Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har havnet i en ubehagelig situasjon på arbeidsplassen. Og trenger noen gode råd. 

Jeg har i 4 (!!) år gått som vikar ved en skole. Ulike vikariater. Noen ganger fulltid i lengre vikariater, andre ganger på tilkalling. Har slitt en del med selvtillit og stress i forbindelse med dette. Og det har typisk toppet seg før sommerferien, da det har vært svært belastende å gå ut i ferie uten å å vite om man har en jobb å gå tilbake til etterpå. Etter sommeren har jeg da blitt oppringt igjen, og de har hatt bruk for meg. 

Jeg er ikke typen som har banket så hardt på dørene. Men nå tok jeg mot til meg og krevde fast stilling, med fagforbundets støtte. Dette endte med at ledelsen måtte gå med på å gi meg fast stilling. MEN for meg ble det ingen glede knyttet til det. Ledelsen ved skolen gå uttrykk for at jeg ikke var deres "ideelle kandidat" (utdanning, kjønn...?), og de ba meg sende å vurdere å finne jobb på en annen skole. Huff, det føles utrolig ubehagelig, føler meg ikke ønsket og anerkjent. Jeg vet at jeg har gjort en god jobb, noe de på sett og vis har bekreftet gjennom å ha gitt meg vikariater i 4 år. Jeg har stått på, hjulpet skolen i mange tilfeller med personalmangel. Aldri vært syk. Alltid pliktoppfyllende. 

Hva ville dere gjort? Fortsette i jobben og holdt hodet hevet? Eller fulgt ledelsens oppmoding?  

😔

Endret av Corine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette er kjempevanskelig. Vet om flere som har opplevd det samme som deg, de har stått på i flere år og siden krevd fast jobb. Hun ene ble faktisk fryst ut og sluttet av egen vilje kort tid etterpå. 

Av prinsipp synes jeg du skal stå på ditt og holde hodet hevet. Slik oppførsel fra en skoleledelse hører ikke hjemme noe sted. Samtidig må du jo kjenner på hva du selv ønsker, dersom det blir slik at du synes det blir for ubehagelig og ikke trives så skal du jo ikke fortsette slik. Jeg ville nok ha sett an situasjonen, det er jo tydelig at de trenger deg og din kompetanse hvis du har vært der i fire år. Du bør også ha tett kontakt med fagforeningen, de kan nok sikkert gi deg råd videre også! 

Håper det ordner seg! :klem:

Anonymkode: 5d720...9ec

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det en samlet ledelse? Eller bare en person?

Først ville jeg snakket med tillitsvalgt rundt hvordan du bør håndtere dette - men jeg hadde sikret meg fast stilling mens jeg søkte på annet.

Om de tillitsvalgte ikke gir noen form for tilbakemelding som gir deg grunn til å tro at vedkommende er generelt urimelig og kan oppføre seg merkelig - så ville jeg bedt om tilbakemelding konkret på hva det er som er så graverende at de ikke ønsker å ha en slik type ansatt ved skolen. Kanskje er det noe du selv vil ønske å forbedre og ser selv at er tilfelle. Men det høres jo spesielt ut, i all den tid de har benyttet deg som vikar.

Ta med tillitsvalggt på alle møter.

Og søk selvsagt på andre jobber :) Om de vil ha deg bort gir de deg neppe dårlig referanse. 

Jeg kjenner folk som har hatt krav på fast stilling, hvor hun visste at en av sjefene ikke så henne som «verdt det». Det visste hun fordi hennes nåærende sjef sa at hun ikke måtte bruke tidligere leder som referanse. Men hun valgte å fortsette i fast stilling, og hun gjør en veldig god jobb - i realiteten handlet dette om at den tidligere lederen foretrekker en type utdanning. 

Anonymkode: bc027...542

• Liker 9
Skrevet

Takk for svar begge to. Nyttige råd. 

Jeg har vel igrunn bestemt meg for å fortsette å stå på i jobben, gjøre en god jobb fra dag til dag. 

Tenker å snakke litt mer med verneombud og tillitsvalgt. Håper på sikt at ledelsen "har glemt" og betrakter meg i et positivt lys igjen. Kjenner at jeg rent psykisk trenger å få igang en god dialog /tilbakemeldinger for å greie å stå i jobben som lærer - som er krevende nok i seg selv. 

Men akkurat nå går jeg rundt og er "engstelig" for å møte rektor i gangene, og det er ingen god følelse... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til de gode rådene du har fått her vil jeg si at du må holde på den faste jobben. For om du har en fot innenfor så kan du eventuelt søke overflytting internt eller søke på kun internt utlyste stillinger. På min arbeidsplass (en kommunal barnehage) kan du søke om å overflyttes til andre kommunale barnehager. Lykke til! 

Anonymkode: 6e940...106

• Liker 9
Skrevet
11 timer siden, Corine skrev:

Jeg er ikke typen som har banket så hardt på dørene. Men nå tok jeg mot til meg og krevde fast stilling, med fagforbundets støtte. Dette endte med at ledelsen måtte gå med på å gi meg fast stilling. MEN for meg ble det ingen glede knyttet til det. Ledelsen ved skolen gå uttrykk for at jeg ikke var deres "ideelle kandidat" (utdanning, kjønn...?), og de ba meg sende å vurdere å finne jobb på en annen skole. Huff, det føles utrolig ubehagelig, føler meg ikke ønsket og anerkjent. Jeg vet at jeg har gjort en god jobb, noe de på sett og vis har bekreftet gjennom å ha gitt meg vikariater i 4 år. Jeg har stått på, hjulpet skolen i mange tilfeller med personalmangel. Aldri vært syk. Alltid pliktoppfyllende.

Fikk du ingen begrunnelse?

AnonymBruker
Skrevet

Ta den faste jobben og se hvordan det går. Det er uansett enklere å få ny jobb hvis du allerede er i en fast stilling. Faste stillinger vokser ikke på trær, så jeg vil ikke oppfordre deg til å kaste bort muligheten. Ledelsen er tåpelige. 

Anonymkode: e4c5b...8c8

• Liker 4
Skrevet (endret)
48 minutter siden, jabx skrev:

Fikk du ingen begrunnelse?

Jo...Om enn noe vagt. For det første er det skolens ønske om "skreddersydd kompetanse" til de to stillingene som nå var ledige. Min utdanningsbakgrunn passer ikke helt inn her. Så hvis jeg var vanlig søker, hadde jeg nok ikke nådd frem til tross for lang erfaring. Tror det handler mye om økonomi, da jeg er lektor og er "dyr" sammenlignet med mange andre. 

I tillegg ble det problematisert at jeg også er mor til to barn som går på skolen. Noe som kom veldig uforberedt på meg, da jeg har gått rundt med et inntrykk av at dette var helt ok i 4 år. Er bevisst på rolle- sammenblandingen og har ikke selv opplevd dette som et særlig stort problem. Mulig andre har en annen opplevelse av det, men da synes jeg det burde blitt tatt opp i en annen sammenheng, og ikke slik. 

Endret av Corine
  • Liker 2
Skrevet

Mitt førteinntrykk er også at du skal tviholde på den faste jobben, men med tanke på en eventuell søknad (om fast jobb!) til andre skoler, så er det et interessant moment jeg ikke kan se har blitt ordentlig belyst: utdannelse.

Er du utdannet lærer, har du annen relevant utdannelse, eller er du ufaglært?

Skrevet
22 minutter siden, Horge skrev:

Mitt førteinntrykk er også at du skal tviholde på den faste jobben, men med tanke på en eventuell søknad (om fast jobb!) til andre skoler, så er det et interessant moment jeg ikke kan se har blitt ordentlig belyst: utdannelse.

Er du utdannet lærer, har du annen relevant utdannelse, eller er du ufaglært?

Det har hun svart at hun er i innlegget rett over ditt. 

TS: Dette går seg sannsynligvis til. Nyt at du har en fast og trygg stilling og slipper stresset hver sommer med å lure på hva du skal gjøre. Prøv å ikke tenke på det kjipe, gjør en god jobb, og ta en vurdering etter en stund. Funker det ikke så søker du på noe annet, men da har du uansett en fast jobb å søke fra. Arbeidsgivere har en tendens til å foretrekke arbeidssøkere som er i (fast) jobb, og du trenger ikke stresse med å ta første og beste fordi du MÅ ha en jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti lignende, bortsett fra at i de tilfellene, så har personene blitt droppet rett før de har krav på fast. Her er det også snakk om personer som har gjort en god jobb, men ikke har den fagkombinasjonen rektor ønsker. Rektor har vært fornøyd i tre år, men så blir de plutselig byttet ut. Det kommer aldri noen søkere med den fagkombinasjonen rektor ønsker, så alle som ikke har fast, blir skiftet ut hvert 3.år. 

