AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 Jeg må alltid ettersalte maten jeg får fra andre. Føler alle jeg er hos har for lite salt i maten sin. Sist jeg var på middag hos svigers med resten av familien, så var jeg den eneste som saltet maten. Det er alltid sånn! Jeg er den eneste som salter maten når jeg er hos folk. Hva er galt med meg? Anonymkode: cd06c...038
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 Du har vent deg til mye salt. Slutt å salte og venn deg til det. Anonymkode: 97d8f...e44 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 En skal ikke ha mer en en liten halv teskje til dagen. Anonymkode: 45a4d...8b8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: En skal ikke ha mer en en liten halv teskje til dagen. Anonymkode: 45a4d...8b8 Men hvordan klarer man det? Hvis jeg skal lage hjemmelaget kjøttkaker og saus så har man jo mer enn en halv teskje tilsammen i hver av delene.. Anonymkode: cd06c...038
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Det er en vanesak. Lid deg gjennom mindre saltet mat i 2 uker og smaksløkene dine vil endre seg Jeg hadde samme greia med ketchup, brukte ketchup på nesten all mat. Men når jeg ble eldre endret jeg vanene og spiste mindre søtt, godteri, mat med sukker. Etter en stund hadde jeg for første gang ketchup på maten igjen... og det var alt for søtt! Det smakte ikke godt lenger. Anonymkode: c74b9...c5b 1
applestories Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 (endret) Jeg salter aldri maten ekstra, det er nok fordi jeg aldri begynte å gjøre det. Jeg har ikke sukker i te, fordi der jeg begynte å like te hadde de aldri det. Det betyr ikke at jeg ikke liker salt eller søt mat. Hadde jeg begynt å salte maten ville jeg blitt vant til det. Men jeg skal ikke utelukke at det er noe mer enn det. Min mor har alltid ekstra salt på maten, min far har det aldri. De har vært gift i snart 40 og spiser mye det samme - til middag i det minste. Begge røyker og har gjort det siden de var tenåringer. Det påvirker jo smakssansen, men tydeligvis på ulike måter. Endret 28. april 2018 av applestories
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 Man skal spise maks 5 gram salt, pr. dag. Anonymkode: db517...9d1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 On 4/28/2018 at 12:56 PM, applestories said: Jeg salter aldri maten ekstra, det er nok fordi jeg aldri begynte å gjøre det. Jeg har ikke sukker i te, fordi der jeg begynte å like te hadde de aldri det. Det betyr ikke at jeg ikke liker salt eller søt mat. Hadde jeg begynt å salte maten ville jeg blitt vant til det. Men jeg skal ikke utelukke at det er noe mer enn det. Min mor har alltid ekstra salt på maten, min far har det aldri. De har vært gift i snart 40 og spiser mye det samme - til middag i det minste. Begge røyker og har gjort det siden de var tenåringer. Det påvirker jo smakssansen, men tydeligvis på ulike måter. Det er kanskje mer at røykinga har påvirket sansen til den ene, men ikke den andre. Akkurat slik noen får kreft av røyking, mens andre slipper unna Anonymkode: c74b9...c5b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 On 4/28/2018 at 12:03 PM, AnonymBruker said: Men hvordan klarer man det? Hvis jeg skal lage hjemmelaget kjøttkaker og saus så har man jo mer enn en halv teskje tilsammen i hver av delene.. Anonymkode: cd06c...038 Det er det du velger å gjøre, men det betyr jo ikke at du må? Jeg lager fint begge deler uten salt (og all annen mat) og salter kun rett på tallerkenen før jeg spiser den. Som flere andre har sagt, du bør bare kutte saltet skikkelig i to uker og la deg selv bli vant til saltløs mat. Dette er ikke nødvendigvis relevant for deg i det hele tatt, men jeg forteller likevel; jeg pleide å være veldig glad i salt, det er jeg nok fremdeles, men en uke etter at jeg kuttet drastisk ned viste vekten min 3,7kg mindre. Høyt saltinntak binder veldig mye vann i kroppen (og personlig ser jeg oppblåst ut, det ble helt borte) Anonymkode: 6d0e4...1db 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #10 Skrevet 30. april 2018 Du må rett og slett lide deg gjennom et par tre uker med mat som du syns smaker mindre. Ikke ha ekstra salt på maten. Jeg har vært gjennom det samme og føste uka var en lidelse. Så ble jeg flinkere til å bruke andre krydder. F.eks chili, hvitløk, ingefær, oregano, estragon osv litt etter hva slags mat jeg lagde. Anonymkode: aec8b...902
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 Vær obs på at dersom saltcravingsene dine IKKE dempes eller gir seg etter et par uker, slik alle sier de skal, kan det hende du har behov for det ekstra saltet. Det finnes enkelte sykdommer hvor man trenger store mengder salt, og ting som ekstrem svette kan også gi et ekstra behov. Andre ganger vet man ikke grunnen til at noen har det sånn, men du kan be om å få sjekket natriumnivået i blodet ditt hos fastlegen. Jeg har det ikke sånn lenger (jeg aner ikke hva som har endret seg), men fram til jeg var rundt 35 måtte jeg spise abnorme mengder salt for at natriumnivået mitt skulle holde seg noenlunde normalt. Gjorde jeg ikke det, sank det til kritiske nivåer i løpet av et par dager. Mamma har det sånn fortsatt. Fikk/får vi ikke nok salt i maten, sto/står vi opp om natta for å spise bordsalt med bare nevene rett fra pakka. Anonymkode: bebb8...4ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå