Gå til innhold

Selger angrer på å solgt hunden sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi er i et lite dilemma og lurer litt på hva slags rettigheter vi har. 

Vi har kjøpt en hund, men nå etter noen uker så angrer selger på å solgt den da livssituasjonen til selger har endret seg. Vi ønsker selvfølgelig ikke å gi tilbake hunden til selger da den trives her og vi har knyttet oss veldig til hunden og brukt mye tid på den. Den hadde også utfordringer hos forrige eier, som vi har ordnet opp her. 

Vi er en godt etablert familie og tatt til oss 2 andre dyr som har trengt en ny familie og ser på dyrene våres som familie. Jeg tenker at man ikke bare selger et husdyr uten videre, forså å angre seg når det passer bedre å ha dyret? 

Hva slags rettigheter har jeg som kjøper og hva hadde du gjort i den situasjonen? 

Anonymkode: 29b06...e07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Solgt er solgt. En hund er en vare. 

Anonymkode: dfc08...e9f

• Liker 21
Skrevet

Regner med dere har skrevet kontrakt. Det er den som gjelder.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Solgt er solgt. En hund er en vare. 

Foresten hadde jeg nektet å selge tilbake. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sitrusfrukt skrev:

Regner med dere har skrevet kontrakt. Det er den som gjelder.

Det er da vel ingen kontrakter som sier «gammel eier skal få kjøpe tilbake hunden når h*n måtte ønske» å det er heller ikke en lovlig kontrakt 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gitt bort hunden tilbake til eieren. Kjøpt er kjøpt.

Anonymkode: 7ef79...d07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere eier har ingen rettighet her. Solgt er solgt 

Anonymkode: 3814c...c29

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vel ingen kontrakter som sier «gammel eier skal få kjøpe tilbake hunden når h*n måtte ønske» å det er heller ikke en lovlig kontrakt 

Nei, nettopp. Kontrakten gjelder fortsatt. Var det veldig uforståelig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sitrusfrukt skrev:

Nei, nettopp. Kontrakten gjelder fortsatt. Var det veldig uforståelig?

En ulovlig kontrakt er ikke gjeldende. Man har ikke lov til å gi kjøper dårligere rettigheter enn det som står i loven. Hvorfor babler du om at det er kontrakten som er gjeldende når den kan være ugyldig? 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En ulovlig kontrakt er ikke gjeldende. Man har ikke lov til å gi kjøper dårligere rettigheter enn det som står i loven. Hvorfor babler du om at det er kontrakten som er gjeldende når den kan være ugyldig? 

Regner nå faktisk med at folk kan loven før de skriver under, og vet om den er gyldig. Og da er det jo faktisk den som gjelder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har skrevet kontrakt. Står heller ingenting om at selger kan få hunden tilbake. Skrevet en standard "kjøp av dyr" kontrakt. 

• Liker 9
Skrevet

Solgt er solgt. Selger får skaffe seg en ny hund. Kan ikke komme og forlange hunden tilbake etter flere uker, når den faktisk er solgt. Det er ikke hans eiendel lenger. Sånn er det med den saken.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sitrusfrukt skrev:

Regner nå faktisk med at folk kan loven før de skriver under, og vet om den er gyldig. Og da er det jo faktisk den som gjelder.

Det er ikke alle som kan lovverket, tro det eller ei. Å uansett hva kontrakten sier så kan hele/deler gjøres ugyldig på grunn av rettighetene som er satt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har skrevet kontrakt. Står heller ingenting om at selger kan få hunden tilbake. Skrevet en standard "kjøp av dyr" kontrakt. 

Det er bare å si det som det er at hunden er deres og at den ikke selges tilbake. De har solgt den, å de kan ikke komme å kreve den tilbake. 

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan lovverket, tro det eller ei. Å uansett hva kontrakten sier så kan hele/deler gjøres ugyldig på grunn av rettighetene som er satt.

Fair enough. Legger meg flat der.

AnonymBruker
Skrevet

Loven er på deres side. Men hvis du tenker på hunden, er du 100% sikker på at den vil få et bedre liv hos dere? Den har bare vært hos dere i noen uker, og har fortsatt en tilknytning og et godt forhold til forrige eier (forutsatt at den ble behandlet bra), så sånn sett er det ikke for sent. Hvis du mener at dere tar bedre vare på den og kan gi den et bedre liv, så behold den, og si fra at den ikke vil komme i retur. :)

Men jeg må si at jeg lurer på hva slags livssituasjon det er som først endrer seg så mye at en må gi bort hunden sin, og så bare fordufter som problem, hvor selger er sikker på at det ikke vil skje igjen..

Anonymkode: 6c29b...b83

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må si at jeg lurer på hva slags livssituasjon det er som først endrer seg så mye at en må gi bort hunden sin, og så bare fordufter som problem, hvor selger er sikker på at det ikke vil skje igjen..

Det kan jo være en allergisk samboer, umulig jobb, pengesituasjon.... 

Anonymkode: 9e6ee...f00

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Loven er på deres side. Men hvis du tenker på hunden, er du 100% sikker på at den vil få et bedre liv hos dere? Den har bare vært hos dere i noen uker, og har fortsatt en tilknytning og et godt forhold til forrige eier (forutsatt at den ble behandlet bra), så sånn sett er det ikke for sent. Hvis du mener at dere tar bedre vare på den og kan gi den et bedre liv, så behold den, og si fra at den ikke vil komme i retur. :)

Anonymkode: 6c29b...b83

Jeg vil nå tro tidligere eier behandlet hunden bra. Men det var utfordringer der med blant annet at hunden ikke spiste noe særlig, som ikke er et problem her samt at tidligere eier ikke hadde nok tid. Vil nå da påstå at hunden har det bedre hos oss. Men 100% sikker kan jeg ikke være. 

Vi gir i hvertfall hunden nok kjærlighet, tid, lek, stell og det nødvendig den trenger. 

Synes det er en veldig vanskelig situasjon hvor jeg både synes synd på selger samtidig jeg kjenner jeg blir sint. Jeg mener nå at man ikke bare selger hunden sin, forså å kreve den tilbake når det passer bedre. 

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil nå tro tidligere eier behandlet hunden bra. Men det var utfordringer der med blant annet at hunden ikke spiste noe særlig, som ikke er et problem her samt at tidligere eier ikke hadde nok tid. Vil nå da påstå at hunden har det bedre hos oss. Men 100% sikker kan jeg ikke være. 

Vi gir i hvertfall hunden nok kjærlighet, tid, lek, stell og det nødvendig den trenger. 

Synes det er en veldig vanskelig situasjon hvor jeg både synes synd på selger samtidig jeg kjenner jeg blir sint. Jeg mener nå at man ikke bare selger hunden sin, forså å kreve den tilbake når det passer bedre. 

Jeg tenker at man ikke er en veldig god eier hvis man selger hunden over en lav terskel, og plutselig skal ha den tilbake noen uker senere. Jeg håper dere velger å beholde hunden.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...