Hos deg har tydeligvis rektor ikke fulgt med på reglene, og slik sett blitt overrasket over at du hadde krav på fast. Du bør absolutt ta jobben. Som offentlig ansatt, er du ansatt i kommunen, ikke på selve skolen. Dermed kan du be om overflytting til en annen skole i kommunen. 

Anonymkode: 36662...4a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Corine skrev:

Jo...Om enn noe vagt. For det første er det skolens ønske om "skreddersydd kompetanse" til de to stillingene som nå var ledige. Min utdanningsbakgrunn passer ikke helt inn her. Så hvis jeg var vanlig søker, hadde jeg nok ikke nådd frem til tross for lang erfaring. Tror det handler mye om økonomi, da jeg er lektor og er "dyr" sammenlignet med mange andre. 

I tillegg ble det problematisert at jeg også er mor til to barn som går på skolen. Noe som kom veldig uforberedt på meg, da jeg har gått rundt med et inntrykk av at dette var helt ok i 4 år. Er bevisst på rolle- sammenblandingen og har ikke selv opplevd dette som et særlig stort problem. Mulig andre har en annen opplevelse av det, men da synes jeg det burde blitt tatt opp i en annen sammenheng, og ikke slik. 

Jeg synes det er helt uhørt at rektor uttaler seg sånn på bakgrunn av disse to tingene. 

Jeg hadde tatt fast stilling, men ikke blitt værende for enhver pris.

Om miljøet er dårlig så er det jo det.

Anonymkode: bc027...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke har klart å finne den "ideelle kandidat" på fire år kan de skylde seg selv. Du skal i alle fall ikke ha dårlig samvitiighet, du fortjener den faste stillingen uansett hva den udugelige ledelse måtte mene. Ja, de er uduglige om de ikke klarer å rekruttere den "idelle kandidat" på fire år. Da har de rett og slett ikke det som skal til for tiltrekke seg "idellee kandidat", eller så har de urealistiske krav. Sannsynligvis begge deler.

Anonymkode: 63f25...6e3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Corine skrev:

Jeg syntes ikke det er greit å begrunne at man ikke ønsker en ansatt på grunnlag av lite konkrete floskler. Utsagn som "manglende kompetanse", "skreddersydd kompetanse" bør du kreve konkretisert, også sett opp mot at du jo har jobbet der i fire år allerede. At det "plutselig" blir et problem når noen har krav på fast stilling indikerer mer enn noe annet at de ikke ønsker å gi folk fast/økonomisk forpliktelse enn at du faktisk ikke er kvalifisert. For hadde du ikke vært kvalifisert, så hadde du neppe blitt fornyet i midlertidig stilling i fire år på rad heller. 

Om dette blir en sak videre, så kan du fint påpeke at skolen har hatt fire år på seg til å finne den ideelle kandidaten, hva nå skolen egentlig legger i det uttrykket. Du skal ikke bli hoggestabben i gangene fordi ledelsen ikke følger med og har en elendig personalpolitikk. 

Summa summarum, så ville jeg tatt jobben, men søkt meg bort fort som fy (brukt jobben som springbrett til en annen), av den enkle grunn at det ofte er lurt å ha jobb når man søker, samtidig som jeg ikke ville ønsket å jobbe et sted der man tydelig er uønsket. 

Anonymkode: 949f5...12f

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Glitnir skrev:

Det har hun svart at hun er i innlegget rett over ditt.

Det er en sannhet med modifikasjoner, bokstavelig talt. =)

TS skrev "Min utdanningsbakgrunn passer ikke helt inn her.", og etter mitt spørsmål om presisering ble innlegget endret slik at setningen om "kostbar lektor" kom med.

TS: All den tid du har relevant utdannelse og vel så det, så er det jo helt åpenbart at du tar den faste jobben. Dersom rektor fremdeles har et horn i siden til deg, for øvrig helt meningsløst og på feil side av grensen til latterlig, så har du jo nå begge ben "innenfor" og du kan i så fall søke overflytting til en annen skole dersom muligheten byr seg.

Ettersom du har to barn på samme skole, så synes jeg for øvrig at du bør vurdere skolebytte uansett. Som lektor antar jeg at du har ungdomsskolen, og der settes det karakterer, hvilket igjen kan styre hvilken VGS barna kommer inn på i neste ledd.

Som fast ansatt vil mange forvente at du får en mer deltagende rolle i karaktersettingen for "dine" fag, også på tvers av klasser. Det er nesten uvesentlig om du aldri under noen omstendighet har et snev av mulighet for å påvirke dine egne barns karakterer, for selv om du er bevisst på hvilken hatt du har på deg, så vil problemstillingen og muligheten for tvil aldri forsvinne før barna går videre.

Endret av Horge
  • Liker 1
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Horge skrev:

Det er en sannhet med modifikasjoner, bokstavelig talt. =)

TS skrev "Min utdanningsbakgrunn passer ikke helt inn her.", og etter mitt spørsmål om presisering ble innlegget endret slik at setningen om "kostbar lektor" kom med.

TS: All den tid du har relevant utdannelse og vel så det, så er det jo helt åpenbart at du tar den faste jobben. Dersom rektor fremdeles har et horn i siden til deg, for øvrig helt meningsløst og på feil side av grensen til latterlig, så har du jo nå begge ben "innenfor" og du kan i så fall søke overflytting til en annen skole dersom muligheten byr seg.

Ettersom du har to barn på samme skole, så synes jeg for øvrig at du bør vurdere skolebytte uansett. Som lektor antar jeg at du har ungdomsskolen, og der settes det karakterer, hvilket igjen kan styre hvilken VGS barna kommer inn på i neste ledd.

Som fast ansatt vil mange forvente at du får en mer deltagende rolle i karaktersettingen for "dine" fag, også på tvers av klasser. Det er nesten uvesentlig om du aldri under noen omstendighet har et snev av mulighet for å påvirke dine egne barns karakterer, for selv om du er bevisst på hvilken hatt du har på deg, så vil problemstillingen og muligheten for tvil aldri forsvinne før barna går videre.

Takk for dine betraktninger. 

Behov for enda flere presiseringer: jeg jobber på en barneskole. Formelt sett er min utdanning, tatt for mange år siden, egnet best for undervisning fra 5-7 på barneskolen, samt ungdomsskole og VGs. Jeg har dog funnet ut at jeg trives best, og gjør en best jobb på barneskolen. Karaktersetting er derfor ikke et problem. Jeg har mange års erfaring fra barnetrinnet som veier opp for "manglede formell kompetanse i begynneropplæring" - synes jeg. Uansett synes jeg det er problematisk at ledelsen har ønsket å bruke meg som vikar, men nå er negative til å ansette meg fast. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i klasse med flere som hadde foreldrene sine ansatt på skolen, det burde ikke være lov. Det er en forskjellsbehandling og tilgjorthet ovenfor de barna og lærerforelderen som er helt åpenbar for oss andre, forstår godt at rektor syns det er uheldig. 

Anonymkode: d1ff2...f10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått i klasse med flere som hadde foreldrene sine ansatt på skolen, det burde ikke være lov. Det er en forskjellsbehandling og tilgjorthet ovenfor de barna og lærerforelderen som er helt åpenbar for oss andre, forstår godt at rektor syns det er uheldig. 

Herregud, slutt å tull! Hvis man bor på et lite sted, er det vanskelig å unngå. I min kommune er det kun én ungdomsskole, og begge barna mine har selvfølgelig gått der uten at det har vært et problem. Jeg var aldri lærer for dem selv. Alle kollegaene mine som har barn, har også hatt barn på samme skole. Det er også fullt lovlig å være lærer for familiemedlemmer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da burde rektor ha sett på dette som uheldig for flere år siden, ikke som en unnskyldning for å drive en personalpolitikk nå som virkelig er langt over streken. 

Har du involvert verneombudet, TS? Det bør du gjøre, de skal også ta tak i psykososiale forhold, som er det dette handler om. 

Anonymkode: 0c67a...97b

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..Alle kollegaene mine som har barn, har også hatt barn på samme skole. Det er også fullt lovlig å være lærer for familiemedlemmer. 

Ja, nettopp. Det er fullt lovlig. Kanskje det potensielt kan være utfordrende. Men det er det mye som kan være i et personale. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...