AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Hvorfor har man like lang ferie på høyere utdanning? Burde man ikke heller ha like lang ferie som i arbeidslivet, slik at man er mer forberedt? Lærlinger har jo feks samme ferie som vanlige arbeidstakere. Jeg skjønner at barn og unge trenger litt ekstra ferie fordi de fortsatt er unge, men når man begynner å studere er man jo regnet som voksen. Anonymkode: 17007...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Fordi foreleserne/lærerne vil ha ferie Anonymkode: 67574...615 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har man like lang ferie på høyere utdanning? Burde man ikke heller ha like lang ferie som i arbeidslivet, slik at man er mer forberedt? Lærlinger har jo feks samme ferie som vanlige arbeidstakere. Jeg skjønner at barn og unge trenger litt ekstra ferie fordi de fortsatt er unge, men når man begynner å studere er man jo regnet som voksen. Anonymkode: 17007...bf1 Du skjønner ikke. Skolen har ikke lang ferie for barnas skyld, det er for lærerne. Ferien er lang pga avspasering. Grunnskolen har også ferier som ikke alle har på høyere utdanning, høstferie for eksempel. Lærlinger er i arbeid, selv om de er under utdanning. Anonymkode: 0e0f1...5b8 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke. Skolen har ikke lang ferie for barnas skyld, det er for lærerne. Ferien er lang pga avspasering. Grunnskolen har også ferier som ikke alle har på høyere utdanning, høstferie for eksempel. Lærlinger er i arbeid, selv om de er under utdanning. Anonymkode: 0e0f1...5b8 Men hvorfor må de jobbe så lange dager at de trenger avspasering da? Hvis ferien hadde vært kortere hadde da jo også arbeidsdagen kunnet være kortere, fordi arbeidet blir fordelt over lengre tid. Anonymkode: 17007...bf1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor må de jobbe så lange dager at de trenger avspasering da? Hvis ferien hadde vært kortere hadde da jo også arbeidsdagen kunnet være kortere, fordi arbeidet blir fordelt over lengre tid. Anonymkode: 17007...bf1 Den lange ferien er avspasering, i stedet for overtidsbetalt. Det tar tid å forberede timer, prøver, elevsamtaler osv. Skulle alt dette gjøres innen 8-4 så ville det blitt mye fri på barna uansett, for lærerne ville vært for opptatt for å undervise. Derfor skjer mye av dette utenom skoletiden, så avspaserer de. Anonymkode: 0e0f1...5b8 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #6 Skrevet 27. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den lange ferien er avspasering, i stedet for overtidsbetalt. Det tar tid å forberede timer, prøver, elevsamtaler osv. Skulle alt dette gjøres innen 8-4 så ville det blitt mye fri på barna uansett, for lærerne ville vært for opptatt for å undervise. Derfor skjer mye av dette utenom skoletiden, så avspaserer de. Anonymkode: 0e0f1...5b8 Jeg kan skjønne at de på vgs har den utfordringen, fordi elevene er på skolen fra 8-15/16, men på universitetet er det jo ikke engang alle dager eller uker man har undervisning engang. Anonymkode: 17007...bf1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den lange ferien er avspasering, i stedet for overtidsbetalt. Det tar tid å forberede timer, prøver, elevsamtaler osv. Skulle alt dette gjøres innen 8-4 så ville det blitt mye fri på barna uansett, for lærerne ville vært for opptatt for å undervise. Derfor skjer mye av dette utenom skoletiden, så avspaserer de. Anonymkode: 0e0f1...5b8 Vi har ikke elevsamtaler på universitetet eller høyskole altså. Ikke har vi fulle dager heller. Jeg studerer fulltid og har undervisning fire timer fire dager i uka. Nå er undervisningen ferdig og eksamen står for tur i mai. Når mai er ferdig har vi ferie helt til midt i august. Kan ikke skjønne hvorfor vi har så innmari mye ferie! Kunne korta ned en bachelor til halve tiden om vi hadde hatt lenger/fler dager og mindre ferie. Ferien må være for lærerne og universitetet for forberedelser eller noe annet. Anonymkode: ef195...a52 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan skjønne at de på vgs har den utfordringen, fordi elevene er på skolen fra 8-15/16, men på universitetet er det jo ikke engang alle dager eller uker man har undervisning engang. Anonymkode: 17007...bf1 På universitetet må man også forberede og har andre oppgaver enn å bare ha forelesninger, mye som skal leses opp på, forskning osv. Studentene står også mye mer ansvarlige for egen læring. Selv om man ikke har forelesning, så har man mye å gjøre. Anonymkode: 0e0f1...5b8 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har ikke elevsamtaler på universitetet eller høyskole altså. Ikke har vi fulle dager heller. Jeg studerer fulltid og har undervisning fire timer fire dager i uka. Nå er undervisningen ferdig og eksamen står for tur i mai. Når mai er ferdig har vi ferie helt til midt i august. Kan ikke skjønne hvorfor vi har så innmari mye ferie! Kunne korta ned en bachelor til halve tiden om vi hadde hatt lenger/fler dager og mindre ferie. Ferien må være for lærerne og universitetet for forberedelser eller noe annet. Anonymkode: ef195...a52 Nå snakket jeg om grunnskolen. Anonymkode: 0e0f1...5b8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #10 Skrevet 27. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan skjønne at de på vgs har den utfordringen, fordi elevene er på skolen fra 8-15/16, men på universitetet er det jo ikke engang alle dager eller uker man har undervisning engang. Anonymkode: 17007...bf1 Men på høyere utdanning stilles det ofte høyere krav til skriveoppgaver, og mange av studentene ønsker at foreleser er tilgjengelig for å hjelpe dem. Flere av dem har også flere klasser. Hvorfor synes du det er dumt? Er ikke det godt med litt fri mens det varer? Anonymkode: 14917...05f 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #11 Skrevet 27. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå snakket jeg om grunnskolen. Anonymkode: 0e0f1...5b8 TS spør om hvorfor det er så lang ferie på høyere utdanning. Da regner jeg med at det er det folk svarer på også. Anonymkode: ef195...a52 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #12 Skrevet 27. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS spør om hvorfor det er så lang ferie på høyere utdanning. Da regner jeg med at det er det folk svarer på også. Anonymkode: ef195...a52 Det første svaret mitt var til misforståelsen om at den lange ferien i grunnskolen er for barna sin skyld, derfor tar jeg opp det for det er relevant til hvorfor det er lange ferier på høyere utdanning også. Anonymkode: 0e0f1...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #13 Skrevet 27. april 2018 Man må jo gjerne spørre seg selv hvorfor folkehøyskoler har lange ferier også da (mai-august)? Jeg vet jo selvsagt svaret, men du kan jo prøve å reflektere over det. Det å planlegge et skoleår krever veldig mye, uavhengig av det er på grunnskolen, videregående, folkehøyskole eller høyere utdanning. Nå retter jeg lyset mot høyere utdanning. Tror du professorne velger å bruke ferien sin på å planlegge neste semester? Tror du en emneplan lages av seg selv? Det er mye som endres hvert eneste år. Studieprogresjon, timeplan og pensumbøker endres, og ny forskning kommer som foreleserne må forholde seg til. Det å gjøre undersøkelser krever enormt mye tid. De skal trossalt lese seg opp på forskningen, så skal de forstå og ikke minst; så skal de lære seg å anvende den og formidle ny kunnskap til studentene. I tillegg har jo foreleserne gjerne det dobbelte av studententer enn en klasse på grunnskolen. I ett emne kan det være 300 studenter, men i en klasse er det som oftest 25 elever ca - og de skal rette alle arbeidskravene som kommer inn. Jeg tror det er mye du ikke ser, som er ganske logisk i mine og andre som er i skolesektoren sine øyne. Jeg er ikke lærer, men jeg studerer pedagogikk. Anonymkode: 30114...c49 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #14 Skrevet 27. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må jo gjerne spørre seg selv hvorfor folkehøyskoler har lange ferier også da (mai-august)? Jeg vet jo selvsagt svaret, men du kan jo prøve å reflektere over det. Det å planlegge et skoleår krever veldig mye, uavhengig av det er på grunnskolen, videregående, folkehøyskole eller høyere utdanning. Nå retter jeg lyset mot høyere utdanning. Tror du professorne velger å bruke ferien sin på å planlegge neste semester? Tror du en emneplan lages av seg selv? Det er mye som endres hvert eneste år. Studieprogresjon, timeplan og pensumbøker endres, og ny forskning kommer som foreleserne må forholde seg til. Det å gjøre undersøkelser krever enormt mye tid. De skal trossalt lese seg opp på forskningen, så skal de forstå og ikke minst; så skal de lære seg å anvende den og formidle ny kunnskap til studentene. I tillegg har jo foreleserne gjerne det dobbelte av studententer enn en klasse på grunnskolen. I ett emne kan det være 300 studenter, men i en klasse er det som oftest 25 elever ca - og de skal rette alle arbeidskravene som kommer inn. Jeg tror det er mye du ikke ser, som er ganske logisk i mine og andre som er i skolesektoren sine øyne. Jeg er ikke lærer, men jeg studerer pedagogikk. Anonymkode: 30114...c49 I tillegg har mange forelesere egne forskningsoppgaver, og de skriver pensum selv. Der jeg gikk brukte mange av foreleserne sommeren på å skrive pensumbøker. Anonymkode: f5ef7...3f4 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #15 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I tillegg har mange forelesere egne forskningsoppgaver, og de skriver pensum selv. Der jeg gikk brukte mange av foreleserne sommeren på å skrive pensumbøker. Anonymkode: f5ef7...3f4 Det glemte jeg, selvsagt. Noen av mine forelesere har også skrevet pensumet vi leser. Takk for at du tilføyde Anonymkode: 30114...c49 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #16 Skrevet 28. april 2018 Fordi studenter ikke er ansatt (slik som lærlinger er). Det blir feil å sammenligne studenter med en gruppe personer som får betalt for det arbeidet de gjør. Det er også forskjell på hvor lang ferie man har avhengig av når man har eksamen. Noen har siste eksamen i midten av mai. Noen har siste eksamen i midten av juni. Eksamen betyr også 3-4 ukers sensurering for de ansatte, og for å ikke snakke om det arbeidet det tar med å sensurere store oppgaver. Studenter har også klagerett, og evt. holdes det utsatt eksamen tidlig i august. Så er det også forskjell på når man starter i august. Skolestart innebærer også mye administrativt arbeid for utdanningsinstitusjonene. I juli er det ikke akkurat rart at studenter og elever har fri. Anonymkode: 7c5c5...8eb 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #17 Skrevet 28. april 2018 Og i tillegg vil jeg legge til at de fleste studentene jeg kjenner jobber både i sommerferien, påskeferien, juleferien og ved siden av studiet. Med andre ord har ikke studenter så mye ferie selv om man har fri fra selve studiet. Anonymkode: 7c5c5...8eb 6
Knirke Skrevet 28. april 2018 #18 Skrevet 28. april 2018 Ferien er til for at man skal kunne jobbe, da ikke alle studier lar seg kombinere med deltidsjobb. De færreste klarer å leve på kun studielånet 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #19 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, Knirke skrev: Ferien er til for at man skal kunne jobbe, da ikke alle studier lar seg kombinere med deltidsjobb. De færreste klarer å leve på kun studielånet 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og i tillegg vil jeg legge til at de fleste studentene jeg kjenner jobber både i sommerferien, påskeferien, juleferien og ved siden av studiet. Med andre ord har ikke studenter så mye ferie selv om man har fri fra selve studiet. Anonymkode: 7c5c5...8eb Det er da langt i fra alle studenter som klarer å få seg sommerjobb! Det ser man jo bare av å lese om alle som bekymrer seg her inne. Anonymkode: 17007...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #20 Skrevet 28. april 2018 1 hour ago, Knirke said: Ferien er til for at man skal kunne jobbe, da ikke alle studier lar seg kombinere med deltidsjobb. De færreste klarer å leve på kun studielånet Dette stemmer ikke. Ferien er ikke til for at en skal ha mulighet til å jobbe for å spe på studielånet. At mange bruker ferien sin til nettopp det er en annen sak. Anonymkode: 08c22...bb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå