennes pianolærer (for at hun skulle få bort tankene på noe annet) og prøvde å støtte så godt jeg kunne. Kreften ble helbredet og venninna mi var sterk gjennom hele prosessen, selv om det var mye tårer og vondt inni mellom.

Etter videregående skulle vi studere i to ulike byer på tvers av landet. Kontakten forsvant sakte men sikkert, selv om vi hadde noen små meldinger ett par ganger i året for å høre hvordan det gikk med hverandre. Jeg begynte så å bli litt lei av at det var bare jeg som rakte ut hånda og tenkte at hun kanskje ikke ønsket kontakt lengre.

Nå nylig fikk jeg vite at mora fikk kreften tilbake med spredning. Hun fikk uhelbredelig kreft som de har holdt i sjakk helt til i mars. Det stikker i mitt hjerte med tanke på hvor vondt venninna mi har det akkurat nå. Jeg begynner å skjønne kanskje hvorfor kontakten begynte å gå en vei, fordi hun har slitt hjemme med bl.a. sorger.

Jeg sendte nettopp melding til henne, og jeg ønsker å være der for henne. Enten en skulder å gråte på, eller om hun trenger å få bort tankene sine i en liten time. Denne helga er jeg hjemme og fikk vite av mamma at hun også var hjemme på grunn av situasjonen. Selv om vi ikke har hatt så god kontakt de siste tre årene, så er jeg utrolig glad i henne og ønsker henne alt godt. Hun er ei fantastisk og sterk jente og håper hun svarer og tar kontakt på meldingen.

Det jeg lurte på fra dere er følgende:
Hvordan kan jeg støtte og vise at jeg bryr meg om henne? Før vi mistet kontakten var vi tross alt bestevenninner i 13 år, og har opplevd mye sammen. Jeg tenker at det kanskje blir litt mye hvis jeg plutselig møter opp på døra. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ok.

Anonymkode: 5e936...b30

Skrevet

Jeg tenker jo at 13 år vennskap er ganske lenge, og at vennskapet ikke forsvinner på grunn av lite kontakt over en lengre periode. Det er nok en del av det å bli voksen, og prioritere de tingene som skal gjøre fremtiden til noe bra! Deretter kan man igjen ta opp de vennskapene, når man alle er på samme "plass" igjen, både fysisk og psykisk. Hvis du klarer å forstå hva jeg mener?.

Over til spørsmålet, du har allerede sendt hun en melding om at du er der for hun, og hvis hun ikke benytter seg av den sjansen så er det mye mulig at hun trenger denne tiden med familien sin. Det er ikke alle som vil eller trenger en støttende skulder fra en venn i slike perioder, heller fra familien sin og de aller nærmeste. Så ikke bli lei deg, eller tenk på det som en avvisning, hvis hun ikke benytter seg av "trøsten" din. Så det å dukke opp på døren, etter du har sendt sms og ikke fått svar, tenker jeg er helt uakseptabelt i en slik situasjon! Hvis hun derimot velger å benytte seg av "trøsten" din, ville jeg ha tatt hun med på kafe, gå ut å spise etc, gjøre noe som får tankene hennes helt bort fra sorgen, slik at hun kan få litt gode minner oppi det hele. Hvis situasjonen ikke byr seg på de tingene, kanskje hun heller bare trenger en kveld hjemme med deg , lage litt mat, drikke litt vin og prate om alt mellom himmel og jord :) .. Masse lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har sendt en melding og sagt at du ønsker å være der for henne syns jeg du har gjort det du kan gjøre. Ikke møt opp på døra hennes og press henne til å være vennen din. Hun går gjennom en vanskelig tid, så du bør heller vente på at hun tar kontakt med deg

Anonymkode: 34007...c97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...