Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan greier dere å holde et noenlunde kaloriinntak ila dagen? Jeg er ikke sulten i det hele tatt etter brunch, så det ender fort med at jeg kun spiser det ene måltidet på ca 400 kcal for dagen. Jeg vet at det er altfor lite og vil prøve å øke litt så kroppen ikke går i krisemodus.. 

Hvordan gjør dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du gå på lavkarbo? Er ikke negativ til lavkarbo, men lurer på hva som gjør at du tenker det er noe for deg. 

Når du ikke orker å spise mer tenker jeg at du må endre litt på kostholdet. 400 kalorier er jo alt for lite, du trenger jo energi. Dersom du har et lavt inntak av karbohydrater (under 30 gram per dag) ville jeg heller prøvd smartkarbo eller en form for liberal lavkarbo. Inkluder litt bønner, linser, frukt, søtpoteter, poteter og andre stivelsesrike grønnsaker. Da blir du gjerne litt mer sulten uten å få et veldig svingenge blodsukker 😊 

• Liker 2
Skrevet

Slapp av :) Hvis det er "sultmodus/sparebluss" du er redd for, eksisterer ikke det, og du blir sulten og spiser lenge før du får noen negativ effekt av å spise for lite, dessuten spiser du antakeligvis en god del mer enn du tror. 

AnonymBruker
Skrevet

Har normal appetitt og spiser 3 ganger om dagen. Men spiser moderat lavkarbo, lever du ketogent?

Anonymkode: a2b17...e6a

Skrevet
11 minutter siden, leonie skrev:

Hvorfor vil du gå på lavkarbo? Er ikke negativ til lavkarbo, men lurer på hva som gjør at du tenker det er noe for deg. 

Når du ikke orker å spise mer tenker jeg at du må endre litt på kostholdet. 400 kalorier er jo alt for lite, du trenger jo energi. Dersom du har et lavt inntak av karbohydrater (under 30 gram per dag) ville jeg heller prøvd smartkarbo eller en form for liberal lavkarbo. Inkluder litt bønner, linser, frukt, søtpoteter, poteter og andre stivelsesrike grønnsaker. Da blir du gjerne litt mer sulten uten å få et veldig svingenge blodsukker 😊 

Jeg går på lavkarbo pga IBS og pcos. Har insulinresistens, så dette kostholdet er gull for meg. Trener endel, men vanlig karbo- kosthold med lite kalorier hjelper ikke det grann på vektnedgang. Vil gjerne ha av noen kilo før cruise i karobien i sommer, er akkurat overvektig ifølge bmi. 

Holder meg rundt 20 larver om dagen, noen ganger litt mindre. Karbohydrater føkker opp kroppen min grundig :(

Skrevet
21 minutter siden, Pringle skrev:

Slapp av :) Hvis det er "sultmodus/sparebluss" du er redd for, eksisterer ikke det, og du blir sulten og spiser lenge før du får noen negativ effekt av å spise for lite, dessuten spiser du antakeligvis en god del mer enn du tror. 

Jeg logger alt jeg spiser på merke og vekt, så kg vet akkurat hva jeg får i meg. Men om det ikke finnes en «tviholde på alt fett i tilfelle sultkatastrofe», så kan jeg slappe mer av. Jeg blir litt svimmel ila dagen, men ikke sulten så da spiser jeg ikke mer.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har normal appetitt og spiser 3 ganger om dagen. Men spiser moderat lavkarbo, lever du ketogent?

Anonymkode: a2b17...e6a

Ja, lever ketogent.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Bimle skrev:

Ja, lever ketogent.

Da er det helt normalt at sulten avtar. Jeg har det som deg, men klarer komme meg opp i rundt 8-1000 kalorier daglig. På et vanlig karbo-kosthold, spiser jeg rundt 1700 kalorier daglig, til sammenligning. Jeg kunne glatt ha spist så mye på ketogen diett og, men jeg får det bare ikke i meg. 

