Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen har tips til hva jeg kan kjøpe til barnet vårt i fht utetøy, både til hjemmebruk og i barnehage.

Hun er som nevnt 1,5 år. Jeg kjenner jeg blir litt usikker på hva jeg skal kle på henne i disse tider nå når været har begynt å bli litt finere.
Vi bor i Oslo, og selv om det har vært sol og fint vær nå i det siste kan det fort bli litt surt om det blåser og sola er borte. 
Særlig på morgenen er det gjerne litt kaldt, og vi tar på henne en ulldress, lue, osv. Men når hun skal hentes er det plutselig for varmt for det, og det blir fort litt for mye for ei som er litt varm av seg. 

Skulle gjerne hatt tips til alternativt tøy de kan ha over vanlige klær som egner seg for slike skiftende temperaturer som nå.
Hun har en parkdress i barnehagen, men vil helst at den skal være der og ikke bli med hjem hver dag. 

Takk! :)

Anonymkode: 9a19c...24c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en jakke/anorakk? Hun kan ha den over ulldressen på vei til barnehagen og uten ulldressen på vei hjem. Det kan også være lurt å ha to som blir med hjem hver dag, slik at hun kan ha på en tynn ullue på vei til barnehagen og en tynn bomullslue på vei hjem. 

Anonymkode: bbf12...37b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har skalldress i bhg som bare blir med hjem i helgene. Frem og tilbake til bhg bruker vi en Soft Shell jakke og tynn lue. Det funker greit her. Hun bruker også joggesko til bhg og har dock boots stående i bhg. Så har personalet litt å variere med. Hun er like gammel som din, 1,5 år.

Anonymkode: bc7d7...8f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to parkdresser (skalldress og softshell). Har i tillegg regntøy. Og har bestilt en skallbukse.

Anonymkode: 5ce29...cc9

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har tips til hva jeg kan kjøpe til barnet vårt i fht utetøy, både til hjemmebruk og i barnehage.

Hun er som nevnt 1,5 år. Jeg kjenner jeg blir litt usikker på hva jeg skal kle på henne i disse tider nå når været har begynt å bli litt finere.
Vi bor i Oslo, og selv om det har vært sol og fint vær nå i det siste kan det fort bli litt surt om det blåser og sola er borte. 
Særlig på morgenen er det gjerne litt kaldt, og vi tar på henne en ulldress, lue, osv. Men når hun skal hentes er det plutselig for varmt for det, og det blir fort litt for mye for ei som er litt varm av seg. 

Skulle gjerne hatt tips til alternativt tøy de kan ha over vanlige klær som egner seg for slike skiftende temperaturer som nå.
Hun har en parkdress i barnehagen, men vil helst at den skal være der og ikke bli med hjem hver dag. 

Takk! :)

Foreløpig kler du henne i vintertøy. Mange barn blir forkjølet fordi de får for lite klær på for tidlig på våren. 

Å ha kombinasjonsklær der du nå kler mindre og tynnere under vintertøye er smart. Senere ern tykkere ullklær under vindtett tøy en fordel. 

Ellers må du nesten se hva som er og hva du like i de ulike butikkene.

Anonymkode: 260e3...896

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig kler du henne i vintertøy. Mange barn blir forkjølet fordi de får for lite klær på for tidlig på våren. 

Å ha kombinasjonsklær der du nå kler mindre og tynnere under vintertøye er smart. Senere ern tykkere ullklær under vindtett tøy en fordel. 

Vintertøy!? Bor på østlandet, og samtlige barn går i skalltøy med et lag fleece under. 

Jeg har to barn i bhg og de hadde svimt av med vintertøy på

Anonymkode: 5ce29...cc9

• Liker 3
Skrevet

Vår treåring drar i barnehagen med fleece jakke. I barnehagen har de både ull og fleece tilgjeglig. Her er det rundt 8-10 grader på morgen. Altfor varmt med vintertøy for vår hvertfall. Vi har også to softshelldresser, en begynner å bli liten så den erstattes med en mini a ture dress

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei,hallo. Det er over 10 grader på dagtid her vi bor,og det er snart mai..

Ikke alle bor i vinterland 😅 

Anonymkode: 56e56...a30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle meg hva henholdsvis skalldress og softshell er, gjerne med bilder?😅

Anonymkode: cc374...375

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg hva henholdsvis skalldress og softshell er, gjerne med bilder?😅

Anonymkode: cc374...375

Orker ikke finne bilde, men softshell er mykt stoff som gjerne er litt flosset på innsiden. Den er vannavstøtende, vindtett og ganske varm. 

skalldress er i tynt stoff som også er vannavstøtende og vindtett, men ikke så varmt. Funker best når du kun skal beskytte klærne fra å bli våte og møkkete. (Evnt må man ha ull/fleece under på kjølige dager) 

begge typer er fint på våren, men utover kan softshell bli litt varmt de dagene sola varmer som mest. 

Anonymkode: bc7d7...8f9

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig ungen din er inmari kald, men min 1-e-åring hadde fått heteslag. Vi bruker parkdress eller skallbukse/olabukse og varierer fra bare ullundertøy eller ogsp mellomlag i ull på de kaldeste dagene. Bruker ekstra hals om vi dropper parkdress. Ikke vært syk!

Anonymkode: 9aeb7...902

Skrevet

Name it har fine softchelldresser. 

Skrevet

Vi bruker ullstrømpe/stillongs under buksene og langermet body med tjukk ullgenser over. Når det blir varmere utover dagen, kler vi av stillongsen og ullgenseren. Høres kanskje lite ut, men han er en veldig aktiv gutt som aldri sitter i ro, og blir derfor fort varm. Kjenner etter i nakken om temp er passelig

Skrevet

Vindtett og vanntett (ikke regntøy, men "pustende vanntett") med plass til varierende ting under. Da stopper man vinden og kan isolere når det trengs, men lett å ta av et av lagene om det er veldig varmt i sola!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! :)

Har sett for meg noe som en anorakk som noen nevnte, og supplere ved behov med ulltøy osv. Har prøvd å kikke litt rundt etter slike jakker, men har ikke fått kjøpt noe enda. 
På vei til barnehagen sitter hun også i vogna med vognpose (bruker fortsatt vinterposen foreløpig men blir nok å bytte til vårpose snart), så hun får litt ekstra varme der også, har derfor sett for meg at en dress kan bli litt for klumpete og mye siden hun er litt varm av seg.

Har kikket litt på Wheat-jakkene, som denne: https://www.babyshop.no/valter-jacket-dove/p/240660
Men de er jo litt dyre da. Er veldig fornøyd med vinterdressen fra Wheat, men har noen erfaring med jakkene deres?
Eventuelt om noen har noen liknende jakker til barna sine som de liker godt?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...