Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt dumt spørsmål men noen som jobber på nav her som kan svare på det her? 1f604.png😄
Jeg hadde vedtak ut til 28mars på sosial stønad/livsopphold. Jeg søkte ganske tidlig i februar, vanligvis søker jeg ofte et par uker før bare. Denne gangen har jeg ikke fått noe svar i det heletatt verken at det ikke gikk imellom eller at det kom noe nytt vedtak. Er det mulig og søke for tidlig og sosial hjelp? Evt hva skal jeg gjøre? Noen som også vet hva nødhjelp er på?

Gått balnt annet rundt med urinveisinfeksjon, lavt på dvitaminer og jern i 2 uker. Så trengte de pengene nå :P 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ringe saksbehandleren din og høre om hva som skjer (:

Anonymkode: 03b1d...220

AnonymBruker
Skrevet

Nødhjelp er 70 kr dagen.

Anonymkode: 8c9ab...d31

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kuksalamander skrev:

Litt dumt spørsmål men noen som jobber på nav her som kan svare på det her? 1f604.png😄
Jeg hadde vedtak ut til 28mars på sosial stønad/livsopphold. Jeg søkte ganske tidlig i februar, vanligvis søker jeg ofte et par uker før bare. Denne gangen har jeg ikke fått noe svar i det heletatt verken at det ikke gikk imellom eller at det kom noe nytt vedtak. Er det mulig og søke for tidlig og sosial hjelp? Evt hva skal jeg gjøre? Noen som også vet hva nødhjelp er på?

Gått balnt annet rundt med urinveisinfeksjon, lavt på dvitaminer og jern i 2 uker. Så trengte de pengene nå :P 

Du skal få svar på alle søknader. Sikker på at du ikke fikk vedtaket for mars etter søknad levert i februar? 

Hvorfor ventet du så lenge med å reagere på dette, du har fått en måned uten penger?

Anonymkode: 8c9ab...d31

AnonymBruker
Skrevet

Lavt på dvitamin og jern er jo ikke akkurat en akutt tilstand da. Ikke noe jeg hadde brukt penger på om jeg hadde måttet få nødhjelp fra NAV i hvert fall. 

Anonymkode: bce42...d8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, kuksalamander skrev:

Jeg jobber på et lite NAV-kontor - vi har få sosialhjelpsøknader, så jeg kan bare svare litt generelt.

Dersom du søker hver måned, vil nok det å søke i februar for sosialhjelp i april(?) være for tidlig. Det kommer an på om man har løpende vedtak (om du lever av sosialhjelp over tid og kan søke for f.eks. to-tre måneder av gangen da dine inntekter og utgifter er stabile) eller om du søker på nytt hver måned.

Sosialhjelp kommer an på situasjonen her og nå. I mitt kontor har vi ingen som lever av sosialhjelp, men noen trenger supplering innimellom. Siden det er situasjonen i dag, hva du har på konto i dag, som betyr noe, kan man ikke hos oss (som ikke har noen langvarige saker) søke før den dagen man søker fra. Dette fordi man må levere kontoutskrift som viser at man faktisk ikke har penger på konto. Så svaret på om det er mulig å søke for tidlig er klart ja.

Men dersom du søkte såpass tidlig kan det være at ditt lokalkontor har gjort vedtak for to søknader under ett, anbefaler derfor å lese tidligere vedtak om du har det. Om du ikke har hatt vedtak på en måned har du kanskje allikevel penger å leve for nå, en måned senere? Eller var det april som var ment?

Nødhjelp - sosialhjelp er en kommunal ytelse, og det er derfor opp til kommunene å bestemme hva satsen skal være. Min erfaring er at de kommunene som har mye sosialhjelp har faste satser på 80 -100 kroner dagen. Nødhjelp skal, ifølge regelverket, kun vare få dager. Hva det betyr i praksis får vi ikke svar på, men det har blitt sagt 3-4 dager. De av oss som ikke har mye sosialhjelp bruker helst statlig veiledende satser eller SIFO-satsene og deler på antall dager i måneden om vi skal beregne nødhjelp eller supplerende sosialhjelp - altså kortvarige ytelser. I mitt kontor kan derfor nødhjelp og sosialhjelp være det samme, det kommer an på om man har inntekt utenom (noe alle våre har).

Det foretas altså en individuell behandling i hver sak, både ved nødhjelp og sosialhjelp / supplerende sosialhjelp, så noe fasitsvar er vanskelig å få. Det er noe av vanskeligheten med å jobbe med dette, og samtidig sikkerheten at alle skal bli behandlet individuelt. Selvsagt enklere i små kommuner enn store.

Hva D-vitaminer angår så har jeg det fra en kommentar fra kommunelegen at det er noe vi sannsynligvis alle har mangel på og burde tatt tilskudd for. Sosialhjelp for mangel på D-vitaminer ville du nok ikke fått av meg. Resept på solskinn derimot...

Anonymkode: 3f55a...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nødhjelp skal vel i utgangspunktet bare dekke matutgifter for dagen. 

Når det er sagt er jo bare å gå til fastlegen din for ø.hjelpstime og få faktura ettersendt. Eventuell antibiotika kan du bestille på nett og også få faktura i etterkant. Da bør du ha god nok tid på deg til å betale fakturaene, men da må du jo nesten sette av disse pengene. 

Lave verdier av D-vitamin og jern er ikke akutt og ikke noe du trenger støtte til. Du kan jo uansett forsøke å være litt mer ute i solen. 

Anonymkode: 03e12...78b

AnonymBruker
Skrevet

Spis leverpostei og vær ute i sola. Det har du god tid til om du ikke jobber.

Anonymkode: 2dbff...860

Skrevet

Les det siste vedtaket du fikk og hvis ikke det gir svar må du rett og slett snakke med kontoret på mandag. 

Skrevet
På 27.4.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Lavt på dvitamin og jern er jo ikke akkurat en akutt tilstand da. Ikke noe jeg hadde brukt penger på om jeg hadde måttet få nødhjelp fra NAV i hvert fall. 

Anonymkode: bce42...d8c

Men en urinveisinfeksjon hadde du bare gått rundt med så du får nyrebekkenbetennelse. Og jern verdiene mine var såpass lave at det nesten var akutt, nå har jeg fått mensen også og da går den enda mer ned :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...