Jeg spiser ca 2 måltider om dagen, noen ganger bare ett, men da sørger jeg for å pøse på med sunt fett, for energien. Bruker også mct-olje. Det trekker opp kaloriene med ca 100 daglig og gir masse energi og raskere/bedre ketose.

jeg syns du bør PRØVE å spise mer. ketogent kosthold er jo nettopp gull for oss som vil ned i vekt, rett og slett av den grunn at vi mister matlyst. Men for kroppen din sin del, så tving i deg noe.. Lag deg noe å drikke med mye kalorier feks. Kakao laget på fløte og vann og søtning, eller fatbomb-coffee, kaffe med cocosa/smør, etc....

Sørg for å få opp kalorinivået ditt, selvom du ikke orker mat. Lag deg små fatbombs, eks keto-is i porsjoner. Eller sjokoladetrøfler, : sukkerfri sjokolade, kremfløte, meierismør og evt kokos/kakako på utsiden. Voila, der har du en snack og en kaloribombe som er dritgod og samtidig keto-vennlig.

Finnes masse på nett. Lykke til :)

Anonymkode: fec7b...658

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det helt normalt at sulten avtar. Jeg har det som deg, men klarer komme meg opp i rundt 8-1000 kalorier daglig. På et vanlig karbo-kosthold, spiser jeg rundt 1700 kalorier daglig, til sammenligning. Jeg kunne glatt ha spist så mye på ketogen diett og, men jeg får det bare ikke i meg. 

Jeg spiser ca 2 måltider om dagen, noen ganger bare ett, men da sørger jeg for å pøse på med sunt fett, for energien. Bruker også mct-olje. Det trekker opp kaloriene med ca 100 daglig og gir masse energi og raskere/bedre ketose.

jeg syns du bør PRØVE å spise mer. ketogent kosthold er jo nettopp gull for oss som vil ned i vekt, rett og slett av den grunn at vi mister matlyst. Men for kroppen din sin del, så tving i deg noe.. Lag deg noe å drikke med mye kalorier feks. Kakao laget på fløte og vann og søtning, eller fatbomb-coffee, kaffe med cocosa/smør, etc....

Sørg for å få opp kalorinivået ditt, selvom du ikke orker mat. Lag deg små fatbombs, eks keto-is i porsjoner. Eller sjokoladetrøfler, : sukkerfri sjokolade, kremfløte, meierismør og evt kokos/kakako på utsiden. Voila, der har du en snack og en kaloribombe som er dritgod og samtidig keto-vennlig.

Finnes masse på nett. Lykke til :)

Takk for supre tips! Spiser faktisk kokos olje jeg også, det hadde jeg glemt. Har laget meg ostekake i dag som jeg skal spise etter middag om jeg orker. Forbi dag spiser jeg faktisk middag :D

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du gått på lavkarbo, da? Kanskje dette regulerer seg etterhvert. Noen ganger ender man opp med å spise mer dagen etter om man spiste lite dagen før

Du kan jo også forsøke å spise mer plantefett og se om det hjelper på apetitten. Avokado, nøtter, mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold har mye fett

Er egentlig ikke overbevist om lavkarbo. Mange studier viser at høyt karboinntak kan forhindre diabetes 2 og lettere redusere vekt (altså, så lenge man ikke spiser mye sukker og junk, men vanlige karbs som grønnsaker). 

Anonymkode: a8e24...130

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er egentlig ikke overbevist om lavkarbo. Mange studier viser at høyt karboinntak kan forhindre diabetes 2 og lettere redusere vekt (altså, så lenge man ikke spiser mye sukker og junk, men vanlige karbs som grønnsaker). 

Anonymkode: a8e24...130

What? Har jeg aldri hørt. Jeg har selv spist av meg både insulinresistens og diabetes 2 ved å ligge svært lavt på karbene. Dette etter anbefaling fra sykehuset og den tette oppfølgingen jeg får der......Har mistet vekt, fått det mye bedre i og med min egen kropp og insulinnivå og blodssukker er nå slik det skal. Kan ikke helt se at det du sier stemmer....?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...