AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Hei! Er det noen som har litt kunnskaper om bunad og "skikk og bruk" her? Jeg lurer på om noen her vet hva som er vanlig å gå med under stakken, er det strømpebukse eller bruker man strømper, og i så fall hva slags strømper? Takker så mye for svar!😊 Anonymkode: 87a90...366
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Er vel strengt talt ingen som skal under stakken din uansett (bortsett fra en kjæreste kanskje?) så det spiller jo ingen rolle. Men opprinnelig ble det brukt tykke ullstrømper. Men det går man med bare dersom man har lyst på heteslag Anonymkode: 12da5...af6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 Vil tro at det er hipp som happ om det er strømper eller strømpebukser. Så strengt kan det ikke være. Selv bruker jeg strømpebukse til min hvertfall. Har også inntrykk av at det er helt vanlig. Jobber i klesbutikk og vi selger masse strømpebukser på denne tiden og mange av de skal bruke den til bunad. Anonymkode: ac1e6...251
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 Pleier ikke å gå med strømpebukser under bunad. Min bunad er utrolig varm (tykk ullstakk og har et tykt underskjørt), og det pleier å være helt i grenseland om det er for varmt å gå med den på 17. mai Så pleier bare ha undertøy. Anonymkode: e499f...bcb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 Dette varierer litt fra bunad til bunad. Til min hørte det med et par tykke, svarte knestrømper. Skulle det være veldig kaldt på 17. mai, hiver jeg likevel på meg et par strømpebukser under, det er jo ikke akkurat noen som skal oppunder stakken uansett. Bruker selvsagt et par tykke, svarte da, deler av beina blir jo synlige. Sjekk opp hva som er vanlig farge til din bunad om det er slik at det vil synes, og ellers kan du føle deg fri. Greit å være obs på at det kan bli veldig varmt med strømpebukser. Anonymkode: 0667f...48c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 Kommer an på temperaturen. Svarte knestrømper eller svart strømpebukse. Men sjekk hva som er rett til akkurat din bunad, noen skal ha røde strømper, noen hvite og noen svarte. Anonymkode: abc4e...911
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 Jeg fikk et par røde nylonstrømper av mormor til bunaden, så jeg bruker dem. Mormor var tett på miljøet som utviklet den bunaden rett etter krigen, så jeg stoler på hennes vurdering. Anonymkode: 25d1e...088
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er det noen som har litt kunnskaper om bunad og "skikk og bruk" her? Jeg lurer på om noen her vet hva som er vanlig å gå med under stakken, er det strømpebukse eller bruker man strømper, og i så fall hva slags strømper? Takker så mye for svar!😊 Anonymkode: 87a90...366 Hva du trenger under stakker er avhengig av temperaturen når bunaden brukes. Er det kaldt tar du på ullstrømpebukser. Er det varmere kan du ha nok med knestrømper. Underskjørt er og en fordel, sørlig dersom det blåser, men også for å beskytte stakken mot hudceller og dermed også gjøre bunaden mindre atrakitv for møll når bunaden henges bort. (Møll tiltrekkes av hudceller og organiske materialer. Da spiser møllen hull i ull for å få tak i maten.) Undertøy anser jeg som opplagt at alle uten kilt bruker. Anonymkode: eca18...056 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #10 Skrevet 27. april 2018 Det kommer vel an på hvilken bunad du har. Til den jeg har er det røde strømper/strømpebukse hvis man er ugift, og svarte hvis man er gift. Anonymkode: 77537...f39
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #11 Skrevet 27. april 2018 Fantes ikke strømpebukse for kvinner når bunaden ble utviklet. Bare for menn. Men ingen som ser forskjellen uansett om du bruker knestrømper eller strømpebukse. Synes bunader tar seg best ut med røde tette strømper. Tynne strømper i 20den er jo en nyere oppfinnelse. Så det passer ikke med et tradisjonelt plagg. Det samme gjelder samekofte. Anonymkode: 933bb...8e5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #12 Skrevet 27. april 2018 Til min bunad hører broderte sokker. Flere mønster brukes. Her er ett av dem Anonymkode: 0dfec...3ac
_popcorn_ Skrevet 27. april 2018 #13 Skrevet 27. april 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Fantes ikke strømpebukse for kvinner når bunaden ble utviklet. Bare for menn. Men ingen som ser forskjellen uansett om du bruker knestrømper eller strømpebukse. Synes bunader tar seg best ut med røde tette strømper. Tynne strømper i 20den er jo en nyere oppfinnelse. Så det passer ikke med et tradisjonelt plagg. Det samme gjelder samekofte. Anonymkode: 933bb...8e5 Røde tette strømper passer så absolutt ikke til alle bunader. Jeg har blå nordlandsbunad, og røde strømper er nok det absolutt siste jeg kunne funnet på å tatt på meg til den! Jeg bruker vanlig tynn strømpebukse under bunaden, utenom på kalde dager, da bruker jeg svart tykkere strømpebukse. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #14 Skrevet 28. april 2018 Truseløs og strømpeløs så klart. Lett tilgang til sakene. Anonymkode: ed1c6...6b6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #16 Skrevet 28. april 2018 Eg har Sunnnørsbunad. Og bruker svart strømpebukse sidan eg er gift. Man skal bruke raud om man ikke er gift. Anonymkode: e334a...a25
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #17 Skrevet 28. april 2018 Har sunnmørsbunad fra Ørskog. Bruker tynne, røde nylonstrømpebukser. Brukte knestrømper et år, og fikk voldsomme gnagsår mellom lårene. Aldri mer! Anonymkode: f98fe...cfd
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 På 27.4.2018 den 22.41, _popcorn_ skrev: Røde tette strømper passer så absolutt ikke til alle bunader. Jeg har blå nordlandsbunad, og røde strømper er nok det absolutt siste jeg kunne funnet på å tatt på meg til den! Jeg bruker vanlig tynn strømpebukse under bunaden, utenom på kalde dager, da bruker jeg svart tykkere strømpebukse. Til Nordlandsbunaden skal det jo være hvite strømper/strømpebukse Alle bruker det sikkert ikke, men det er det som «hører til» den. Hilsen ei som syr bunader for Husfliden i Bodø Anonymkode: 3b0bd...dd1 1
Avalon Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 Svart fleecestrømpebukse eller svart strømpebukse i ull fordi det er alltid drittvær her på 17 mai. Ikke vits i å fryse mer enn man må.
Antoinette Skrevet 1. mai 2018 #20 Skrevet 1. mai 2018 Bruker sort strømpebukse og ull på vinteren til min. Har en bunad med tre stakker. Til noen bunader finnes det egne strømper, det er lett å finne ut av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå