Gå til innhold

Bonusfamile

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig å bruke uttrykkene bonusbarn og bonusforeldre? Jeg tviler på at alle som er i en sånn situasjon ser på det som en bonus, gjelder både barn og voksne.. 

Anonymkode: 52f4c...4ee

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en sånn situasjon, jeg kommer ikke overens med "bonusbarna" mine og syns det kan bli veldig slitsomt i blant når de er på besøk. Prøver å sette opp et happy face å gjøre det beste ut av det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det riktig å bruke uttrykkene bonusbarn og bonusforeldre? Jeg tviler på at alle som er i en sånn situasjon ser på det som en bonus, gjelder både barn og voksne.. 

Jeg tror det er greit å bruke, og om man ikke synes det er en bonus, så er det kanskje enda viktigere. Uten å vise at man føler om saken...

Det er jo så mange familiekonstellasjoner i samfunnet idag, så det er ett nyttig uttryk.

Endret av Aggy
Stavefeil
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en sånn situasjon, jeg kommer ikke overens med "bonusbarna" mine og syns det kan bli veldig slitsomt i blant når de er på besøk. Prøver å sette opp et happy face å gjøre det beste ut av det. 

Stakkars barna. Mitt barn er i samme situasjon som dine "bonusbarn" og mitt barn er veldig klar over hva hun synes, selv om hun ikke har sagt noe. Mitt barn sier at hun ikke liker hen, at hen ikke føler seg velkommen der. Barn merker hva du egentlig mener. Liker du ikke barna eller liker du ikke det faktum at mannen din har barn fra før? Hvorfor blir du ikke glad i barna når du blir kjent med de? Er det fordi du er uenig i foreldrenes oppdragelse det blir vanskelig for deg å forholde deg til dem?

Anonymkode: 467d9...c55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dem som bruker ordet «bonus» skal få lov til det, men synes ikke det er rett hvis man ugleser dem som bruker ordet «ste». Hver og en må finne ut hva som er naturlig for dem. Møtte en dame som på død og liv skulle få meg til å kalle datteren til mannen for «bonus datter», det ble helt feil for meg og jeg fikk dårlig samvittighet+ble irritert når hun ikke ga seg. Jeg bruker sjeldent ordet «ste», men «datteren til mannen min», som kaller meg med fornavn. 

Er kanskje verst hvis barn skal bli tvunget til å måtte kalle noen for bonusmamma eller bonuspappa mot deres vilje. Men hvis de ønsker det synes jeg det er helt ok.

Anonymkode: d8445...cad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min stemor var og er ingen bonus. Hun er en byrde og har alltid vært det. Jeg kalte henne selvsagt aldri bonusmamma, men stemor eller bare navnet hennes. 

Anonymkode: 1aa1a...4da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barns bonusmamma er virkelig en bonus, både for meg og for barnet. 

Tror det kommer veldig an på.

Anonymkode: bfbd4...216

• Liker 6
Skrevet

Da jeg vokste opp som skillsmissebarn på 80 - og 90-tallet var det ikke vanlig å kalle steforeldre for bonusforeldre. Jeg henviste alltid til mine foreldres ektefeller som "stemor" og "stefar" eller ved å bruke  deres navn da når jeg snakket med folk som kjente dem. Da uttrykket "bonusforeldre" kom på banen for noen år siden tenkte jeg på dette som en positiv endring av betegnelsene. Det fremstår mye hyggeligere enn "steforelder". Likevel var det ikke noen gang naturlig for meg å begynne å kalle mine steforeldre for bonusforeldre.

Uttrykket "stemor" og "stefar" har etter min mening hatt noe negativt ved seg. Man kjenner jo til den onde stemoren til Askepott, eller filmer der en streng og sint stefar flytter inn hos en enslig mor, tar over kontrollen, og gjør livet vondt og vanskelig for barna. Det er akkurat som om uttrykket også representerer noe "ustabilt". Dette til tross for at mange barn vokser opp med samme stefar eller stemor hele sitt liv.

Jeg tenker at uttrykket "bonusmor" eller "bonusfar" er et fint uttrykk å bruke dersom det er harmoni og et godt forhold mellom alle voksne og barn i familien(e). Da skal barnet tenke på sine foreldres nye partnere som et positivt tilskudd i sitt liv. Dersom relasjonen derimot er komplisert eller preget av konflikt synes jeg det blir unaturlig å bruke uttrykke "bonus".

