Gå til innhold

Barnevakter under 16 aar.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva syntes dere om a la barn under 16 passe barn? Uansvarlig eller helt OK? Hva med a la en 10-12 aaring passe en 2 aaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Molly mus
Skrevet

Kommer an på hva du mener med å passe på. Har en snart 12-åring og en 2,5-åring og bruker den eldste ofte til barnepass for kortere perioder (maks 2,5 time) hadde aldri falt meg inn å bruke eldste til barnevakt for å gå en kveld/natt på byen, det er hun for ung til. Men hun har lagt lillebror hvis vi har holdt på med noe arbeid på eiendommen. Jeg lar min minste jente på 9år også ta med minsten ut på lekeplass eller lar de være alene (maks 1 time) hjemme mens jeg er i butikken, det fungerer kjempefint og de er flinke ansvarlige jenter og lillebror synes det er kjempekjekt å få være med.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg var 13 år var jeg alene hjemme en hel helg med søstern min som var ca. 9-10 mnd. Det gikk kjempe bra. Nå hadde jeg naboer jeg kunne gått til om det var noe, men trengte det ikke..

Synes ikke man skal se bare på alderen til barnevakten, men også på modenheten og hvordan vedk. er sammen med det yngre barnet.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg var fast barnevakt i to forskjellige familier når jeg var13-14 år, og også i helgene hvis foreldrene skulle på fest, men ville tenkt meg veldig godt om hvis jeg skulle gjort det samme selv.

Det er jo mange flinke og ansvarsfulle ungdommer som er under 16 år, men skulle jeg brukt en ung barnevakt skulle jeg kjent h*n veldig godt fra før, og også kjent foreldrene godt. Det går jo somregel greit da, hvis de er ansvarsfulle, men så kan det jo skje uforutsette kriser som disse kan være for unge til å håndtere og ta ansvar for. Hvis det blir brann foreksempel eller barnet blir akkutt syk, faller og slår seg stygt og trenger øyeblikkelig hjelp... så jeg foretrekker å bruke voksne barnevakter. Syns ikke det er så stor forskjell om de er 14 eller 16. Men vi har brukt storebror som barnevakt for noen timer, og det har vi gjort helt fra han var 12 år(da hadde vi en unge på 1,5, men bare når ungen sov og vi ikke var langt unna(feks handletur eller på besøk hos noen lenger borte i gata)

Skrevet

Jeg var fast "trillepike" for unger i nabolaget fra jeg var ca 10 (trillet tur med dem 1-2 timer, etter hva vi hadde avtalt med foreldrene), fra jeg var 12-13 satt jeg barnevakt fredag- og lørdagskveldene. Gjorde alt av kveldsstell og legging også. Jeg tror jeg var 14 første gang jeg hadde ansvaret for tre stk på 3, 7 og 10 en hel helg (jeg er 28 nå, så ca 15 år siden). Det hører med til historien at foreldrene kjente meg fra før, og visste at jeg var relativt moden og voksen for alderen.

Jeg hadde sett an personen jeg, ENORM forskjell på 13-åringer... Skulle nok helst ha kjent barnevakten litt på forhånd ja, ikke overlatt ansvaret til en tilfeldig trettenåring som svarte på annonsen min på oppslagastavla på Rimi lissom.....

Skrevet

jeg satt barnevakt for ei på et 6 mnd og storesøsteren på 8 år da mor gikk tilbake i arbeid og i flere år fremover da.. Men da jeg begynte var jeg 12 år. Moren jobbet tre netter i strekk, dvs hun dro hjemmefra i 22 tiden og så kom hun tilbake tidsnok om morgenen til å kjøre meg på skolen. Så kjørte mamma meg opp din på kvelden igjen dagen etter og slik var det tre dager i mnd. (faren jobbet i skift i oljeindustrien.) Tanten bodde rett ved siden og døren var åpen der hele tiden da. Men jeg trengte aldri å gå inn da. Men det ble noen våkenetter med falsk krupp og asmaanfall etterhvert..

Skrevet

Jeg satt barnevakt fra jeg var 13 år. Det gikk helt fint, men jeg vil selv aldri la noen under 18 sitte barnevakt på kvelden/natta.

Skrevet

JEG ville ikke overlatt toåringen min til noen under minst tretten år. Å være trillepike for en sovende baby er ok så lenge man kjenner vedkommende godt og man er minst ti elleve år. Tenk for en tragedie dersom det skulle skje noe.................

Skrevet

Da jeg var 13-14 år, passet jeg mitt søskenbarn på 8 mnd. hver dag i to uker. Dette var på dagtid, og mamma bodde rett i nærheten. Er enig i at en må se personen an. Noen klarer dette fint og er veldig ansvarsfulle, mens andre har problemer nok med å ta vare på seg selv...

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg var trillepike fra jeg var 9år gammel. Alle foreldrene i nabolaget syns jeg og venninna mi var flinke, så vi kunne godt gå rundt i et par timer. En gang mista jeg kontrollen over vogna i en nedoverbakke og vogna bikka fremover og lille jenta på 10-11måneder datt rett i asfalten og rulla flere meter... til alt mulig hell gikk det helt bra bortsett fra et lite sår på nesa som jeg bortforlklarte med at hun hadde vært på lekeplassen og ramla når vi øvde henne på å gå...

sa selvfølgelig aldri noe om dette til en sjel!

Jeg har aldri stolt på så unge barn som trillepiker(syns nesten det er skumlere enn om de passer dem hjemme i en allerede baby-tilpasset stue). Ikke engang søskenbarna som er 8-9år eldre enn mine barn fikk lov å trille ungene når de var så små uten at de litt større tantene var med og passa på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...