Gå til innhold

Må man virkelig ha lappen og bil for å jobbe på Gardermoen (flyplassen)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innmari lyst til å søke meg sommerjobb på Gardermoen, men i flere av stillingsannonsene jeg har sett står det at man må ha førerkort og bil. Dette fordi enkelte vakter begynner før kollektivtrafikken begynner på morgenen eller slutter etter at kollektivtrafikken har sluttet å gå på natta.

Jeg har verken lappen eller bil, men kan bo hos tante og onkel som bor i nærheten av terminalen disse månedene. Det er ca 40 minutter å gå og 15-20 minutter på sykkel fra dem til flyplassen, så jeg ser det som helt uproblematisk å gå eller sykle de gangene jeg ikke kan benytte kollektivtransport. I tillegg har onkelen min sagt at han kan gi meg skyss når det kniper.

Er det i det hele tatt noen vits i å søke? Eller kan jeg bare glemme det når jeg ikke har førerkort? Strengt tatt har jo ikke arbeidsgiver noe med hvordan jeg kommer meg til og fra jobb, så lenge jeg møter opp når jeg skal når skiftet starter og kan jobbe hele skiftet.

Anonymkode: 6802e...c54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo nevne at du bor tett på.

Anonymkode: db698...067

• Liker 2
Skrevet

Om ikke bilkjøring er en del av arbeidsoppgavene dine (må man ikke ha førerkort for å kjøre bagasjen ut til flyene, for eksempel?) så kan ikke arbeidsgiver forlange at du skal ha førerkort. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke TS, men har undret meg over det samme. Jeg kikket på sommerjobber i bl.a. taxfree butikkene og i kundeservice der oppe, jobber der arbeidsoppgavene ikke inkluderer bilkjøring overhodet, man jobber inne i flyplassbygget, men det står i annonsen at bil og førerkort kl. B må man ha pga arbeidstider og manglende kollektivtransport på tidspunkter der enkelte vakter begynner og slutter.  Jeg bor rett ved, har førerkort, men disponerer ikke bil og kan enkelt sykle dit, men droppet å søke pga kravet om bil og førerkort, da jeg regnet med å ikke bli vurdert en gang siden jeg ikke har bil. Er enig med TS i at arbeidsgiver strengt tatt ikke har noe med hvordan jeg kommer meg til og fra jobb, så burde kanskje søkt til tross for mangel på bil?

Anonymkode: bb675...4bd

• Liker 3
Skrevet

Det er nok mer satt opp for å slippe hundrevis av søknader fra folk som ikke har mulighet komme seg dit. 
Om det ut i fra annonsen virker som det ikke er behov for bil for å utføre oppgavene, så er det bare å ta en telefon dit å si at man har mulighet til å stille opp til alle vakter uansett grunnet bosted, og høre om det er greit. Og da er det bare å skrive i søknad også at man har andre måter å komme seg på jobb på uten bil/kollektiv, og dermed vil ha mulighet til å ta alle vakter. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå bor jo de færreste veldig nærme Gardermoen. For arbeidsgiver er det nok litt meningsløst å ta hensyn til denne gruppen i utlysningsteksten da det utgjør en så liten del av søkermassen. 

Poengter i søknaden at du bor så nærme Gardermoen at du ikke har behov for buss/tog eller egen bil. 

Anonymkode: e738a...830

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge bilkjøring ikke inngår i arbeidsoppgavene kan du helt fint søke. Jeg ville kanskje ikke skrevet "jeg har ikke bil og førerkort" i søknaden, men skriv at du bor nærme og fint klarer å komme deg på jobb til oppsatte timer. Dette kravet er som du skriver fordi noen vakter begynner/slutter utenom kollektivtrafikken. Der jeg jobber er det egentlig også krav om bil og førerkort, men det er mange som sitter på med andre siden de ikke har bil

Anonymkode: 9d644...826

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, reiseglad skrev:

Om ikke bilkjøring er en del av arbeidsoppgavene dine (må man ikke ha førerkort for å kjøre bagasjen ut til flyene, for eksempel?) så kan ikke arbeidsgiver forlange at du skal ha førerkort. 

Arbeidsgiver kan vel egentlig forlange akkurat det han vil så lenge det ikke er åpenbart diskriminerende. Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å kreve førerkort selv om dette ikke direkte er nødvendig for å utføre arbeidet. 

AnonymBruker
Skrevet

Da sier du at du har sykkel. Ække verre enn det. Det vil til og med kanskje tenke at det er sporty. Men skriv at du bor sykleavstand. 

Anonymkode: 79463...390

• Liker 1
Skrevet

Skriv i søknaden at du bor så nære at du ikke er avhengig av kollektivtransport. Hadde ikke droppet å søke pga dette :) De skriver det nok for å slippe hundrevis av søknader fra mennesker som ikke kan ta jobben pga manglende transport.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt ut i fra jobben, hadde selvmjobb på flyplassen, de foretrakk folk med lappen pga. kjøring av bil på flysiden, altså en del av jobben å kjøre bil :) 

Anonymkode: d98e1...21f

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt ut i fra jobben, hadde selvmjobb på flyplassen, de foretrakk folk med lappen pga. kjøring av bil på flysiden, altså en del av jobben å kjøre bil :) 

Anonymkode: d98e1...21f

Jojo, men her er de stor forskjell feks på å jobbe som stuer og jobbe i en taxfree ;) 

Anonymkode: 4fa32...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Jobbene jeg har vurdert å søke involverer ikke bilkjøring eller kjøring av andre kjøretøy. Grunnen de oppgir til at de krever førerkort og bil er at man må komme seg til og fra OSL på tidspunkter det ikke går kollektivtransport dit pga arbeidstidene, ikke fordi det er nødvendig for å utføre jobben. 

Takk for alle svar - jeg skal sende et par søknader :) 

Anonymkode: 6802e...c54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som egentlig krever bil/lappen, men har ikke bil. Så lenge jeg er der jeg skal være når jeg skal og gjør deg jeg skal, så driter sjefen i om jeg kjører, sykler, svømmer, går på rulleskøyter eller åler meg dit. (Jeg sykler eller bruker båt, hvis noen lurte). Så bare søk i vei du.

Anonymkode: 460e5...777

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...