Til syvende og siste er det vel ryddig og greit å bruke fornavn når disse personene omtales. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor seriøst bør forholdet til den biologiske forelderen være før man vurderer å i det hele tatt bruke disse begrepene? 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barna. Mitt barn er i samme situasjon som dine "bonusbarn" og mitt barn er veldig klar over hva hun synes, selv om hun ikke har sagt noe. Mitt barn sier at hun ikke liker hen, at hen ikke føler seg velkommen der. Barn merker hva du egentlig mener. Liker du ikke barna eller liker du ikke det faktum at mannen din har barn fra før? Hvorfor blir du ikke glad i barna når du blir kjent med de? Er det fordi du er uenig i foreldrenes oppdragelse det blir vanskelig for deg å forholde deg til dem?

Anonymkode: 467d9...c55

Man kan ikke tvinge seg selv til å bli glad i noen selv om man kjenner dem. Og jeg har et utmerket pokerfjes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er *navnet mitt* og barna til samboer er *navnene sine*.

Vi er mennesker, store som små, som respekterer og er glade i hverandre, vi trenger ikke noen definisjoner eller tittel på hva vi er mot hverandre. 

Anonymkode: dea33...f57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke tvinge seg selv til å bli glad i noen selv om man kjenner dem. Og jeg har et utmerket pokerfjes. 

Du kunne latt de ha faren i fred til han fant ei dame som likte ungene. Her lyser de hannkatt-tendens av både deg og far til barna.

Anonymkode: 19bc1...c85

• Liker 4
Skrevet

Det kommer vel litt an på alderen på ungen også.. Jo yngre de er jo mer hensyn bør tas. Men synes ikke man skal fortsette å sy puter under armene på dem i all evighet, det har de ikke godt av. 

AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2018 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Jeg er *navnet mitt* og barna til samboer er *navnene sine*.

Samme her. 
Men jeg er en bonus for dem (det både sier de og jeg merker kjærligheten fra dem), og de er en stor bonus for meg.
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange ste-/bonusforeldre blir sammen med en partner med barn - når de ikke ønsker å gå helhjertet inn i forholdet, også med barna. Barna vil alltid være der.

Anonymkode: 69aa4...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. 
Men jeg er en bonus for dem (det både sier de og jeg merker kjærligheten fra dem), og de er en stor bonus for meg.
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange ste-/bonusforeldre blir sammen med en partner med barn - når de ikke ønsker å gå helhjertet inn i forholdet, også med barna. Barna vil alltid være der.

Anonymkode: 69aa4...16e

Jeg er og en bonus og barnen likeså, jeg stiller opp for de og tar vare på de på lik linje som den andre foreldren. De stoler på meg og vet at jeg er der for de og vill demmes beste. 

Gjest O.G.
Skrevet
På 28.4.2018 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Man tar nok heller ungene med på kjøpet.

AnonymBruker
Skrevet

Hørte på en podcast med Anne Kat som er sammen med en med barn fra før, at hun foretrakk stemor og stebarn - hun syntes bonus ble så tullete. Jeg er enig. 

Anonymkode: 436f0...d2a

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
På 28.4.2018 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Jeg er bonusmamma og har to bonusbarn som er en bonus for meg. Tok meg to, tre år før jeg ble skikkelig glad i ungene, men nå er jeg veldig glad for at de finnes :)

Edit... og ungene digger når folk tror jeg er mammaen deres, de blir stolte og glade og sier aldri i mot. Feks på ferier, i butikker osv... 

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørte på en podcast med Anne Kat som er sammen med en med barn fra før, at hun foretrakk stemor og stebarn - hun syntes bonus ble så tullete. Jeg er enig. 

Anonymkode: 436f0...d2a

Nå er jo Anne Kat generelt litt tullet så ikke så rart det🤣

• Liker 1
Skrevet

Tja, har aldri omtalt steforeldrene mine som bonusforeldre. Høres jo helt teit ut :P men da faren til stefaren min døde, så omtalte presten meg som bonusbarnebarn i talen sin, og det synes jeg var fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...