Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da du tok opp vgs-fag, eventuelt hvor gammel er den eldste du har sett gjøre det? Jeg er 35 og holder på å pusse opp et allerede bra vitnemål for å komme inn på et profesjonsstudium. Hadde muntlig eksamen i forrige uke, og fikk 6, til tross for at jeg svarte upresist på et par spørsmål. Jeg skjønner at ting kan vurderes forskjellig og at sensor sikkert hadde et bedre inntrykk av meg enn jeg selv hadde, så jeg er IKKE ute etter noen diskusjon om hvordan en eksamen vurderes og hva som vektlegges. Men jeg sitter igjen med en (irrasjonell) liten følelse av at kanskje det var litt sånn "stakkars eldre privatisten som fortsatt går og tar opp fag, vi gir henne 6 så hun blir glad". Ikke vet jeg, og ikke er det så nøye heller, men ettersom de som jeg har sett ta privatisteksamen samtidig med meg, har vært et sted i 20-årene, lurer jeg bare på om dere kanskje har sett flere "eldre" som tar opp fag? 

Anonymkode: ab445...e26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å ha såpass tro på utdanningsystemet at det stort sett blir gitt karakterer man har fortjent :) Grattis med 6eren. Håper du kommer inn på studiet du ønsker. På ingeniør studiet mitt er der flere over 50 så du blir ikke den eldste :)

Anonymkode: 691c9...6a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

6’ere gis ikke ut basert på sympati. Det er verken rart eller uvanlig at voksne menneske tar opp karakterer fra VGS. Det er jo derfor systemet finnes. Du er faktisk ikke så spesiell. 

Det er heller ikke slik at man må svare helt perfekt på alle spørsmål for å oppnå 6. Det er ikke slik at sensorer leter etter feil for å trekke deg ned. De ser på hva du kan og hva slags måloppnåelse det tilsvarer. Så er det jo også slik at en svak 6’er fortsatt er en 6. Husk også at disse fagene er rettet mot tenåringer og nivået er derfor deretter. 

Men dette burde du egentlig vite og det virker egentlig litt som at du fisker etter bekreftende kommentarer på at du fortjener 6’eren. 

Anonymkode: 82d0b...971

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.4.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du da du tok opp vgs-fag, eventuelt hvor gammel er den eldste du har sett gjøre det? Jeg er 35 og holder på å pusse opp et allerede bra vitnemål for å komme inn på et profesjonsstudium. Hadde muntlig eksamen i forrige uke, og fikk 6, til tross for at jeg svarte upresist på et par spørsmål. Jeg skjønner at ting kan vurderes forskjellig og at sensor sikkert hadde et bedre inntrykk av meg enn jeg selv hadde, så jeg er IKKE ute etter noen diskusjon om hvordan en eksamen vurderes og hva som vektlegges. Men jeg sitter igjen med en (irrasjonell) liten følelse av at kanskje det var litt sånn "stakkars eldre privatisten som fortsatt går og tar opp fag, vi gir henne 6 så hun blir glad". Ikke vet jeg, og ikke er det så nøye heller, men ettersom de som jeg har sett ta privatisteksamen samtidig med meg, har vært et sted i 20-årene, lurer jeg bare på om dere kanskje har sett flere "eldre" som tar opp fag? 

Anonymkode: ab445...e26

Samme tenkte jeg da jeg fikk 6 i fransk da jeg tok det opp som 20-åring. Hadde 2'er på vitnemålet.  Kunne knapt svare på pensum-spørsmålene, men reddet meg inn med å snakke rundt grøten. Fransken fløt greit etter et lengre opphold i Frankrike, men trodde altså de skulle kreve mer faglig i fransk B-språk, som hadde  et omfattende pensum

Anonymkode: 3758c...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...