AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Hei. Jeg var klar for å gå rett på studier etter videregående, men hadde ingen spesielle ting jeg virkelig "brant" for annet enn at jeg interesserte meg veldig og var veldig flink i ledelse, markedsføring o.l fag. Valgte det nye grunnskolelærerstudiet kun på grunnlag av at lærermangelen når jeg i teorien er ferdigutdannet gjør at jeg etter all sannsynlighet har en trygg jobb å gå ut i hvor enn i Norge jeg har lyst til å bo, samtidig som at det er innført en garanti på en solid startlønn for de som fullfører denne nye utdanningen (rett oppunder 500 000 i året). Missforstå meg rett, jeg ønsker å jobbe med mennesker og lærer virket også som noe som kunne gi meg mye, men sikker jobb og helt ok lønn var "trekkplasteret" for min del når man leser så mye om stramt arbeidsmarked og usikre jobber i fremtiden. Jeg fullfører nå i slutten av mai mitt første år på den nye grunnskolelærerutdanningen som er en integrert masterutdanning (5 år eller ingenting). I løpet av 2 praksisperioder og at siste semester inneholdt et fag jeg ikke på noen måte interesserer meg for eller behersker (kjemi, fysikk, bio) som jeg også er bundet til å fortsette med til neste semester om jeg fortsetter.. Har blitt litt rådvill av dette.. Dilemmaet her er om jeg skal hoppe av lærerstudiet på grunn av litt faglig motgang / noe som ikke interesserer meg veldig til tross for at jeg har en sikker jobb som venter etter utdanning, eller om jeg skal gå for "magefølelsen" og begynne på en administrativ, økonomi, ledelse e.l linje innenfor varehandel som for eksempel Retail Management (typ satse inn på en fremtidig stilling som enten butikksjef, KAM, prosjektleder, brand manager, salgsleder) som interesserer meg veldig men mange mennesker mener at dette er som å utdanne seg til å bli arbeidsledig. Noen som har erfaringer fra bytte av studie, enten fra Økonomi/ledelse fag til lærer eller omvendt? Eller bare noen som har noen råd? Føler meg helt lost her.. Er det virkelig dumt av meg å gå for noe som interesserer meg til tross for at alle skal ha det til at det er "umulig" å få seg jobb? Er jobbmarkedet innenfor dette virkelig så stramt som alle skal ha det til? Anonymkode: 2aea7...bf0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Jeg studerte media/markedsføring rett etter vgs etter råd fra rådgiver på skolen. Jeg interesserte meg ikke i det hele tatt og gjorde det dårlig på skolen. Fullførte første året, men fortsatte ikke studiet. Begynte på økonomi og administrasjon året etterpå og har aldri gjort det så bra på skolen før. Ligger på karakter A-B i stort sett alle fag. Jeg har ikke erfaring med arbeidslivet etter endt utdanning enda, men tror jo det vil gjenspeile seg litt i skolen. Gjorde det dårlig på skolen fordi jeg ikke interesserte meg, og mye av det samme hadde nok skjedd dersom jeg fikk meg jobb innen det. Nå gjør jeg det bra på skolen og tror jeg ville gjort det bra i en sånn type jobb. Husk at jobben din er en veldig stor del av livet ditt! Hvis man ikke trives der kan det fort gå ut over alt annet. Ingen elever vil ha en lærer som ikke trives i eller ønsker å være i jobben sin. Anonymkode: 9bb3a...2be
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerte media/markedsføring rett etter vgs etter råd fra rådgiver på skolen. Jeg interesserte meg ikke i det hele tatt og gjorde det dårlig på skolen. Fullførte første året, men fortsatte ikke studiet. Begynte på økonomi og administrasjon året etterpå og har aldri gjort det så bra på skolen før. Ligger på karakter A-B i stort sett alle fag. Jeg har ikke erfaring med arbeidslivet etter endt utdanning enda, men tror jo det vil gjenspeile seg litt i skolen. Gjorde det dårlig på skolen fordi jeg ikke interesserte meg, og mye av det samme hadde nok skjedd dersom jeg fikk meg jobb innen det. Nå gjør jeg det bra på skolen og tror jeg ville gjort det bra i en sånn type jobb. Husk at jobben din er en veldig stor del av livet ditt! Hvis man ikke trives der kan det fort gå ut over alt annet. Ingen elever vil ha en lærer som ikke trives i eller ønsker å være i jobben sin. Anonymkode: 9bb3a...2be Takk for at du deler erfaring! Jeg har vært i to praksisperioder og selve lærerjobben virker bra, jeg vil ikke "ikke ønske" å være i jobben dersom jeg fullfører. Problemet mitt her ligger i selve studiet, om jeg skal komme meg gjennom 4 år til når jeg er i litt samme situasjon som deg på media/markedsførings linjen som du beskriver, interesserer meg overhode ikke i nåværende fag. Drømmescenario for meg er en jobb og utdanning innenfor Varehandel og ledelse (ikke på "gulv", men enten sjef eller litt opp i bransjen/kjeden) men det er veldig vanskelig å finne noen som kan dele relevant og seriøs erfaring fra dagens arbeidsmarked innenfor dette - du har enten de som insisterer på at dette er et arbeidsledighets-studie, så har man de som ikke vet og så har man skolene som smører tykt på historier om tidligere studenter og velger ut fåtall av studenter som har fått virkelige prestisjejobber til å fronte historiene dems på hjemmesidene. Skal ikke være lett, heh Anonymkode: 2aea7...bf0
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du deler erfaring! Jeg har vært i to praksisperioder og selve lærerjobben virker bra, jeg vil ikke "ikke ønske" å være i jobben dersom jeg fullfører. Problemet mitt her ligger i selve studiet, om jeg skal komme meg gjennom 4 år til når jeg er i litt samme situasjon som deg på media/markedsførings linjen som du beskriver, interesserer meg overhode ikke i nåværende fag. Drømmescenario for meg er en jobb og utdanning innenfor Varehandel og ledelse (ikke på "gulv", men enten sjef eller litt opp i bransjen/kjeden) men det er veldig vanskelig å finne noen som kan dele relevant og seriøs erfaring fra dagens arbeidsmarked innenfor dette - du har enten de som insisterer på at dette er et arbeidsledighets-studie, så har man de som ikke vet og så har man skolene som smører tykt på historier om tidligere studenter og velger ut fåtall av studenter som har fått virkelige prestisjejobber til å fronte historiene dems på hjemmesidene. Skal ikke være lett, heh Anonymkode: 2aea7...bf0 Det finnes ingen fasit på hvordan dette kommer til å gå for deg. Uansett om du hører andre sin erfaring så betyr det ikke at det ene er mer rett enn det andre. Det gjør deg kanskje tryggere på avgjørelsen din her og nå, men i fremtiden handler alt om å være på riktig sted til riktig tid. Man kan gjøre det dårlig på skolen og likevel få den beste jobben, og omvent. Man kan også gjøre det bra på skolen og få en bra jobb, eller omvent. Jeg vil råde deg til å følge drømmen din, og om du ikke får deg jobb innen det du utdanner deg som så går det helt sikkert bra det også! Det er ikke bortkastet med akademisk kunnskap selv om du ikke bruker det hver dag. Anonymkode: 9bb3a...2be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå