Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 Lurer på å skaffe meg en liten kattunge. Men i den forbindelse har jeg et par spørsmål. Jeg har hatt katter tidligere, men det er så lenge siden at jeg har glemt det meste ang. det å ha en kattunge. Naboen har en hannkatt. Bør jeg da skaffe meg en hunnkatt ? Tenker at to hannkatter er å be om bråk ? Hvor gammel bør katten være før jeg kan slippe den ut på egenhånd ? Jeg er jo redd for at den ikke finner veien hjem igjen... Bør jeg ta den med på tur i bånd mens den er liten for å venne den til nabolaget den senere skal få gå fritt i, eller er det bare å slippe den løs og la den finne veien selv ? Hvor lang tid må jeg regne med før katten er blitt renslig og gjør fra seg enten i en kasse eller ute ? Jeg har vegg-til-vegg-teppe i gulvet på stua, kan det være en grei løsning å holde kattungen på kjøkkenet inntil den har litt kontroll på hvor den skal gjøre fra seg ?
Gjest Catwoman Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 Naboen har en hannkatt. Bør jeg da skaffe meg en hunnkatt ? Tenker at to hannkatter er å be om bråk ? hvis hannkatten er kastrert og du kastrer din så går det helt greit. Om den ene er kastrert tror jeg også det er greit, men det er jeg ikke helt sikker på, Hvor gammel bør katten være før jeg kan slippe den ut på egenhånd ? Jeg er jo redd for at den ikke finner veien hjem igjen... Bør jeg ta den med på tur i bånd mens den er liten for å venne den til nabolaget den senere skal få gå fritt i, eller er det bare å slippe den løs og la den finne veien selv ? du må nesten bare føle deg fram, på når den er klar til å gå ute alene. Når jeg har hatt kattunger, har jeg gått ut sammen med de ( uten bånd) i begnnelsen. Og du må nok regne med desverre at den kan få litt juling av nabokattene i starten. Hvor lang tid må jeg regne med før katten er blitt renslig og gjør fra seg enten i en kasse eller ute ? sannsynligvis er den renslig når du får den, kattemor lærer kattene sine det. Men det er jo selvsagt unntak hvor katten ikke er renslig.
^me^ Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 Hvor gammel bør katten være før jeg kan slippe den ut på egenhånd ? Jeg er jo redd for at den ikke finner veien hjem igjen... Bør jeg ta den med på tur i bånd mens den er liten for å venne den til nabolaget den senere skal få gå fritt i, eller er det bare å slippe den løs og la den finne veien selv ? de sier at kattene ikke har utviklet stedssans før de er 6 mndr. gammel og at du ikke skal slippe dem ut før det men ifølge meg er det litt drøyt. min egen erfaring er at de holder seg rundt hjørnene på huset til de er så gamle selv. men du må gå ut med de med eller uten bånd de første gangene til du ser de er tryggere på omgivelsene. ikke slipp dem ut selv de første gangene, de er små og redde og trenger gjerne støtte og trygghet for og bli trygg på omgivelsene. begynn forsiktig med og la katten gå ut selv når du ser de har blitt tryggere på uteomgivelsene. litt etter litt, bare 15 min. første gang, kansje litt lengre neste gang..jeg hadde alltid døren åpen når katten var ute på egenhånd de første gangene, slik at hvis katten ble uttrygg kunne den gjemme seg ved innsiden av døren. titt ut av og til for å se at katten er i nærheten. Hvor lang tid må jeg regne med før katten er blitt renslig og gjør fra seg enten i en kasse eller ute ? katten gjør gjerne fra seg første dagen du har den i sandkassen, det er som et instinkt. bare vis katten kassen så gjør den i fra seg der med en gang. det med og avvenne katten med kasse til og gå ut på do er vanskligere. Jeg har vegg-til-vegg-teppe i gulvet på stua, kan det være en grei løsning å holde kattungen på kjøkkenet inntil den har litt kontroll på hvor den skal gjøre fra seg ? som sagt hvis du lærer katten hvor kassen er, begynder den automatisk og gå til sandkassen fra begyndelsen av..det er min erfaring ivartfall
Lita84 Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Bra du stiller spørsmål, jeg lurer og på det med å slippe katten ut. Jeg tenkte å vente til etter Påske, når snøen forsvinner så jeg kan være ute med katten og ha dørene oppe osv. Vår pusunge var veldig renslig når vi fikk den, hadde fått instruksjoner om at den brukte å gjøre fra seg på en avis på gulvet, så det var det vi gjorde. Men den gjorde ikke fra seg før jeg tok litt sand på den - instink kanskje? Da hadde vi hatt den en dag, så den var nok ganske tissatreng og da (tissa forresten ikke på gulvet, har den aldri gjort heller, 4 mnder nå). Lykke til Får følge med å se på svarene du får
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #5 Skrevet 24. februar 2005 Takk for svar, det skal bli koselig :-)
Gjest kattemora Skrevet 25. februar 2005 #6 Skrevet 25. februar 2005 Jeg synes ikke du bør slippe en kattunge fritt ut alene. Jeg synes faktisk den bør være ett år! Katter bør få tissekasser med sand, ikke tisse bare ute eller på avis på gulvet eller noe sånt. La katten få sin egen tissekasse med sand fra dyrebutikk. Da slipper du søl. Får du kattunge fra en oppdretter (rasekatt) eller noen som KAN katt, så er den renslig fordi den har lært av sin kattemor å gå på kasse. Får du katt fra seriøse, så får du heller ikke katten før den er 10 - 12 uker og da bør den være renslig med mindre det er noe galt. To kastrater i nabolagte kan godt slåss, men de markerer mindre rundt. Kastrer hannkatten din før han går ut. Skal du ha hunnkatt, så sørg for å sterilisere henne før hun går ut.
^me^ Skrevet 26. februar 2005 #7 Skrevet 26. februar 2005 Jeg synes ikke du bør slippe en kattunge fritt ut alene. Jeg synes faktisk den bør være ett år! Katter bør få tissekasser med sand, ikke tisse bare ute eller på avis på gulvet eller noe sånt. La katten få sin egen tissekasse med sand fra dyrebutikk. Da slipper du søl. Får du kattunge fra en oppdretter (rasekatt) eller noen som KAN katt, så er den renslig fordi den har lært av sin kattemor å gå på kasse. Får du katt fra seriøse, så får du heller ikke katten før den er 10 - 12 uker og da bør den være renslig med mindre det er noe galt. To kastrater i nabolagte kan godt slåss, men de markerer mindre rundt. Kastrer hannkatten din før han går ut. Skal du ha hunnkatt, så sørg for å sterilisere henne før hun går ut. hvorfor mener du at katter ikke skal slippes ut før de er 1 år? de er jo nesten voksne da? strengt tatt skal de slippes ut når de er 6 mndr. gamle pga da har de fullt utviklet stedssans, hvorfor vente lengre? katter må også steriliseres/kastereres når de er kjønnsmodne, i ca. 6 mndr. alderen (spørs hvilken type katt du har).
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #8 Skrevet 27. februar 2005 katter må også steriliseres/kastereres når de er kjønnsmodne, i ca. 6 mndr. alderen (spørs hvilken type katt du har). Ja ! Dette er utrolig viktig ! Har man ikke råd til sterilisering har man ikke råd til katt.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #9 Skrevet 1. mars 2005 Jeg trodde ikke mange dyrleger ville sterilisere hunnkatter, da dette er en veldig alvorlig operasjon?? Vet ikke om dette stemmer, er det noen som vet det?? P-piller har jeg videre hørt at kan føre til kreft?? Hva kan en da gjør?? Noen som har noe å si på det??
Sheba Skrevet 1. mars 2005 #10 Skrevet 1. mars 2005 Det er intet problem å sterilisere en hunkatt. De aller fleste dyrlegene gjør det. Årsaken er blant annet det at p-piller for katter har vist seg å være et svært så dårlig alternativ, sjangsen for kreft på dyret øker dramatisk ved bruk av p-piller.
Lita84 Skrevet 1. mars 2005 #11 Skrevet 1. mars 2005 Tror tvert i mot dyrleger vil at flere hun katter skal steriliseres. Komplisert er det da overhodet ikke. Jeg har vært med på flere, og det må da være bedre å gjøre det slik, enn pga en betennelse i livmoren senere f.eks. pga. ppille bruk. Eller å må fjerne cyster i jurene, eller andre plasser (p-piller gir veldig ofte kreft). Jeg skal vertfall sterilisere min pus før jeg slipper henne ut Og det blir så klart etter at hun er 6 månder. Tror du sparer deg selv for mye styr om du gjør det (om du ikke ønsker kattunger). Ja, penger ogfor den saks skyld, for i det lange løp vil nok p-piller, evt. keisersnitt (kan jo alltids gå galt med katter og), eller avliving av kattunger (om du ikke får gitt dem bort, og ikke kan ha dem selv) osv bli mye dyrere enn å sterilisere katten sin som bruker å koste rundt 1000 lappen. Dem "anbefaler" også at man tar chipping av katten når dem steriliseres, så slipper du å betale for dopingen av katten 2 ganger, og den slipper å bli dopet ned to ganger. Bare et tips, om ikke dyrlegen nevner det, og dere tenker på å ID merke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå